Erik's knutselbassen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Erik's knutselbassen

Bericht door Erikx »

nav de Fender 60th anniversary precision bass https://www.fender.com/products/60th-pba ... No=0196002 wil ik ook eens een knutselproject beginnen (mijn 1e keer!), niet gehinderd door enige kennis van hout of electronica (oké, een beetje dan). Ik heb op dit moment een Squier CV50 die me erg goed bevalt. Deze is door de vorige eigenaar al ge-upgrade met een Sketcher-pickup. Klinkt prima, geen idee hoe dat eerst klonk. Ik heb er Thomastik flatwounds op en zo is ie prima geschikt voor mijn sixties-bandje.

Toch is er iets van P-virus beginnen te knagen en ik wil er eigenlijk 1 bij die wat "vetter" ronkt. Een rocker waar ook op te slappen is. Er gaan dus in ieder geval roundwounds op. De "oude" P-body spreekt me wel aan, maar ik wil ook een splitcoil element. Dan kom je al gauw bij de Mike Dirnt signature of de al eerder genoemde 60th anniversary. Vooral die laatste ligt in mijn straatje omdat ik het liefst een naturel body wil, maar dat ligt nog niet vast. Ook wil ik een maple hals + toets, mocht iemand andere ideeën hebben voor een slap-rocker dan houd ik me aanbevolen.

Wat body-hout betreft weet ik niks. Geen idee hoe de verschillende houtsoorten het geluid beïnvloeden. Op het forum zegt de 1 ook dat het niks uitmaakt, volgens de ander weer wel. Ook hier houd ik me aanbevolen voor suggesties!

Elektronica?? geen idee. Ik kan solderen en weet het verschil tussen + en - . en dat was het ook wel. Suggesties zijn welkom.

Hardware: Ik weet alleen dat het geen slappe budget-troep moet zijn.

Ik heb om te beginnen alvast een (zeer laag) bod gedaan op een Mike Dirnt-body op Ebay. DIe is gemaakt van Agathis, wat zegt dat? En die is zwart, dus om die naturel te krijgen moet er nogal wat geschuurd worden denk ik.

Wordt vervolgd, het zal mij benieuwen waar ik uiteindelijk op uit kom :D
Laatst gewijzigd door Erikx op 14 aug 2015, 20:22, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Ik weet dat Didi hier op het forum een keer zo'n bass kaal geschuurd heeft, dat werd erg mooi.

Ik kan zo vlug het topic niet terug vinden, maar dat gaat vast iemand anders nog wel lukken.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Peter

Bericht door Peter »

Wat is het doel van je knutselproject?
* wil je lekker eens wat knutselervaring opdoen en een "leuk" knutselbasje van de band laten rollen, of:
* leg je de lat hoog, wil je wat ervaring opdoen, goede materialen gebruiken en een dijk van een kwaliteitsbas waar je járen mee vooruit kan?

Bepaalt denk ik nog wel het advies wat je zou krijgen. En ik haal 't niet helemaal uit je verhaal.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

eehmm, ik neig meer naar het 2e al ligt de lat niet torenhoog. Ik ben dik tevreden met mijn Squier, maar die is echt "voor erbij". Deze moet iets meer worden dan "voor erbij". Klinkt dit duidelijk?? Als ik dan toch iets in elkaar zet, moet het wel goed zijn. Geen brakke elektronica of hardware. Maar het gaat ook niet naar de categorie Pushifier :mrgreen:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Mijn Squier VM Precision heeft ook een body van agathis. Niks mis mee: lekker licht en klinkt toch onversterkt al prima. En ook versterkt klinkt die zoals een P (volgens mijn oren dan toch) moet klinken. Ik weet uiteraard niet hoe het er uit ziet (en klinkt) als die kaalgeschuurd is.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ik denk dat kaalschuren risicovol is, je moet maar afwachten wat er onder de verf vandaan komt qua nerf/tekening van het hout.
Succes!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5646
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Leuk, weer een knutselaar erbij! :jam:

Als je er echt wat van wilt maken kan je ook kijken naar een All Parts body en/of hals. In het topic "The String - nieuwe partij" kan je eventueel een bestelling plaatsen bij Peter.
Voor de elektronica sowieso CTS potmeters gebruiken en er een goeie Orange Drop condensator in zetten. Schema's zijn makkelijk te vinden via Google of op de site van Seymour Duncan.

Verder zou ik als ik jouw was de één of ander zijn klustopic door gaan struinen, bijna alle problemen zijn volgens mij de revu al een keer gepasseerd.

Iig veel succes met je eerste project!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

drahkan schreef:Ik weet dat Didi hier op het forum een keer zo'n bass kaal geschuurd heeft, dat werd erg mooi.

Ik kan zo vlug het topic niet terug vinden, maar dat gaat vast iemand anders nog wel lukken.
Inderdaad, hier is dat topic.
Er zit best een mooie plank essen onder de lak van een Mike Dirnt Body.
Bereid je wel voor op een stevige partij schuurwerk en vergeet niet de seallaag er ook af te schuren ( dat kan mbv met afbijt )
De lak zelf reageert niet op afbijt.
Succes !

Hier een plaatje. In het topic zijn de foto's weggehaald.

Afbeelding
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Maar dat was een Fender, toch ? De TS heeft de Squier versie op het oog. Die is van agathis en bovendien zwart.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

padawatje schreef:Maar dat was een Fender, toch ? De TS heeft de Squier versie op het oog. Die is van agathis en bovendien zwart.
Deze was zwart toen ik hem weg deed ;)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Knap staaltje schuurwerk dan ! :D
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Didi schreef:
drahkan schreef:Ik weet dat Didi hier op het forum een keer zo'n bass kaal geschuurd heeft, dat werd erg mooi.

Ik kan zo vlug het topic niet terug vinden, maar dat gaat vast iemand anders nog wel lukken.
Inderdaad, hier is dat topic.
Er zit best een mooie plank essen onder de lak van een Mike Dirnt Body.
Bereid je wel voor op een stevige partij schuurwerk en vergeet niet de seallaag er ook af te schuren ( dat kan mbv met afbijt )
De lak zelf reageert niet op afbijt.
Succes !

Hier een plaatje. In het topic zijn de foto's weggehaald.

Afbeelding
Ik had deze foto inderdaad al een keer voorbij zien komen. Mede daardoor heeft mijn Squier CV50 nu ook zo'n spiegelplaat ;-) Ik ga dat topic ook nog eens doornemen.

Maarreh, ik heb die body nog niet, nog even afwachten.
Peter

Bericht door Peter »

Ik vraag me af of er onder de Squier MD body ook zo'n mooie plank vandaan komt.

Ik zou als ik jou was (als ik je bedoeling goed begrijp) eens goed overwegen om een mooie Swamp Ash body bij Warmoth te bestellen die alleen maar in de blanke lak hoeft. Voor rond de 185 dollar heb je er een, en dat lijkt met drie stappen beter dan een Squier.

Zet er een Allparts hals op, en je krijgt een serieuze bas die de concurrentie met menige Fender aan kan. :wink:
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Daar zou het nog best eens op uit kunnen draaien ja. Voordat ik me suf google, aan welke totaalprijs moet ik in dat geval zo'n beetje ongeveer min of meer met een natte vinger denken? Dus goede body (Warmoth?), lekkere dikke maple hals (Allparts?), brug (Badass?) en rest van de hardware (zwart!) en goede elektronica (..???)

Alvast bedankt!
Peter

Bericht door Peter »

Ik denk dat je voor een bas op dat niveau met die kwaliteit onderdelen op ongeveer rond de 900 euro gaat uitkomen qua materiaalkosten.
Plaats reactie