Erik's knutselbassen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Ondertussen in het laboratorium:

Bericht door Erikx »

De proef op de som:

Maximale lengte (van het dikke gedeelte) tussen topkam/nulfret en brugzadel is 95 cm = 37,4 inch! Thank you Elixir!
Bijlagen
CAM01760.jpg
Laatst gewijzigd door Erikx op 08 dec 2016, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Erikx schreef:Ik weet niet of ik je helemaal begrijp (of jij mij), op bovenstaande knutselplaatjes heb ik er alleen voor het oog een stukje "hals" op geplakt. Het is de bedoeling dat er een nulfret op komt met direct daar tegenaan (bij de B snaar tenminste) het "kopstuk", Daar komen geen doubleball snaren in maar gewone, die ik inderdaad aan de "kopkant" klem schroef.

Dit waren meer esthetische plaatjes om eens te kijken hoe die ovalen pickups in het geheel staan. En ik denk dat ze het voor de looks in ieder geval niet gaan worden.
Ah die Elixirs zijn natuurlijk niet double ball end, duh
Maar mijn punt was, hoe wil je dat 0 fret einde van de hals doen? Dat string anchor zou scheef moeten staan, parallel aan de 0 fret, maar ik zou hem recht zetten met een stukje niemandsland (denk aan die fugly bendwell van status, maar dan mooi).

Edit:
Daarnaast is je stringspacing verpest als je een standaard anchor scheef zet (tenzij je je spacing bij de nut graag wat krapper wil).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Klopt, het zal er zoiets uit gaan zien, recht dus:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Zo is't mooi, pickups vind ik ook wel ok op die lefay.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Even uit de losse pols ;) De body tenminste, de rest is keurig berekend. Maar dit is effe een vingeroefening qua body.

Ik ga hier voor de zekerheid wel uit van 7 snaar pickups, anders wordt het krap.
Bijlagen
CAM01765.jpg
Laatst gewijzigd door Erikx op 08 dec 2016, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ziet er al gaaf uit, nog een lekker kleurtje in gedachten? (CAO) of wordt t naturel?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Hahaha, geen CAO, het wordt een fancy houttopje. Maar ik weet nog niet precies wat.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Zijn de onderste 4 tuners die volledig boven de body zitten nog goed te bedienen?
Wil geen paniek stichten, maar het is zo lullig als je er achter komt als je ze gaat monteren.

Ziet er trouwens wel interessant uit wat je van plan bent!
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Nou dat was inderdaad een puntje wat me nu opviel ja, ik denk dat ik een soort van kuil in de body maak onder het uiteinde van de tuner zodat ik er nog met een vinger (half) onderdoor kan. Het scheelt wel dat ze "gewaaierd" staan en dat ik dus aan de onderkant van de tuner wat bewegingsvrijheid heb om eraan te draaien. Maar daar ga ik in ieder geval nog een poosje over denken, bedankt voor de tip!

edit: Zoiets als deze knakker gedaan heeft:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

De oogst van vandaag.. Zwart spul!
Bijlagen
CAM01776.jpg
Laatst gewijzigd door Erikx op 08 dec 2016, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Ik kwam dit tegen: Afbeelding

Dit soort elementkapjes lijkt me wel comfortabel en mooi als je je elementen scheef zet. Ik heb effe Delano gemaild of ze zoiets (en dan in spiegelbeeld) ook voor hun 7-snaar elementen kunnen maken maar ik verwacht er niet zoveel van..

Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over zoiets zelf maken van kunststof? Of van hout, maar dat vind ik vaak zo over-the-top staan.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Als je houten elementkapjes over de top vindt staan (en daar kan ik me wat bij voorstellen), dan kun je die toch een likje zwarte verf geven?
Hoef je er ook geen exotische houtjes voor aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Eehh ja, hoe simpel kan het zijn inderdaad......
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Of Sandberg mailen met de vraag of ze die Panther Special pickups ook linkshandig hebben? ;)
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Goed idee, maar de hun site zegt:

Alle unsere Modelle - mit Ausnahme des Panther-Modells - sind ohne Aufpreis als Linkshand Versionen erhältlich.
Plaats reactie