Erik's knutselbassen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

je hebt een midi converter nodig.
Howard Cano maakte die destijds. Een avondje solderen om alle contacten van de voetpedalen te verbinden met de converter en je hebt een midi controller

https://midipedals.com/store/products/cygnus_adapter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Aha, bedankt!
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Ik heb weer knutselkriebels en deze keer voor een koploze 5 snarige Status look-alike, maar dan met fanned frets. Ik heb alleen een vraagje waar iemand hier hopelijk antwoord op heeft: Ik wil fanned frets om de B wat strakker te maken, maar koploze bassen hebben de naam wat minder snaarspanning te hebben door het ontbreken van de kop. Heeft het dus zin om de bas koploos te maken als mijn belangrijkste criterium is dat de B strakker wordt? Of wordt dat effect opgeheven als ik de kop gewoon iets langer maak (soort van bendwell)?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Snaarspanning is een functie van scale length, stemming en snaar massa/stijfheid. Wel of geen kop heeft er niks mee te maken.
Die commerciele bassen (ben't merk even kwijt) gebruiken als mensuur voor de B-snaar echt een stuk meer dan standaard (zelfs meer dan 36"). Kijk wel even welke snaren je wil/kunt gebruiken.
Het voordeel van headless is dan wel dat je de snaar niet op de stemmechanieken hoeft te wikkelen, dus met de opbouw van de windingen heb je niet zo veel te maken (de b-snaar is dunner aan het uiteinde, waar ie dik is wil ie niet zo lekker op de opwindas van stemmechanieken wikkelen).
Je zou kunnen proberen een B-snaar te vinden voor extra long scale, en een standaard 4 snaar set.
Dan de snaarlengte laten verlopen van 36" naar 32-33". Of korter als je een gitaarsnaar gebruikt voor de "G"
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Wat Jarno zegt. Snaarspanning wordt bepaald tussen je brugzadel en de kam, al die korte stukje die ervoor of achter zitten hebben geen invloed op de spanning.

Dingwall, 37 inch voor de B snaar verlopend naar 34 voor de G snaar.

Zelf heb ik 36 naar 32 inch gebruikt.
Belangrijkste overweging om maximaal 36 inch te gebruiken was het aanbod in snaren, boven de 36 kun je alleen maar KALIUM Strings (voorheen Circle K) of Dingwall snaren krijgen.
36 inch wordt vaak nog net gehaald door xl snaren van diversen merken.

Koploos gaat je wat snaarlengte aangaat trouwens ook niet veel opleveren, het gaat om de effectieve lengte van het dikste deel van de snaar, bij de brug niet kritisch, zogenaamde tapered snaren, maar bij de topkam wil je dit niet.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Oké bedankt, ik vond het al een vreemd verhaal van die snaarspanning maar het circuleert toch hier en daar....

Ik heb de Dingwall site al helemaal uitgeplozen :mrgreen: , zal eens langzaamaan gaan verzinnen hoe het gaat worden. Dat zal dan inderdaad wel te maken gaan hebben met de lengte van Elixir snaren want daar zweer ik bij.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Elixir XL passen op een 36 inch, ik gebruik deze ook op mijn DHZ fanned 5 snaar machines.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Je hebt niet toevallig een sjabloon van dat fretboard ergens rondslingeren? :mrgreen:

(in spiegelbeeld)

edit: laat maar :wink: , ondertussen ben ik even je topic aan het herlezen
blablas schreef:Nee dat kost me te veel moeite, het kan veel makkelijker - FretFind.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Nog iets wat me te binnen schiet: Hoe zit het met aarding van monorail bruggen? Moet die alle 5 met elkaar verbonden worden op 1 of andere manier?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Als ze uiteindelijk maar aan hetzelfde aardpunt zitten :) Ze moeten dus ergens bij elkaar komen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik heb nu elixers op mijn dingwal liggen, B snaar is inderdaad kritiek op het randje. Binnenkort gaan er dingwal snaren op om een keer te proberen (hoewel ik normaal ook het liefst elixers heb).
Met 37" wel de beste B die ik ooit gehoord hab :D
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Erikx schreef:Nog iets wat me te binnen schiet: Hoe zit het met aarding van monorail bruggen? Moet die alle 5 met elkaar verbonden worden op 1 of andere manier?
Als je een nul-fret gebruikt of een metalen topkam zijn ze al verbonden, wat ik meestal ook nog doe met single saddle brugdelen is eens strookje koper tape op de body lijmen onder deze brugdelen om ze te verbinden.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7658
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Erikx schreef:Je hebt niet toevallig een sjabloon van dat fretboard ergens rondslingeren? :mrgreen:

(in spiegelbeeld)

edit: laat maar :wink: , ondertussen ben ik even je topic aan het herlezen
blablas schreef:Nee dat kost me te veel moeite, het kan veel makkelijker - FretFind.
Volgens mij heb ik nog ergens een parametrische CAD file staan waarin ik snaarlengtes, breedte bij kam en brug ingeef, en die berekent dan de positie streepjes. Laat maar weten (over een maandje of zo, vakantie en zo), dan ga ik eens even spitten. Ik kan dan gewoon een PDFje voor je uitdraaien.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Jarno bedankt, maar volgens mij is die FretFind link net zoiets. Ik denk dat ik me daar wel mee red, zo niet, dan hoor je van me!
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Ik heb LeFay eens gemaild of ze deze brug ook los verkopen, maar helaas......

Afbeelding
Plaats reactie