fretloosbasje project FOTO's

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ziet er goed uit heskes! wil ook nog wel een fretloze rakker erbij, misschien dat ik ook wel een frankenstein tot leven ga wekken!Hoe klinkt ie eigenlijk? beetje als een '64 fender zeker? of meer beetje zoals die van jaco maar iets vetter? :lol:
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Als het opgevuld is met vloeibaar hout, heeft de toets zijn stijfheid verloren. Om die stijfheid terug te krijgen zal je hem moeten lakken. Als het door een pro wordt gedaan, worden alle sleufjes opgevuld met reepjes hout, waarmee de stijfheid van de toets blijft. Als je wat rondkijkt in de topics, vind je wel een aantal over deze onderwerp.

Of je me gelooft of niet interesseert mij eigenlijk niet want ik weet wel beter. Maar goed, ik ben dan ook een Hans Teeuwen fan. :lol:
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Jaco had ook vloeibaar hout in zijn bas. En lak en stijfheid?
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ja maar jaco had 'm ook gelakt. Lees even wat beter, want ik zei dus als het door een pro wordt gedaan. Met vloeibaar hout kan het ook, maar dan moet hij zeker gelakt worden anders verliest hij zijn stijfheid.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Het interesseert mij nu ook niet of je me gelooft, hoor.
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Rustig maar he, op een forum zijn we er om te discussieren, eigenwijs zijn is iets maar betweten ook :shock:
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Wat zijn we weer vriendelijk allemaal.......
SUPER KLEURTJE, HESKEZZZ!!!
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

precies! zeker een mooi basje, ik ben benieuwd hoe die klinkt? en hoe het fretlozen bevalt?
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Wow, wat een reacties allemaal!
Leuk dat jullie zo enthousiast zijn!

De bas klinkt en speelt te gek. Ik ben er achter gekomen dat de topkam even iets te veel is ingefreesd. Maar dit heb ik tijdelijk even opgelost door de brugzadels een stuk op te schroeven. Dit ga ik in de toekomst wel aanpakken.

Verder klint ie erg lekker, hij zingggggt mooi. Geen Jaco geluid nog, daarvoor heb ik nog te veel fretbuzz :lol:

Het fretloos spelen is wel even wennen maar erg leuk, gewoon erg kicken dat geluidje. Ik merk wel, ik ben gewend niet te veel op mijn hals te kijken. Dat heb ik nu wel nodig want je zit er erg snel naast en dat hoor je meteen..

Ik ken niet zo veel fretless nummers om mee te spelen, Teen town laat ik nog even liggen ..
Ik heb "San Lorenzo" van de Pat Metheny Group geprobeerd mee te spelen. Die ging wel aardig.

Geluidsamples heb ik nog niet maar daar wordt aan gewerkt.

groetjes,
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Bogey schreef:Jaco had ook vloeibaar hout in zijn bas. En lak en stijfheid?
Jaco smeerde er lak op. Door lak kom je in de buurt van Jaco. Deed hij hoofdzakelijk om het hout te beschermen en een prettige bijkomstigheid is dat het geluid wat zingeriger wordt. Geloof me maar hierin, deze wijsheid heb ik van Rikkers, de plaatselijke bouwer.

Aan de topicstarter. Ik wens je veel plezier met het spelen van je nieuwe fretless.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

In de hals van mijn fretloos basje heb ik, inplaats van de sleuven waar de fretten hebben gezeten, epoxy-vulmiddel zitten. Afgewerkt met 6 lagen blanke parket lak... Daarna nog een keer gepolijst en hoppa: Klinkt goed, speelt goed...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Plaats reactie