Condensator op de toonpot.
Condensator op de toonpot.
Ik heb mijn actieve bas omgesoldeerd tot een passieve bas, P-J twee maal volume en één maal toon pot. Al de drie potten zijn 250 K Ohm. Nu moet ik nog een condensator op de toonpot solderen. Van de gitaarboer heb een .001 µF condensator mee gekregen, volgens mij de verkeerde want er gebeurt helemaal niets bij de toonpot. De juiste (lees meest gangbare) condensator waarde zou moeten zijn .022 µF of 0.05 µF of 0.1 µF. Mijn vraag natuurlijk: wat is het geluidsverschil tussen deze condesatoren?
Dat is wel een kleintje, maar zou toch hoorbaar moeten zijn, als hij er goed ingesoldeerd is. De condensator moet aan het middelste pootje van de potmeter en aan de aarde (0 of -). Eén pootje moet aan de plus(signaal, topje jack) en het andere pootje van de pot moet nergens aan. Een grotere condensator zal meer hoge tonen tegenhouden, en sneller verloop geven. Is niet altijd handig, voorbij een bepaald punt hou je geen fatsoenlijk geluid meer over. Als je vind dat de condensator die je hebt niet ver genoeg gaat kun je hem vervangen door een grotere, of er een bij zetten, parallel aan de eerste.
Re: Condensator op de toonpot.
Sorry hoor... maar dit klopt niet. Een condensator heeft geen + en - kant. Condensatoren zijn echter moeilijk te maken met hele grote waarden, en in plaats van condensatoren worden voor grote waarden (waar mogelijk) vaak elco's gebruikt. Elco's hebben wel een + en een - kant. De typische (hoek)frequentie van je filter is 1/RC en vertaald naar Hertz wordt dat pi/RC. Dat betekent dat de typische frequentie van je filter minimaal in de orde van 1.000.000 Hz ligt met die 0.001 µF condensator (en de potmeter op maximale weerstand). Oftewel: effect waarschijnlijk niet hoorbaar. Met de 0.1 µF kun je de typische frequentie naar 10.000 Hz krijgen. Dan kun je er wel iets mee regelen lijkt me.RUIS schreef:Dat is wel een kleintje, maar zou toch hoorbaar moeten zijn, als hij er goed ingesoldeerd is. De condensator moet aan het middelste pootje van de potmeter en aan de aarde (0 of -).
Over de "typische frequentie". Uitgaande van een simpel RC-schema waarbij de condensator over de in- en uitgang heen staat en de weerstand in het pad van het signaal, is dit de frequentie die 3dB zachter is geworden door de filter. De hogere frequenties zijn nog zachter.
Dan zijn er nog verschillende soorten condensatoren. Het allerbeste schijnen de ouderwetse condensatoren van papier en olie te klinken, maar het zou goed kunnen dat dat totale bullshit is. Gewone "standaard"-condensatoren zijn prima (keramische condensatoren). Als je meer wilt weten raad ik je aan op zoek te gaan naar sites over effectpedalen, daar worden dit soort schakelingen goed beschreven. D.I.Y. stompboxes en Geofex zijn goede sites.
Pas op, achter je!!
Re: Condensator op de toonpot.
Dat weet ik, ik bedoelde de plek waar hij in je basgitaar komt te zitten. Omdat Onz helemaal geen verschil hoorde leek het me mogelijk dat hij hem er niet goed ingesoldeerd had.Wilbert schreef: Sorry hoor... maar dit klopt niet. Een condensator heeft geen + en - kant.
Doettie nou veel dan? De typische frequentie (kantelfrequentie, whatever) is nu minimaal 20.000 Hertz. Dat wil zeggen dattie sowieso alleen de hoogste tonen zou moeten weghalen. (Ook beneden de kantelfrequentie wordt wat weggehaald, maar da's weinig.) Of zit er behalve de potmeter nog een andere weerstand in het filter?
Pas op, achter je!!
Wat zou je moeten verwachten dan? Het geluid wordt een stuk donkerder als je toon veranderd naar donker (treble cut?) zeg maar. Fender gebruikt 0,05 µF, bij het schema van EMG staat 0,022 µF. De condensator die ik had was 0,001 µF een fractie van 0,05 µF tenminste, als eea linear verloopt, zover gaat mijn kennis ook weer niet.
Rekentechnisch heb ik geen flauw idee, hij wordt behoorlijk dof. Treble is volledig weg. Wat ik mij afvraag: met de tonepot op 1/2 (met een 0,05 condensator), heb je dan hetzelfde geluid als een tonepot met een 0,022 condensator volledig dicht?Wilbert schreef:Ja hallo, ik snap dat je er het hoog mee weg kunt draaien. Ik vraag me alleen af hoe ver je het weg kunt draaien. Wordt het echt dof, of gewoon minder fel? (Maak ik hier een rekenfout? Electrotechneuten, help!)
Laatst gewijzigd door onZ op 15 aug 2005, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zou zo moeten zijn als:
- je met "tonepot op 1/2" bedoelt dat de weerstand van de pot daar half is. Dat hoeft niet halverwege de schaal te zijn.
- de weerstand van de tonepot de enige in de signaalkring is (in ieder geval op deze positie).
Dan heeft de filter dezelfde eigenschappen (grofweg). Ik vermoed echter dat het geheel een stuk complexer in elkaar zit, en dat andere elementen uit de schakeling van de preamp als het ware meehelpen aan het filteren. Dan zou ik het zo 123 niet kunnen zeggen. Je tonepot doet nu ook al een stuk meer dan ik zou verwachten, dus blijkbaar zijn mijn voorspellingen niet al te nauwkeurig.
- je met "tonepot op 1/2" bedoelt dat de weerstand van de pot daar half is. Dat hoeft niet halverwege de schaal te zijn.
- de weerstand van de tonepot de enige in de signaalkring is (in ieder geval op deze positie).
Dan heeft de filter dezelfde eigenschappen (grofweg). Ik vermoed echter dat het geheel een stuk complexer in elkaar zit, en dat andere elementen uit de schakeling van de preamp als het ware meehelpen aan het filteren. Dan zou ik het zo 123 niet kunnen zeggen. Je tonepot doet nu ook al een stuk meer dan ik zou verwachten, dus blijkbaar zijn mijn voorspellingen niet al te nauwkeurig.
Pas op, achter je!!