Squier upgrade en andere knutselwerken

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Squier upgrade en andere knutselwerken

Bericht door Danny Fokker »

Dag Doe het zelvers,

Ik ben er over aant nadenken om mijn squier precision uit de jaren '90 een beetje up te graden.

Een eerste upgrade is een tiental jaren geleden gebeurd dmv een Kent Armstrong jazz bridge pup (ten nadele van de toonregeling).

Al de andere onderdelen op de bas zijn nog origineel ttz zijn nog niet veranderd :)

verdere info:
maple neck
plywood body

Nu is de vraag of een upgrade van deze bas zinvol is (maw of ik niet meer ga betalen aan de upgrade dan aan een nieuwe/2dehands bas)

-1 van de tuners is scheef dus die zal vervangen worden (de vervanger heb ik al thuis was een 15€ ofzo) of best meteen de hele reeks vervangen?
-de brug is ook een beetje niet meer helemaal je-dat, ook maar vervangen?
-plaatsen van een nieuwe P-pickup (welke?) die mooi bij die KentArmstrong gaat
-nieuwe pots/jackaansluiting
-zou ik toonregeling toevoegen? nu ik merk wel dat als ik op een andere bas speel dat ik altijd de toonregeling volledig open draai en dat dit overeenkomt met het geluid dat ik nu heb (langs de andere kant mis ik soms wat laag, maar dat los ik dan weer op met basboost op de versterker) Als ik toonregeling toevoeg moet ik ook in mijn pickguard gaan snijden natuurlijk.

Suggesties? Ideeën?


Tnx

ps. ik probeer nog foto's te posten
Laatst gewijzigd door Danny Fokker op 05 aug 2014, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik had begrepen dat je met een passieve toonregeling nooit laag kan boosten, alleen wat hoog cutten.
En als je er toch een wil inbouwen, maar geen extra knoppen wil, kan je met "stacked" potmeters werken.
Dit :
Afbeelding
Plus dit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Bericht door Danny Fokker »

Het is dus inderdaad de bedoeling dat de bas passief blijft

van dat hoog cutten wist ik niet, weer iets bijgeleerd
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Bericht door Danny Fokker »

padawatje schreef:Ik had begrepen dat je met een passieve toonregeling nooit laag kan boosten, alleen wat hoog cutten.
En als je er toch een wil inbouwen, maar geen extra knoppen wil, kan je met "stacked" potmeters werken.
Dit :
Afbeelding
Plus dit:
Afbeelding

dat is dan 1 zo'n stacked potmeter per pickup?
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Ja, zo ongeveer wel.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Bericht door Danny Fokker »

iemand een idee over de andere vragen?

precision pup voor bij die kent armstrong?
nieuwe electronica/brug?
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

De foto's

Bericht door Danny Fokker »

Afbeelding
Afbeelding

(don't mind the flippo's)
Afbeelding

hals
Afbeelding

brug en pups
Afbeelding

vlnr P-pup, jazz pup
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Brug ziet er naar mijn idee nog puik uit. Wat betreft de tuners kan je wel een upgrade gebruiken, let er wel op dat de gaten dan uitgeboord moeten worden, de tuners die er nu op zitten zijn kleiner dan de meeste Schallers, Gotho's enz.

Qua elektronica zou je kunnen denken aan stacked potmeters, eventueel een 62 Jazzbass schema met twee stacked potmeters (volume en tone voor beide elementen). Sowieso CTS pots (ruimte in slagplaat beetje groter maken) Switchcraft jackuitgang, Orange drop condensator en cloth wire bedrading. Dan ben je alweer een heel eind.

Wat betreft pickup is het de vraag, wat voor geluid wil je, en wat wil je ervoor betalen?
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Bericht door Danny Fokker »

Hajvb schreef:Wat betreft pickup is het de vraag, wat voor geluid wil je, en wat wil je ervoor betalen?
Ik wil ermee kunnen rocken in ieder geval, maar ik wil er ook nog hoe zal ik het zeggen, warme wolligere klanken uitkrijgen,
Ik wil hem ook alleen kunnen gebruiken, gewoon als p dus

van prijs geen idee, het is natuurlijk een budgetbas, dus laat ons zeggen rond de 50 EUR

samen met die stacked pots etc, zit ik dan rond de 100 EUR + tuners 60-70 EUR


Wat met serie-parallel-switch?


(Als we van het budgetbasprincipe afstappen, kunnen we nog zotte toeren doen à la andere body en stuff like that)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik zou inderdaad een duurdere body kopen, en dan de brug, slagplaat en kent armstrong pickup hergebruiken.

Of nog beter; koop een iets betere bas, zoals een Squier VM, en ga die upgraden (of een Squier Bronco, of een ander basje). Want ik denk dat dat beter werkt dan deze upgraden.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Oh jee, is dat een Squier Affinity? Andere tuners zou een behoorlijke improvement zijn, op dit model kun je alleen niet zomaar van die olifanten oren zetten omdat deze stringposts kleiner zijn. Ik zou het bij de electronica houden, nieuwe pots, goeie pups en misschien toch eens kijken naar een andere hals. Niet zozeer omdat dat direct veel beter zou moeten klinken maar wel omdat deze fijner spelen. Deze serie Squiers heeft een hele vlakke toetsradius waar je wel of geen fan van bent, ik ben dat absoluut niet :)

Bovenstaande gaat wel meer kosten dan een leuke tweede hands bas, ik zag laatst een Fender Precision (Korea) op MP voor 350 euro aangeboden.
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Bericht door Danny Fokker »

Pellek schreef:Ik zou inderdaad een duurdere body kopen, en dan de brug, slagplaat en kent armstrong pickup hergebruiken.

Of nog beter; koop een iets betere bas, zoals een Squier VM, en ga die upgraden (of een Squier Bronco, of een ander basje). Want ik denk dat dat beter werkt dan deze upgraden.
dan kan ik beter een nieuwe slagplaat steken, staat er tenminste geen flippo meer op :D

Als ik een betere bas koop wordt het een J, deze is voor wat aan te knutselen (en als mainbass)

mss best eens bij een kenner langsgaan om te zien of er wel iets van dit vehiekel te maken valt
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Kenners zat hier Danny :D
Mijn "wijze" raad zou ook het verkrijgen van een nieuwe bas zijn. Die vm series van Squier zijn gewoon goed en betaalbaar (heel soms zie je ze ook 2e hands). Ik denk dat je beter geld in een nieuwe bas kan steken dan aan deze (misschien zelfs onnodige) uitgaves besteden.

Succes!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Bericht door Danny Fokker »

Het is geen Affinity iig (ofwel staat het ergens in onzichtbare inkt)

Ik twijfel niet aan de kenners op dit forum ;), maar mss moet de bas eens fysiek in iemand anders (lees: een kenner) zijn pollen geraken
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ja dat klopt dan weer wel, ik heb even geresearched en het moet er dan heel klein op staan, maar dat is inderdaad niet zo.

Maar dan zou ik in inderdaad wel even kijken of de bas het upgraden waard is.

EDIT: Je hebt een Squier uit Korea uit 94 uit de Cor-Tek fabriek (fabriek van Cort). Dus inderdaad geen Affinity. Ik weet verder niet wat de algemene kwaliteit is van zulke squiers, kan best goed zijn maar dat kan ik niet vertellen :mrgreen:

EDIT nummer 2: Na wat zoeken zie ik wel dat er een verschil tussen de bassen zit: https://www.talkbass.com/forum/f8/korean ... ns-265794/ Hier kan je een foto zien van zo'n Koreaanse, maar deze is niet van plywood en heeft de normale stemmechanieken.
Plaats reactie