mn zelfbouw 2x12 is eindelijk af!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

mn zelfbouw 2x12 is eindelijk af!

Bericht door LinkWray »

Net getest en OK bevonden!
2x12 met Eminence Delta 12 LF's als drivers. Klinkt echt professioneel strak en diep. Gevoeligheid is 100db, -3db-punt is 42 hz(beide uiteraard halfspace). Geen tweeter maar die mis ik niet en kan later altijd nog ingebouwd worden. De strakheid is echt ongelofelijk: misschien wel te strak. Nix geen basreflex-walm in het laag; klinkt als een gesloten kast met 10 inch drivers maar gaat net zo laag als een 2x15. Ik heb hem samen met een vriend ontworpen die audiofiele luidsprekers ontwerpt en zijn inbreng heeft erg geholpen om het geluid zo strak te krijgen. De strakheid komt deels door erg uitgebreide bracing en dik kastmeteriaal: 18 mm berken. Dat maakt het cabinet echter ook behoorlijk zwaar.
Kastmaten (bxhxd) zijn 55x75x38 cm, en de basreflexsleuf zit tussen de drivers in: zo krijgen beide drivers elk quasi hun eigen kamer.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Gaaf! Wat voor versterker heb je d'r aan hangen?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Dynacord BS 408.
Beetje onbekende versterker uit begin jaren '80.
Geeft 250 watt aan 4 ohm volgens de verkoper maar ik zag laatst een dynacord combo (bs 412) aangeboden waar dezelfde versterker in zit en die werd verkocht als 350 watt. Het cabinet kan trouwens theoretisch gezien 1000 watt aan (realistisch gezien minder maar zonder een zwaardere versterker zal ik dat nooit kunnen testen). Het cab is 4 ohm, maar kan met wat soldeerwerk ook op 8 ohm gezet worden.
Laatst gewijzigd door LinkWray op 20 aug 2005, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Foto!!
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Dat wordt even wachten: ik heb zelf geen camera. Een vriend wel maar dat kan ff een paar dagen duren.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

LinkWray schreef:...Het cab is 4 ohm, maar kan met wat soldeerwerk ook op 8 ohm gezet worden.
Nu wil ik je absoluut niet aanvallen maar hoe krijg je dat voor elkaar???
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Gewoon 1 speaker lossolderen :roll:
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

AmericanIdiot schreef:
LinkWray schreef:...Het cab is 4 ohm, maar kan met wat soldeerwerk ook op 8 ohm gezet worden.
Nu wil ik je absoluut niet aanvallen maar hoe krijg je dat voor elkaar???
je hebt gelijk: lukt niet. ik dacht aan serie-parallel maar daar heb je meer drivers voor nodig.
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Ziehier een zeer lullige computertekening van het ontwerp (inderdaad, ik ben niet zo handig met computers)

Afbeelding

De kastmaten zijn: 55x75x38 cm. De reflexsleuf is 26 cm diep en 4cm hoog en loopt over de gehele breedte. de 2 baffles zijn 18 mm verzonken tov de zij- en boven/onderkanten, de reflexpoort niet. Kastmeteriaal is 18 mm berken multiplex. De bracing staat niet op deze tekening (lukt niet met mijn computertekentalent).
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: mn zelfbouw 2x12 is eindelijk af!

Bericht door Rodi »

LinkWray schreef: (...) de basreflexsleuf zit tussen de drivers in: zo krijgen beide drivers elk quasi hun eigen kamer(..)
De plaats van de basreflexsleuf maakt niets uit voor de werking, dus het is gewoon één kamer met 2 speakers.
Tenzij je het als volgt doet:

Code: Selecteer alles


     |---------------|
     |               |
     \               |
     <|              |
     /               |
     |-----          |
           ----------|
     |-----          |
     \               |
     <|              |
     /               |
     |               |
     |---------------|
Maar dan beïnvloeden de speakers nog steeds elkaar door de koppeling die de basreflexpoort maakt. En 2 aparte kamers voor 2 speakers maakt het nog strakker!!Maar voorlopig goed werk, ik ben benieuwd naar de foto´s. Wat weegt de kast eigenlijk??
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Hij is zwaar; nog niet gewogen maar dat zal ik nog ff doen.

EDIT: gewogen: 35 kg.

freq-curve (tot 500 hz, daarboven voorspelt het programma niet correct)

Afbeelding
Plaats reactie