krakende output

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

krakende output

Bericht door QuoVadis »

Helloo,

Ik heb een klein basprobleempje.
De output van mijn Aria Pro II Mad Axe kraakt af en toe, als ik het gedeelte van de kabel dat tussen strap en output in hangt (als je je kabel door je strap heen doet, dan het stuk vanaf waar ie door de strap heenzit tot waar ie de bas ingaat zeg maar) aanraak, of als het snoer van mijn koptelefoon tegen die kabel aankomt. Bij heel lichte aanraking kraakt ie al, soms zelfs zo hard dat ik de bas niet meer hoor. De output van mijn bas zit aan de zijkant, dus niet bovenop de body. De kabel zit er ook vrij losjes in, je kunt hem vaak 'aanduwen' dat ie er beter in komt te zitten (wat overigens niets uitmaakt voor het gekraak bij aanraking), maar dan gaat ie later vanzelf weer losser zitten.

Moet ik er nu een nieuwe output in laten zetten of is dr een andere oplossing? En hoe veel zou zoiets ongeveer kosten?

Alvast bedankt,

Kwoo
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Weet je zeker dat het niet aan je snoer zelf ligt? Waarschijnlijk is de plug gewoon kapot of zit er een soldering los?
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Het snoer is ok volgens mij, het ziet er iig niet beschadigd uit ofzo en dat kraken bij aanraking is met beide kanten van het snoer.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Je zou de output-jack even uit je bas kunnen schroeven. Je zei dat hij erg los zit, het wil wel eens gebeuren dat de het lipje dat tegen de top van de snoer-jack aan komt wat verbogen is. Gewoon even terugbuigen wil dan wel helpen. Meestal is het echter het snoer zelf. Heb je het ook met andere snoeren?
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik zal het eens proberen met een ander snoer, heb nu een Stagg snoer dat ik bij mn eerste bas (sept vorig jaar) kreeg... als ik eindelijk weer wat heb kunnen afspreken met mn basleraar in Grunn (vakanties en ik zit ook nog eens midden in een verhuizing naar Utrecht) zal ik eens kijken of t met zijn snoer ook nog kraakt.

Zou t btw ook kunnen dat de aansluiting van de kabel in de bas tegen een potmetertje ofzo aankomt als ik de kabel aanraak?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Lijkt me niet. Schroef de boel eens open, waarschijnlijk is het wel te zien.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

QuoVadis schreef:Zou t btw ook kunnen dat de aansluiting van de kabel in de bas tegen een potmetertje ofzo aankomt als ik de kabel aanraak?
Niks is ONmogelijk, maar... nee, dat is niet wat er mis is.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

ja, als dat een hele domme vraag was :oops: ik ben niet zo'n techneut enzo...
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

het is geen domme vraag, maar je potmeters zitten onder de knoppen. Als je daar je plug tegenaan weet te krijgen heb je het hele binnenwerk van je bas openliggen blijkbaar.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Mijn bas had dat laatst ook. Tijdens het vervangen van de pre-amp bleek dat de jack plug van het snoer contact maakte tegen een draadje dat van de jack output in de bas naar de toggle switch liep en dat maakte een behoorlijk lawaai zo af en toe. Bijvoorbeeld als je aan de plug zat of aan het snoer. Misschien dat het ook zoiets bij jou is.
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Hmm, pre-amp... actieve bas? Mijn bas is passief. (Heb verder geen idee in hoeverre het actief/ passief zijn er iets mee te maken heeft of het kraken bij ons dezelfde oorzaak heeft :oops: )
Ik denk trouwens dat die klemmetjes die aan de binnenkant zitten waar je t uiteinde van je kabel in vast zet zeg maar in mijn bas een beetje uitgerekt/ lam zijn, vandaar dat de kabel niet erg vast erin zit. Maar dat verklaart dan toch nog niet waarom de boel zo kraakt?
Waarschijnlijk komt er idd af en toe iets tegen iets anders aan wat niet tegen elkaar aan hoort te komen...

Afijn, van de week eens afspreken met m'n basleraar uit Grunn en dan maar es kijken wat er ongeveer precies zo'n beetje aan de hand zou kunnen zijn. Dank voor de reacties iig!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

QuoVadis schreef: Ik denk trouwens dat die klemmetjes die aan de binnenkant zitten waar je t uiteinde van je kabel in vast zet zeg maar in mijn bas een beetje uitgerekt/ lam zijn, vandaar dat de kabel niet erg vast erin zit. Maar dat verklaart dan toch nog niet waarom de boel zo kraakt?
Dat denk ik toch wel, want er wordt afwisselend wel/geen contact gemaakt en dat verklaart het kraken. Trek met opengedraaid volume je snoer maar eens uit je bas en stop het weer terug; dat levert eenzelfde gekraak op (doe dit niet uit gewoonte overigens :wink: )
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

He Hans, hoe komt het dat ik daar op een groot podium geen last van heb? Daar kan ik gewoon de plug uit de bas trekken....
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Werk je dan alleen met je eigen versterker? Mogelijk met een PA en dus een DI? Volume van de versterker automatisch al dichtgedraaid?
Ik weet niet anders dan dat je een beste "tik" hoort wanneer je met opengedraaid versterkervolume de plug uit de gitaar trekt. Ik doe dat dus nooit.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Eigen versterker, DI idd. Ik heb 2 bassen bij me, i.v.m. alternatieve stemming.
Gisteren trok ik de plug eruit, geen plof of iets dergelijks.
Normaal trek ik de plug van de versterker er een stukje uit, dus toen ik
de plug weer in de versterker wilde drukken, zag ik dat hij er al in zat....
Vergeten blijkbaar.. Door de zenuwen waarschijnlijk... :wink:
Ik kan het ook niet verklaren..
Plaats reactie