Joey's Knutselhoekje

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10858
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Joey's Knutselhoekje

Bericht door Joey »

Aangezien het knutselvirus een beetje aangeslagen is nu Peter weer allemaal dingen aan het knutselen is moet ik zelf ook maar eens beginnen.
Er ligt hier nog een Precision bas die een keer voor een kuch & een scheet van Marktplaats af gehaald is, dus die gaan we gebruiken om in te hakken.

Met dank aan Marcus een P-element gescoord, dus een paar mockups:

Optie 1:
Afbeelding
Optie 2:
Afbeelding

Optie 3 :
Bij gebrek aan nog een element ga uit van een triple - P of P-P-J setup.

De slagplaat blijft wel denk ik, het is nogal crap gefreesd dus dat is alleen maar extra werk.
Op zoek naar iemand met een frees dus, nieuwe knoppen komen er ooit ook nog op en nog een extra potmeter.


Dus duidelijk geinspireerd door de Double-P van Peter:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joey op 06 nov 2016, 15:46, 3 keer totaal gewijzigd.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Peter

Bericht door Peter »

Optie 2 is wel een straf plan. Dat hals P puppie kan er altijd nog bij.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

pikcup in de brugpostie! altijd :jam:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Stel jezelf de vraag: "welk geluid ambieer ik?" Wil je diep en donker dan is optie 1 oké. Wil je wat meer attack dan optie 2.
Zelf heb ik veel zitten klooien met de pup-set up in dit basje.
Is uiteindelijk dit geworden...
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10858
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Oke de stand tot nu toe:

Ik moet draad hebben, deze maar?
Peter als je dit leest, ik heb ooit eens twee pots van jou gekregen, 250k. Weet je toevallig nog waar je die besteld hebt? Ik zal er eentje bij moeten hebben voor een extra pickup. Wat zijn volgens jou de beste OD's?


En een setje Jazz-bass knoppen, ik ben geen fan van dome knoppen.

Heeft iemand een soldeerschema voor een dubbele / triple pup setup? (het liefst een hele simpele want ik zuig @ schema's lezen.) :facepalm:
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Ik heb ook voor optie 2 gekozen, Joey
maar dat is kwestie van smaak zoals al eerder vermeld.
Wat ik dan weer intrigerend vind is 'n P pup aan de brug en een J waar nu je P-pup al zit...
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10858
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Een J/P setup.
Kan heel goed uitpakken, maar ook weer niet..

Ik denk dat Marcus mij dan niet meer met rust laat... :facepalm:
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Peter

Bericht door Peter »

Dat is idd prima, die clothwire.

Die 250 K pots die je kreeg, dat waren véry-el-cheapo-mini-pots uit een el-cheapo bas gesloopt. Ik zou daar niet op bezuinigen en gewoon 3 nieuwe CTS pots bestellen:
* 2 x log: klik
* 1 x lin: klik

Jazzbass knoppen kun je ook overal bestellen, OD zou ik een .047 400v doen, en niet te ingewikkeld met twee pups: gewoon een Jazzbass schema hanteren. Die vind je gewoon op de Fender site onder "support".
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10858
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Peter schreef:Dat is idd prima, die clothwire.

Die 250 K pots die je kreeg, dat waren véry-el-cheapo-mini-pots uit een el-cheapo bas gesloopt. Ik zou daar niet op bezuinigen en gewoon 3 nieuwe CTS pots bestellen:
* 2 x log: klik
* 1 x lin: klik

Jazzbass knoppen kun je ook overal bestellen, OD zou ik een .047 400v doen, en niet te ingewikkeld met twee pups: gewoon een Jazzbass schema hanteren. Die vind je gewoon op de Fender site onder "support".
Ik zit nu dit schema te bekijken, kan je dus bijv de black wires op een willekeurige plek solderen op de pot? Genoeg printplaten gesoldeerd maar potmeters nog nooit... Orange Drops hebben ze niet bij Vox.. :facepalm:

En dat verhaaltje bij Vox over linear/logaritmisch gewoon negeren?

Moet ik nu ook een andere jack kopen of kan ik gewoon degene gebruiken die er nu op zit?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Peter

Bericht door Peter »

Gnermo schreef:kan je dus bijv de black wires op een willekeurige plek solderen op de pot?
Ja, zolang je op de mantel soldeert, maakt niet uit of 't de achterkant of zijkant is.

OD: guitar-parts.nl?

Verhaal over log/lin niet negeren, maar nog eens goed lezen. Klopt gewoon wat daar staat en is overeenkomstig met de linkies die ik je gaf.

Nieuwe jack: voor die 3 euro zou ik geen 2e hands japans revolutie-jackje erin zetten, maar een goede stevige Switchcraft.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10858
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Nou alles is besteld, toch duurder dan verwacht helaas...

Update very soonish!
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10858
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

De pickups die ik wil gaan gebruiken in de bas hebben geen pads onderop zitten, gaat dit verder nog problemen opleveren i.v.m afstand tussen pickups en snaren?
Kan ik daar ook willekeurig materiaal voor gebruiken?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Daar kun je willekeurige pads voor gebruiken, of stukjes buis voor onder de schroef te klemmen...
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Peter

Bericht door Peter »

Een verend materaal zal goed werken, zoals bijvoorbeeld een oud muismatje, maar ook het stevige soort tochtstrip.
Gebruikersavatar
DI-OEN
Berichten: 289
Lid geworden op: 23 apr 2008, 14:02

Bericht door DI-OEN »

Er zijn nog wel meer mogelijkheden om je pick-ups hoger te krijgen. Bij mijn knutselbas hebben er heel lang oude sokken onder de pups gezeten. Die zijn nu echter vervangen door balpen veren om de schroeven zelf. Verdient wellicht niet de schoonheidsprijs maar het werkt en is goedkoop.
Plaats reactie