Joey's Knutselhoekje

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Rickfender
Berichten: 737
Lid geworden op: 27 apr 2008, 20:51

Bericht door Rickfender »

Mooie plaat inderdaad, die onepiece. Over de + en -, ik ben geen elektronica expert maar wel een praktisch denker, soldeer eerst de elementen eens direct aan een jack output. Weet je meteen wat plus en min is, minder gepruts in de bas zelf!
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ultra mega graveyard bump, maar er zijn weer bassen die gemolesteerd moeten worden.

Mijn Ellio Martina Forza bas is ooit door een vorige eigenaar overgespoten met een goedkope spuitbus van de Action, en nu ben ik het zat aan het worden. Zonder blanke finish ook.
Volgens de verhalen hoort de bas gewoon een mooie naturel kleur te hebben, dus die gaan we terugbrengen.

Voor:

Afbeelding

Hier wat meer foto's trouwens: https://s428.photobucket.com/user/Gnermo ... t=3&page=1

Vijf minuten werk met grit 400 schuurpapier, vrij fijn spul al:
Afbeelding


Eerst de boel maar eens demonteren, dit was puur om te kijken hoe snel het ongeveer zal gaan.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Joey's Knutselhoekje

Bericht door Jarno »

Ik zou grover schuurpapier gebruiken dan 400, dat loopt meteen vol. Niet van dat benauwde :D

(er is trouwens wel een speciaal plekje in de hel voor mensen die een Ellio Martina op die manier "refinishen" :roll: )
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Joey's Knutselhoekje

Bericht door LeftyJ »

De Forza is de vijfsnaar. Jij hebt een Amigo :)
Mooi ding!

Ik overweeg ernstig om de mijne in een mooie hoogglans blackburst te laten refinishen door zijn schepper zelf. Edwin van Bass Connection postte laatst foto's op Facebook van een Amigo die werd gelakt zodat het leek of er een ebben top op zat, zoals sommige van Ellio's bassen hebben, en dat zag er keurig uit. En de prijsopgave die ik van Edwin kreeg was heel beschaafd!
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Joey's Knutselhoekje

Bericht door Joey »

Ik dacht dat deze hele lijn van bassen de Forza heette, weer wat geleerd!


Afbeelding

DIT IS NOG EXTREMER DAN DE EERDERE GASEXPLOSIES

Kom nu van die vage lichte plekken tegen, vraag me af of ik nu door de blanke lak aan het gaan ben of dat er onder het zwarte nog een grondlaag heeft gezeten.
Aan het hout wat er onder vandaan komt heb ik zo te zien wel een juiste keuze gemaakt :)

Meer zin had ik niet vandaag :

Afbeelding
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Joey's Knutselhoekje

Bericht door bobbelmans »

Ja, je gaat door je laklaag heen. Die zal je er dus ook helemaal af moeten schuren voor het mooiste resultaat.
Als je de laklaag hebt weggeschuurd zou ik em in de olie zetten. Vind ik altijd veel mooier dan lak. Geeft meer diepte.
Osmo is mooi spul daar voor.

Maar iig duizend-miljard-ontelbaar veel mooier dan dat zwart!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Joey's Knutselhoekje

Bericht door Joey »

Mooi kut dus, maar niets aan te doen. Volgens mij laat de lak tegelijkertijd los met de verf die ik er af schuur, niet dat ik als een gek sta te harken op het ding.

In de olie zetten was ik sowieso van plan, maar ik wil hem wel zo licht mogelijk houden, zodat hij niet te veel afwijkt van de headstock.
Of juist heel donker dat je de houtnerf goed ziet..... keuzes keuzes.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Joey's Knutselhoekje

Bericht door rensbass »

Cooooll!!! Maaruh,.... zou je je pick-ups etc er niet even uithalen?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Joey's Knutselhoekje

Bericht door Hagen »

rensbass schreef:Cooooll!!! Maaruh,.... zou je je pick-ups etc er niet even uithalen?
Right :oudezak: .. Minder kans op beschadigingen en je kan dan met de nerf mee schuren.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Joey's Knutselhoekje

Bericht door Joey »

rensbass schreef:Cooooll!!! Maaruh,.... zou je je pick-ups etc er niet even uithalen?
Nah, komt straks wel als het pas echt moet. Enige soldeerbout die ik hier heb is klote en ik wilde alvast een begin maken.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10777
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Joey's Knutselhoekje

Bericht door Joey »

Met pijn in het hart de elektronica er uit gehaald.
Word nog een hele klus om het weer in elkaar te krijgen, er loopt een stuk koperdraad langs alle potmeters waar een draad van de pickup langs loopt. Nog nooit eerder gezien!

Inmiddels ben ik zo ver dat ik zo goed als alle (grond)verf er af heb, behalve wat in de nerven is gaan zitten. Niet zo'n grote ramp denk ik.
Nog steeds geen idee wat ik met die witte plekken aan moet, gewoon doorschuren tot alles zo'n beetje die staat heeft is mijn idee. Maar als het epoxy of houtvuller is dan gaat dat niet volgens mij.\
Onderaan is alles ook helemaal wit.

Afbeelding
Afbeelding
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Joey's Knutselhoekje

Bericht door anderson »

Gewoon, blijven schuren tot je body schoon is van alle lak. Pas dan heb je het beste resultaat en voldoening van alle arbeid en financieën die je erin gestoken hebt.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Joey's Knutselhoekje

Bericht door bobbelmans »

Jep. Precies dat.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7470
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Joey's Knutselhoekje

Bericht door Jarno »

Bovendien, als je er iets op zet van olie, dan dient dat in het hout te trekken, en als er dan nog stukken zijn waar vuller in zit, dan ga je dat duidelijk zien omdat daar de olie minder goed intrekt.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Joey's Knutselhoekje

Bericht door LeftyJ »

Joey schreef:Met pijn in het hart de elektronica er uit gehaald.
Word nog een hele klus om het weer in elkaar te krijgen, er loopt een stuk koperdraad langs alle potmeters waar een draad van de pickup langs loopt. Nog nooit eerder gezien!
Waarschijnlijk van de coiltap, naar de miniswitch toe. De pickups die Ellio voor deze bassen zelf maakt hebben rond de 9000 wikkelingen in de spoel, maar die tap haalt er zo'n 2000 af. In de hoogste stand hebben beide pickups meer output en een kleine midboost, in de middelste stand alleen het brugelement, en in de onderste stand staan beiden normaal geschakeld.
Plaats reactie