Shorty Project

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Need some help! Voor de refinish, wat heb ik nodig: grain-filler, sealer? , primer, kleur, lak. Klopt dit zo ongeveer? Heeft iemand aanraders voor goede merken? Liefst iets wat gewoon in de Brico/Hubo/Gamma te vinden is. En voor te schuren, welke korrel?

Groeten!
barno
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:33

Bericht door barno »

Heb niet teruggekeken van wat je vertrekt maar filler heb je enkel nodig bij een nog niet gefillde body van poreuze houtsoort (essen, mahonie, elzen). Anders gewoon strak schuren en enkele primerlagen/ dan alles vlak schuren / enkele kleurlagen (niet tussentijds schuren. laatste laag volledig vlak en dof schuren. Dan blanke lagen, tussenin schuren. Enkele weken laten uitharden, licht opschuren en polijsten. succes
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Bedankt, zo had ik het ook ongeveer in mijn hoofd (buiten het feit dat ik dacht dat er tussen de kleurlagen ook geschuurd moest worden) Het is zeer poreus hout voor zover ik kan zien, geen idee wat juist (multiplex...), erg kwaliteitsvol is het in ieder geval niet en ik denk dat ik zonder filler nooit een erg gladde finish ga krijgen. Maar ik zocht eigenlijk eerder tips voor concrete merken/types van filler, verf, lak, schuurpapier, schuurblok, etc. Als iemand tips heeft?

Grtz!
barno
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:33

Bericht door barno »

Multiplex lijkt me niet nodig te grainfillen, tenzij mss de kopse kanten.
Grainfillers: Rustin's poriënvuller, Clou heeft ook iets dat goed is. Om een strak resultaat te krijgen: fillen, laten uitharden, alles weer wegschuren (behalve wat in de nerven zit natuurlijk) en dat driemaal doen. Gebruik geen houtpasta ofzo, dat werkt niet.

tussen kleurlagen moet je enkel schuren als het oppervlak nog niet gelijk is (maar dan ben je eigenlijk te vroeg begonnen met kleurlak. dat moet gebeuren met porienvuller en primer.

succes
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Hey! Het is inmiddels weer even geleden dat ik hier nog geweest ben. Het shorty-project begint stilaan zijn definitieve vorm te krijgen. De body is zwart gespoten (laten doen) De nieuwe onderdelen zijn inmiddels ook gearriveerd. De volgende stap is om de slagplaat te zagen. Ik heb bij banzai een stuk slagplaat (3ply zwz) besteld en heb de gewenste vorm reeds uitgetekend/uitgeknipt in papier. Heeft iemand ervaring met het zagen van zulk slagplaatmateriaal? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Liefst natuurlijk met schuine rand, maar als dit te moeilijk blijkt, ben ik al tevreden met rechte randen ook hoor.

Kben benieuwd naar jullie tips!

Grtz
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Ik zou het gewoon uitzagen met een dremel of decoupeerzaag (op laag toerental!!) en daarna schuren/vijlen naar de juiste afmetingen.
De afronding kan je dan ook nog schuren.

Het uitzagen moet zeker op een laag tempo, anders zou het plexi kunnen smelten.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Livius
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 aug 2009, 18:44

Bericht door Livius »

Het heeft een aardig tijdje geduurd, maar mijn shorty is bijna af. Ik moet enkel nog een schuine rand aan de slagplaat schuren, zodat je het wit van de 3-ply nog kan zien. Ik ben alvast blij met het resultaat :cheer:
VOOR:
Afbeelding
NA:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie