Oude Dynacord Hollowbody oplappen. [en ander geklus]

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Wat een schitterende bas :D
Goed bezig
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JZy8j5J2RnU[/youtube]

Stukje op de Dynacord opgenomen in Garageband terwijl ik bij wat toevallig opstond improviseerde.
Geeft een idee van hoe de bas kan klinken.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

ARTEC mudbucker aanpassen vanwege zoem.

Bericht door Peachabell »

Peachabell schreef:Afbeelding
Vanmiddag de Ibanez in elkaar gesoldeerd.

Gedaan volgens bovenstaand schema dat afgeleid is van een origineel EB3 schema.

Afbeelding
Ik heb 2 verschillende weerstanden geprobeerd, mogelijk verander ik later nog het een of ander.
In eerste instantie is het wennen aan het 'nieuwe' geluid. Niet slecht (megadik in sommige standen), maar het regelt op z'n minst heel anders af dan de elektronica zoals die hiervoor op deze bas zat. Er vallen nog wat puntjes uit te zoeken.
Een van de uit te zoeken puntjes was een zoem in de mudbucker, die bij nader onderzoek niet uit het schema voortkwam, maar in het element zelf zat.
Na het doorlezen van Humbucker is humming, what to do?, ben ik aan de gang gegaan.
Na wat trial en error (sommige aanwijzingen net iets anders geïnterpreteerd) blijkt dit de oplossing:
Afbeelding
Polen van de magneten aan de rechterkant van de foto met het Noorden (de wit geverfde strook) naar buiten,
de spoelen anders als humbucker verbinden dan ik ze kreeg, niet zwart op zwart (- op -) maar zwart op rood (- op +).
Zoals normaal een 4- dradige humbucker ook in serie gezet wordt (mijn G-humbucker van Di Marzio staat ook zo).
Vervolgens zwart (-) van de linkerspoel op de bodemplaat en de massakern van de elementkabel solderen.
(Aanvankelijk had ik de zaak de eerste keer andersom laten lopen, maar dat klinkt niet goed in deze opstelling bleek.)

Het element klinkt wel wat bruter nu, ook omdat de mudbucker in testopstelling direct, zonder potmeters en andere weerstanden op de versterker gezet werd.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

In m'n onderdelendoos liggen nog een shortscalehals en 2 Eko Camaro Baselementen.
Een schetsje in Photoshop gemaakt als idee:

Afbeelding

Moet ik nog wel een Thinline body maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Oude Dynacord Hollowbody geklus

Bericht door Peachabell »

Naar aanleiding van een ideetje heb ik wat gephotoshopt.
Als ik een MEC brug element in een fretloze 4 snaar bas ga plaatsen, heb ik een DiMarzio DP121 G humbucker over.
Die kan dan in combinatie met een Model One in m'n Ibanez EB3 copy gezet worden.
Uit de Ibanez hou ik dan een Allparts mini bass humbucker over.

Welson, de fabrikant van de Dynacord, heeft bassen met 3 elementen gemaakt.
Afbeelding
De Super Bass, ook met Dynacord logo op de hals verkocht.

Afbeelding
Als ik de mini humbucker op de positie van het middelste element bij de Super Bass zet,
komt het schroefgat van de slagplaat nogal moeilijk uit.



Daarom heb ik ook een Cavern spacing montage in elkaar geflanst.

Afbeelding

Afbeelding

Kan ook, denk ik. Nog eens laten bezinken. First things first.
Plaats reactie