Oude Dynacord Hollowbody oplappen. [en ander geklus]

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

vet hoor! ben nooit zo dol op SG's maar een zwarte is wel heel stijlvol!
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Elementgaten

Bericht door Peachabell »

Om de '60-ties elementen, die ik van de Ibanez afgehaald heb, goed op de hollowbody te plaatsen, moest ik het een en ander aanpassen.
Afbeelding
Omdat de houtjes links en rechtsboven te weinig vlees hebben om het nek-element op vast te schoeven, heb ik bedacht dat er hout aan gelijmd moet worden, te beginnen met een Esdoorn-Pallisander sandwich tegen het blok.

Afbeelding
Vervolgens een stuk grenen piano toets (zelfde hout als bovenbladsteunen/stempelhoutjes) om nog wat stevigheid te houden na het uitsteken.

Afbeelding
Na het uitsteken nog een sandwich om het nekelement een lekker bodempje te geven:
Afbeelding
Niet zo fijn uitgestoken, maar het is oud hout waar ik moeilijk bij kan.



Afbeelding

In het gat voor het brugelement heb ik ook wat versteviging gelijmd, eigenlijk vooral omdat ik het iets te ruim had uitgestoken, zo kan ik de elementring er goed op vastschoeven.

Afbeelding

Kijkje door het pluggat waar de ingelijmde verstevigingen te zien zijn.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding
Aangepaste slagplaat en elementring verandering, naast meerdere nieuwe onderdelen passen.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Wow :kwijl: :kwijl: :worship:
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding
Vanmiddag de Ibanez in elkaar gesoldeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gedaan volgens bovenstaand schema dat afgeleid is van een origineel EB3 schema.

Afbeelding
Ik heb 2 verschillende weerstanden geprobeerd, mogelijk verander ik later nog het een of ander.
In eerste instantie is het wennen aan het 'nieuwe' geluid. Niet slecht (megadik in sommige standen), maar het regelt op z'n minst heel anders af dan de elektronica zoals die hiervoor op deze bas zat. Er vallen nog wat puntjes uit te zoeken.
Laatst gewijzigd door Peachabell op 05 nov 2011, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Cool! Ik heb stiekem wel een beetje GAS voor deze Iba :jaaaaa: Heb ik iets in mijn collectie dat je aanspreekt? :wink:
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Van je Noemenswaardige ex-bassen vind ik de - Ibanez Musician 924 DS en de - Pearl Export Bass (project 12) wel leuk.
Die ken ik ook beiden qua model, zo'n Musician heb ik een keer fretloos aangeboden gekregen (het was ook de eerste fretloze bas die ik in handen gehad heb). Een van onze gitaristen had dat Pearl export basmodel van Epiphone, een Genesis, daar had hij een Genesis gitaar bij. Ik mocht de Epiphone Genesis bas meenemen als ik m'n fretloze bas verkocht, bood hij me een keer aan, ben ik niet op in gegaan. (one trick pony)
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Ah, we kunnen dus geen ruildeal maken :wink:

De Pearl-bas heb ik verkocht omdat ik qua ergonomie niet mee uit de voeten kon... Maar ze klonk te gek.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

In Photoshop plaatjes van hollowbody's en semi-hollows bij elkaar gegooid.
V.l.n.r.: m'n 1e hollowbody, waar de elementen naartoe gaan en een groepje dat er in bodyvorm en/of pickup configuratie op lijkt.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ik vind die eerste (de meest linker) wel zo godsgruwelijk gaaf!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Die meest linker heeft ruim 20 jaar bij me aan de muur gehangen, nadat die zo beschilderd was geraakt.
Zonder volledige demontage (openmaken van de body om de losgeraakte spanten/stempelhoutjes weer vast aan het blok te lijmen) en een andere hals, was daar niet veel meer mee te beginnen.
Vandaar dat ik de electronica overgezet heb op makkelijker te repareren body's.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Even een Photoshop schetsje gemaakt, om te zien hoe een shortscale hals + oud type jazzbasbrug zich verhouden tot een tele gitaarbody. (Zo'n tele-body lijm ik een stuk makkelijker in elkaar dan een hollowbody, waarvoor ik de hals heb aangeschaft)

+ nog een variatie

Afbeelding

Afbeelding

En waar het ongeveer mee gecombineerd zou moeten worden, als ik uitvoer wat ik bedacht heb.
(Ik heb nog een voorraadje kunsstof plaat met een choomkleurig afdeklaagje, wat betekent dat de elementringen en de kop verchoomd kunnen spiegelen.)
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Ondanks andere bezigheden een beginnetje gemaakt met de bedrading. Schakelaar aangesloten en doorgemeten.
Dit type had ik nog nooit aangesloten, gevolg: 1 punt te heet gemaakt. Vervolgens met een lichtere bout de draad vastgesoldeerd, dat lukte gelukkig. Alles functioneel bleek na doormeten.


Afbeelding

Nu verder met andere zaken die ik eigenlijk eerder had moeten doen.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Tonecapacitors aan de potten gezet. Passen bedradingslengtes e.d..

De opties qua weerstanden bekijken en afwegen welke in het circuit uit te testen.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Huh? Dit is toch niet het bovenblad maar een proefstukje voor de maten? Hoe krijg je al die elektronica in die body? Via het f-gat? Ben wel benieuwd naar dit handigheidje.
Plaats reactie