Oude Dynacord Hollowbody oplappen. [en ander geklus]

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

F-gat en elementgat... Heb vanmiddag hetzelfde gedaan met een ES135. Je bind touwtjes rond de asjes van de potmeters en de jack, en die touwtjes rijg je door het gewenste gat van de potmeter. Als alles gedaan is trek je de touwtjes aan, en zo trek je de potmeters op z'n plaats. Beetje een prielwerkje, maar zo gaat het wel het gemakkelijkst...
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Dennizz schreef:Huh? Dit is toch niet het bovenblad maar een proefstukje voor de maten? Hoe krijg je al die elektronica in die body? Via het f-gat? Ben wel benieuwd naar dit handigheidje.
Klopt, het hout dat je ziet is een stuk flexibel board, dat ik uit een container gehaald heb. Daar heb ik de potmeter en schakelaar gaten op uitgeboord, om een indicatie van de afstanden te hebben.
(Je zou er ook een stuk karton voor kunnen gebruiken)

Voordat ik de elektronica door een element-gat aan touwtjes op z'n plaats wurm, test ik het door verlengdraadjes met aligatorklemmetjes aan de elementdraden te verbinden (dat scheelt het in en uit de kast halen bij falende componenten)

Een semi-hollow met centerblock, zoals Sanders' ES135, heeft alleen de F-gaten om de elementdraden uit te laten steken, die soldeer je aan het circuit, dan hijs je de potten + schakelaar aan touwtjes, een voor een door het F-gat naar binnen.


Edit:
Afbeelding

Op het plaatje hierboven een hollowbody waar iemand het achterblad van losgehaald heeft, ook een manier, vooral als het toch al half los zit. Het is een Wurlitzer hollowbody, die uit dezelfde Welson fabriek komt als de Dynacord.
Ik vond het wel interessant om te zien, dat een van de tooncaps in die bas overeen komt met wat ik nog over had van een EKO hollowbody gitaar, waar ik voor een vriend nieuwe elektronica ingezet heb.
Laatst gewijzigd door Peachabell op 12 jan 2012, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Ware het niet dat de F-gaten van de 135 net iets smaller zijn dan die van de standaard semi-hollow. Ik moet gans de reutemeteut via de holte van het brugelement naar binnen duwen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Zo, dat zit in elkaar. Nu de elementen plaatsen en het geluid testen.
Als dat goed is kunnen de elementen en brugmassa aan de potten gesoldeerd worden.
Daarna de potmeters, schakelaar & jack naar binnen hijsen en elementhoogtes afstellen.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

1e test achter de rug. Nekelement kwam niet door. Deed het wel direct op de jack.
Na wat doormeten de oorzaak gevonden, draadbreuk op de uitgangspool van de volumepot.
Goed dat ik het eerst test voordat het in de body gehangen wordt.

Algemene indruk van het geluid, zoals het met verbindingsstekkertjes overkwam, was 'n o.k. eerste indruk.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Gaaf om te zien hoe dat zo gaat. Ik heb eens de pots van een Lucille g*taar vervangen en dat was een hels karwei zeg. Mede dankzij de 'VMVK-kabels' die aan de pots zitten. Gelukkig kon ik er via het f-gat bij. Toen kende ik de truc van de draadjes nog niet :oops:
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Al doende leert men, toen ik aan m'n eerste reparaties begon waren er een paar klasgenoten die me als nitwit advies konden geven (niet altijd 100% correct advies overigens).

Hier een video Part 1- Reinstalling Semi-Hollowbody Electronics, van iemand die de touwtjes truc voordoet. Hij heeft een hele site gewijd aan het vergelijken en testen van electronica. Beetje een sleaz-bee vind ik, maar wel handig, heeft ook gereedschap en onderdelen in overvloed.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Testopstelling na gisteren een aantal verschillende weerstanden getest te hebben.
Alles is functioneel. Er kunnen nu touwtjes door de kast gehaald gaan worden om het circuit op z'n plek te slepen.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Super sjiek!
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Wat Sef zegt :jaaaaa:
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

ook erg slim die alligatorklemmen. Ik heb zo ooit tot vier keer toe de zooi eruit en er weer in gefriemeld.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Vanmiddag weer een draadbreuk tijdens het vastsolderen van de elementen.
Had nog 2 capacitors van die waarde liggen. Allebei getest. Degene die het diepst klonk en de stevigste draad had, in het schema gesoldeerd (EKO onderdeel).

Toen alles naar binnen gehesen:
Afbeelding

En alles op de bas gemonteerd en proef gaan spelen:
Afbeelding

Ik ga er nog flatwound snaren op zetten, dan controleer ik ook nog hoe de bedrading verder ligt, door het brugelement te lichten. Vanwege een soms optredende storing in dat element, vermoed ik dat er iets niet helemaal zit zoals het zou moeten. En dan rustig octaveren.

Puntjes op de i zetten dus.

Eerste induk: booming!
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5674
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

:worship: :clap: Wat een werk zeg, respect!
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Netjes zeg :worship:

Een vraag over je mal: Wat heb je daar eigenlijk voor gebruikt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

In eerste instantie wilde ik 2 componenten giethars, wat bij een speciaalzaak voor kunstenaars te krijgen is gebruiken.
Maar dat was ongeveer 2 tientjes duurder dan een blik polyester reparatie en vulmiddel dat bij de autohandel te krijgen was.
Afbeelding
Dus heb ik dat aangeschaft. Moet je wel rap mee werken omdat het snel uitgehard is.
Plaats reactie