Oude Dynacord Hollowbody oplappen. [en ander geklus]

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding

Gisteren een nieuwe draad aan het brugelement gezet omdat er soms storing in optrad.

Bleek het in de schakelaar te zitten... :facepalm:

Afbeelding

Het draadje rechtsboven was de boosdoener.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Hebben deze pups geen last van 'in fase' staan? Ik had dat met mijn Egmond-pups. Ik moest uiteindelijk de plus en aarde van één element omdraaien (en vervolgens een slimmigheidje bedenken om het chromen niet de 'plus' te laten zijn :facepalm: maar het werkt nu prima)
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Niet gemerkt (ik weet ook niet precies wat je dan als storend zou ervaren, als het in fase staat).

Er is wel een verschil in uitgangsvolume & karakter tussen die 2 elementen.
Het nekelement is een humbucker en klinkt diep en mellow, het brugelement is enkelspoels en klinkt erg luid van zichzelf, geeft ook veel meer hoog dan de humbucker. Maar als je de brug iets terugdraait en de toneknop gebruik om het hoog wat te clippen vormen ze een mooie combinatie. Doe ik bij andere combinaties ook vaak trouwens, het brugelement iets terugdraaien.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Peachabell schreef:Niet gemerkt (ik weet ook niet precies wat je dan als storend zou ervaren, als het in fase staat).

Of heet dat dan 'uit fase'? Ik vergeet dat steeds. Het is in ieder geval zo dat de beide elementen aan, het geluid erg iel en zacht klinkt en er geen laag in zit. Heb je één van beide elementen aan, dan is het geluid wel goed.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Eigenlijk heb ik de zaak gewoon zo aangesloten zoals het oorspronkelijk in de hollowbody zat die ik in '83 kreeg.
(met een kleine wijziging op de toonpot-aansluiting + een extra weerstand op de massa van de nekvolumepot, gebaseerd op een Höfner schema)

Afbeelding

Verschil is dat de elementen op een oude Harmony wikkelmachine herwonden zijn, er nieuwe potmeters gebruikt zijn,
er andere tonecapacitors in geplaatst zijn en er een andere waarde/type weerstand & capacitor naar de schakelaar (ook een ander type) geplaatst zijn.

Als de elementen allebei voluit open staan, geeft het brugelement meer volume.
Bij schakelen via de switch krijg je dan een klank + volume verschil, als je van het nekelement naar gecombineerd switcht.
(eigenlijk word de klank doffer + breder, wat je als volumedaling kan interpreteren)

Wanneer het volume van het brugelement op gehoor gelijk gezet is met het nekelement, veranderd de klank voornamelijk van karakter. Gecombineerd klinkt het niet ieler, eerder dikker.
Laatst gewijzigd door Peachabell op 17 jan 2012, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Volgens mij hebben we't allebei over iets anders :lol:

Wanneer je beide elementen open hebt is het logisch dat het dieper klinkt dan wanneer je alleen het brugelement open hebt en het halselement dicht. Hals zorgt voor diep, brug voor meer attack. Of bedoel je dat niet?

Ik heb het echt over 'in fase' waardoor de elementen elkaar opheffen en het geluid alles behalve een basgeluid is.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Nou, dan staan ze niet in fase, want het klinkt als een bas, hoe je 'm ook schakelt.

Wat dat betreft ben ik dat probleem (wegvallen van de klank bij samen schakelen) ook nog niet tegengekomen met het plaatsen van (andere) elementen. Meer geluk dan wijsheid tot nu toe, alhoewel ik wel nadenk over wat ik aanpas en verander.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Dennizz schreef: Ik heb het echt over 'in fase' waardoor de elementen elkaar opheffen en het geluid alles behalve een basgeluid is.
dat is in tegenfase, dus eigenlijk uit fase denk ik
:shock:
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Afbeelding
Afbeelding

Oude flatwounds op de Dynacord gezet en het geluid vergeleken met de Cavern links.

Het verschil in brug is het eerste dat opvalt, daarnaast valt het verschillende karakter van de elementen op.
Laatst gewijzigd door Peachabell op 06 feb 2012, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Jack

Bericht door Jack »

Heel mooi plaatje zo... :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Jack schreef:Heel mooi plaatje zo... :jaaaaa:
:stupid:

Prachtige bassen.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Die Dynacord is erg mooi geworden! :worship:
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

Hij is heel mooi opgeknapt :jaaaaa:
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

potverdikkie Peach. wat is die gaaf geworden!!
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Boerenmotor
Berichten: 2713
Lid geworden op: 24 jan 2011, 12:36

Bericht door Boerenmotor »

echt een plaatje!
Zeg maar Wim.......

's Avonds is het kouder dan buiten.

Rupsje Nooitgenoeg:hoard less, play more
Plaats reactie