Pueblo's kot

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Een pickup?
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Nardix schreef:Een pickup?
jep :)
voor het basje er boven

ik ben er wel nog niet helemaal uit welk gedeelte van de behuizing ik (eerst) ga gebruiken,
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

en de examens zijn gedaan :)
Een tijdje geleden had ik de tunergaten al gedicht. En had ik nieuwe bushings gestoken.
De bushings waren iets te smal, daarom heb ik eerst een beetje fineer in de gaten gelijmd.

Vandaag bij mijn grootmoeder langs geweest en daar heb ik wat aan de brug gewerkt,
Enkele maanden geleden had ik ergens een vierkante stalen koker van 8x8cm gekocht, daar had ik al een tijdje een stukje uitgezaagd voor de brug (met de hand :jam: )
Ik had een tekening gemaakt van de vorm en die op de achterkant geplakt.
Dan ben ik aan de slag gegaan met een slijpmachine en heb ik het overtollige staal weggeslepen.
Dan de vier gaatjes voor de schroeven eerst fijn voorgeboord en dan verder uitgeboord, en ze zaten allevier goed :mrgreen: .
Ik weet nog niet of ik de brug nog volledig ga afschuren, ik vind die rauwe look ook wel wat hebben :).

Afbeelding
Afbeelding (oorspronkelijk zat er verf op de buitenkant van de koker)
Afbeelding licht gekromd, tijden het zagen was het eerst wat teveel gebogen (ik wou de plaat op het einde loswringen :mrgreen: ), daarna heb ik het met de hamer bijgewerkt zodat het een lichte kromming behield.
Afbeelding

De gaten voor de zadels en de snaren heb ik nog even achterwege gelaten omdat ik eerst de toets weer op de nek wil lijmen en dan zien welke stringspacing de nek aan kan :).
Afbeelding
over de zadels ben ik ook nog niet zeker, ik vrees dat de schroef en de snaar te dicht op elkaar zullen zitten.
Afbeelding
de achterste bouten zijn vervangen door m8 bouten om de opwaartse kracht te kunnen opvangen (misschien verander ik dat nog in een mooier model)

Mijn eerste basje was een ibanez gsr200, al een tijdje kon ik ter plaatse van de halsschroeven zien dat er rode lak onder de zwarte zat.
Afbeelding
Aangezien ik op zwart eigenlijk al wat ben uitgekeken voor het moment het ik wat zwart weggeschraapt, en daaronder zat iets CAR achtigs :jam: , op een plaats zat ik per ongeluk door de rode laag en daarronder bleek een goudkleurige laag te zitten (zoals bij CAR).
misschien dat ik deze vakantie heel de body onder handen neem ( maar ik ben nog niet zeker).

Afbeelding
Afbeelding
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

een tijdje geleden ook enkele posities voor de stemmechanieken bekeken:
Afbeelding
Afbeelding (met eventueel een stuk van de kop er af)
Afbeelding
mijn voorkeur gaat momenteel naar de eerste :)
:shock:
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Die van mij ook!
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

update van de precision:
headstock was zo:
Afbeelding

nu zo:
Afbeelding
Afbeelding

de achterkant moet nog eens goed geschuurd worden, maar daarvoor moeten de afgebroken schroeven er eerst uit
Afbeelding
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

schroefjes zitten nog steeds in de kop..
ondertussen wel wat verdergewerkt aan de body: een beetje geschuurd. gat voor het element groter gemaakt (ik had geen zin om mijn frees uit te halen, dus ik ben met guts aan de gang gegaan :) )
de gaten van de brug zaten net niet centraal genoeg voor mij, dus die heb ik gedicht en opnieuw geboord,
ik heb ook gaatjes geboord voor de slagplaat (een gaatje van de slagplaat komt helaas uit in de electronicacavity, een ander gaatje zit onder de pickupring)
Het gat in de slagplaat is vergroot en uit een stukje zwart plastic heb ik een pickupring gebruikt (tools gebruikt bij de pickupring: breekmes, papier (en in de hoekjes aan de binnenkant even schuurpapier)


Afbeelding
ik heb helaas nog maar 10 slagplaatschroefjes..,
Afbeelding
pickupring ligt er maar losjes op, die komt dus wel nog recht te zitten
Laatst gewijzigd door Pueblo op 13 aug 2012, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

nog eens de oude kop en de nieuwe naast elkaar:
Afbeelding
Afbeelding

de kop heeft nu ook al een vierde tunergat. een nieuw speedboortje gekocht en met mijn oude poolse handboor (prachtig werktuigje :) ) geboord, helaas net een fractie te breed, maar een beetje fineer lost dat wel op :)
:shock:
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Goed bezig!
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Die headstock heb je erg mooi opgelost.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Inderdaad zeg! Hoe heb je 'm dat geflikt? Gewoon een brok hout ertegenaan geplakt?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

gilles schreef:Inderdaad zeg! Hoe heb je 'm dat geflikt? Gewoon een brok hout ertegenaan geplakt?
eerst er een stuk af gezaagd, helaas was dat niet helemaal loodrecht, dus dan eerst geprobeerd om het recht te schurenen vijlen. uiteindelijk toch maar de frees genomen en het recht gemaakt en dan er een stuk ander hout tegen gelijmd, nadien alles even hoog gemaakt met dit zaagje dat ik eigenlijk vaak gebruik om hout ervan te raspen ipv te zagen:
Afbeelding, nadien nog wat met een schraapstaal(eigenlijk gewoon een mes uit een breekmes) en schuurpapier vlak gemaakt :)
:shock:
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Netjes :D
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

binnenkort in huis:
Afbeelding

het idee is om er een basgitaarhals voor te maken, maar het zal waarschijnlijk niet voor direct zijn..

edit: de klankkast komt van een 1/4 contrabas.

Afbeelding
afmetingen A:156 B:95 C:90 D:43.6 E:32.1 F:55.3
verschillende gebruikelijke snaarlengtes: 90 90 87 90,5

(https://doublebassguide.com/?page_id=3" onclick="window.open(this.href);return false;)
:shock:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Afbeelding
Can be done!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie