Pueblo's kot

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

wat een walgelijk ding :shock: :P
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

weer iets anders, een vriend van me heeft een basgitaar en vroeg aan me of ik die in orde kon zetten.

een oude framus strato bas
Afbeelding

de pickupcover is niet origineel helaas en heeft de slagplaat wat aangetast.

de bas deed het niet (enkel een luide brom), en toen de slagplaat verwijderd was de reden al snel zichtbaar:
stijve draadjes in combinatie met een losse jack.
Afbeelding
ik vind het wel vreemd dat er een messing plaatje gebruikt is om te aarden ipv de achterkant van de potentiometer zoals gebruikelijk.

grote kans dat framus dezelfde bodies gebruikte voor gitaren en bassen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
het metalen plaatje zit er denk ik als aarding bij een gitaar ( de brug van een bas staat meer naar achteren)
zoals te zien is bij deze framus hollywood:
Afbeelding

het staartstuk lijkt ooit verkeerd geboord geweest te zijn (of een ander model?)
Afbeelding

het middenstuk van de gitaar lijkt massief, maar de voor en achterkant zijn multiplex:
Afbeelding

de lak is vrij gecraqueleerd, bij de nek zitten er zelfs stukjes lak los.

de actie is vrij hoog, de nek recht, de nek zal dus geshimd worden.
:shock:
Gebruikersavatar
stijnkenens
Berichten: 304
Lid geworden op: 17 jun 2010, 19:25

Bericht door stijnkenens »

Heeft die ook een hals van multiplex?
Ik heb ooit eens zoiets binnen gehad.
De kop - nek verlijming was losgekomen en een vorige eigenaar had het proberen te lijmen met siliconen ...
Die hals was om weg te gooien, heb er 2 x aan gewerkt, de 2e maal heb ik gewoon de lijmverbinding weggezaagd met een brede zaag (2,5mm) en er fineer tussen gelijmd, zelfs toen zat er nog ergens siliconen in, niets plakte, zelfs geen epoxy ... Jammer !



s.
If we can't fix-it, you better bin-it !!!
stijnkenens.eu
facebook
Jack

Bericht door Jack »

Dat soort DHZ ellende komt mij heel erg bekend voor... :wink:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

stijnkenens schreef:Heeft die ook een hals van multiplex?
Ik heb ooit eens zoiets binnen gehad.
De kop - nek verlijming was losgekomen en een vorige eigenaar had het proberen te lijmen met siliconen ...
Die hals was om weg te gooien, heb er 2 x aan gewerkt, de 2e maal heb ik gewoon de lijmverbinding weggezaagd met een brede zaag (2,5mm) en er fineer tussen gelijmd, zelfs toen zat er nog ergens siliconen in, niets plakte, zelfs geen epoxy ... Jammer !



s.
hals moet ik nog eens losvijzen, de scarfjoint verbinding is wel doorheen de lak zichtbaar, maar lijkt nog stevig te zijn.
2 van de 4 stemmechanieken zijn helaas stuk.
Bij twee is de knop er af, en ook een stukje van de as (op de foto is te zien dat die dunner zijn), bij een stemmechaniek is ook de zijkant van de cover er af, die er tevens voor zorgde dat de as op z'n plaats blijft.
Afbeelding
:shock:
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Waarom zou je een scarfjoint los willen halen / shimmen? Is het niet mogelijk/makkelijker om de brug te verlagen?
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Jimb schreef:Waarom zou je een scarfjoint los willen halen / shimmen? Is het niet mogelijk/makkelijker om de brug te verlagen?
scarfjoint laat ik zo, ik zou de nek loshalen en er een shim onder plaatsen, de brug staat op het laatste punt en ik vrees dat ik te veel van de brug zou moeten halen om de actie aanvaardbaar te maken.
:shock:
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

potverdrie ik haal termen door elkaar, scarfjoint heeft natuurlijk niet met de neck-body verbinding te maken... Ik was om een of andere reden in de war met een gelijmde neck.

Please continue, nothing to see here :oops:
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

deze week op zoek gegaan naar vervangende stemmechanieken met dezelfde shaft diameter en met de schroefgaten op de goede plaats, ik heb er gevonden, maar helaas nog niet besteld.

gisteren en vandaag wat verder gedaan aan het les paul projectje:

ik heb er voor gekozen om gewoon z-w binding om de kop te doen ipv z-w-z-w-z/w, daardoor was het binnenste kanaaltje iets te breed, dit heb ik opgelost door er een laagje fineer tegen te lijmen:
Afbeelding

er was ook een hoekje af, dit heb ik ook bijgewerkt:
Afbeelding

nadien was het tijd om een kopfineertje te lijmen, na een nachtje drogen heb ik de klemmen er van gehaald en het fineer getrimd
Afbeelding
gelaserd logo:
Afbeelding
ik heb de body ook eindelijk ontdaan van de oude elektronica en de pickups die ik van Saf gekocht heb er eens in gelegd:
je ziet nu dat er 1 element ondersteboven ligt (zie je door naar de schroeven van de pickupring te kijken), het ziet er misschien wat raar uit, maar zo komt de bedrading wel het beste uit.


Afbeelding

de binding die om de nek en kop gaat is wit en niet creme zoals die van de body, al twijfel ik nog om dat toch nog te verwisselen:
Afbeelding
zonet ook nog even de tunergaten geboord:
Afbeelding
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Kleine update:

Framus:
Pueblo schreef:deze week op zoek gegaan naar vervangende stemmechanieken met dezelfde shaft diameter en met de schroefgaten op de goede plaats, ik heb er gevonden, maar helaas nog niet besteld.
de stemmechanieken zijn besteld (samen met een setje voor mandoline en ukelele/banjo :D ) en toegekomen :cheer:
Afbeelding (niet echt heel mooi, maar ik vind ze bassen wel bij de bas passen)
Aangezien het 3+3 stemmechanieken zijn, moest er eentje omgedraaid worden.
tot nu toe waren alle shafts die ik gezien had op deze wijze gemaakt:
Afbeelding
(rond met twee afgevlakte kanten)
bij de tuners die ik gekocht heb is het einde van de shaft echter geribbeld en zit het ook vrij stevig in het tandwiel.
Zoals ik op voorhand wist, zal ik nieuwe gaten moeten maken in de shafts, aangezien de aanwezige te laag zitten.

foto's volgen nog
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Deze avond de extra gaatjes geboord in de assen, het ging veel vlotter dan verwacht, het metaal middenstuk was vrij zacht, of het boortje enorm goed :)
Afbeelding
hopelijk beïnvloedt het de sterkte van de as niet te veel.
Afbeelding
een van de goed gelukte
Afbeelding
de slechts gelukte kant.

Verder heb ik bij de Lp bas ook de binding rond de kop aangebracht, dat ging helaas wat moeilijker dan verwacht (hier nog geen foto's van), nadien heb ik dan ook de toets er terug op gelijmd. In de paasvakantie hoop ik de bas aan de praat te krijgen :)

Tijdens de week kan ik helaas niet aan de projectjes werken.
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

stijnkenens schreef:Heeft die ook een hals van multiplex?
de hals blijkt dan toch van multiplex te zijn (met een massieve kop), ik had de hals nog niet losgeschroefd.
Gisteren heb ik de bas nog wat gepoetst, een shim geplaatst onder de hals (de eerste bleek te hoog, dus dan heb ik de hoogte maar gehalveerd).
De bas is nu weer in bespeelbare staat, ik moet alleen nog een knop zien te fabriceren.


edit: ik dacht dat er ter plaatse van de scarfjoint gewoon een lakscheurtje was, nu blijkt dat de hals er gedeeltelijk gescheurd is..
Wat zou de beste manier van herstellen zijn?
gewoon de spleet wat open trekken, lijm inspuiten en klemmen?
Laatst gewijzigd door Pueblo op 02 apr 2013, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
:shock:
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

die elementkap op de framus lijkt eenbeetje op een godwin les paul kap.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

ik heb eens gecheckt, ze lijken er op, maar die van de godwin zijn precies toch breder.
Afbeelding
ik overweeg trouwens om die kap gewoon weg te laten, het is veel mooier zonder.
Morgen post ik foto's !
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

morgen kwam iets later dan gepland :p

Framus
Afbeelding
De elementen blinken weer een beetje
Afbeelding
bij gebrek aan passende snaren had ik er tijdelijk de oude opgelegd
Afbeelding
hierboven is de halshoek zichtbaar
Afbeelding
en de stemmechanieken, ik zie nu pas dat die van de G-snaar scheef staat, ik heb gebruik gemaakt van de oorspronkelijke schroefgaten..
je kan ook bij de scarfjoint het kleine scheurtje zien, de snaren zijn er inmiddels weer af.

---------------------------------

Van de Lp geen foto's,
De binding zit nu ook rond de toets, ik heb een shim gemaakt omdat mijn brug nogal hoog was.
te doen:
-kop: het logo komt nu niet ontzettend goed uit, ik weet niet of ik de kop gewoon blank ga lakken of eerst nog beitsen.
-draden van de elementen verlengen
-knoppen kopen
-snaren kopen: een vijfsnarig setje lijkt me ideaal vanwege de heel korte mensuur, ik heb nu ook gemerkt dat een mi-snaar een vrij normale spanning had als ik ze stemde als een la :)
-bedrading: ik ben er nog niet uit wat ik juist ga doen, de elementen zijn vier-aderig, dus splitsbaar. momenteel dacht ik aan dit schema.
Afbeelding
De 'bare' zit er bij mij niet bij, als dit geen problemen oplevert met brom laat ik het zo.
:shock:
Plaats reactie