Pueblo's kot

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Pueblo's kot

Bericht door Pueblo »

Ik heb vrijdag een ritje gemaakt met de trein om een EUB op te halen. aangezien de prijs niet al te hoog was, waagde ik mijn kans.
de EUB is beduidend kleiner dan ik verwacht had (past in een gewone g*t**rzak). Ik dacht eerst dat enkel de hals zelf gemaakt was (er stonden nog potloodlijntjes op en hij is niet helemaal glad geschuurd), maar bij nader inzien denk ik dat de bas toch helemaal zelf gemaakt zal zijn. de body bestaat uit aluminium, en het gedeelte waar de brug op rust is van hout. het staartstuk is eveneens van aluminium, met een niet gebruikelijk stemmechanisme. de brug is eveneens van metaal, maar heeft bovenaan een laagje kunststof gekregen omdat ze te kort was gevijld...
Ik vreesde dat de electronica binnenin kapot zou zijn (batterij die uitloopt), en ik meende 2 piezo's te zien direct onder de brug, toen ik het plaatje echter loshaalde, zag ik twee elementjes zitten, met redelijk grote magneet. door het stemmechanisme was de output jack niet te bereiken met een niet-haakse plug, dus heb ik onmiddelijk er nog eentje bijgestoken aan de zijkant aangezien er toch de ruimte voor was.
het grote probleem is, dat ik haar niet op stemming krijg. dus ben ik bezig met een nieuw staartstuk te maken, in hout, als het blijkt dat dit exemplaar het niet houdt, zal ik misschien naar metaal of een andere houtsoort overgaan. omdat het plastic op de brug mij niet aanstond, heb ik onmiddellijk ook een brugje gemaakt in hout.
oja, de mensuur is ongeveer 94cm.

enough talk, time for pics:
Afbeelding
snel even alles bijeengeraapt, want ze lag al gedeeltelijk uit elkaar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de elementen :jam:
Afbeelding
eigen burg in kerselaar.
Afbeelding
staartstuk to tnu toe, ik had eerst snel een tekeningetje gemaakt in autocad, helaas heb ik geen 14mm boren thuis liggen, dus zal ik nog moeten wachten voor de tunergaten.
Laatst gewijzigd door Pueblo op 18 mei 2012, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
:shock:
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Dat is eerder een elektrische cello dan een contrabas
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Nardix schreef:Dat is eerder een elektrische cello dan een contrabas
niet echt :p
de mensuur van mijn cello (4/4 exemplaar) is ongeveer 70 cm.
de mensuur van dit geval komt ongeveer overeen met de mensuur van een 1/2 contrabas.
:shock:
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Dat is nog niet groot voor een contrabas, maar ja 1/2 model he :mrgreen:
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Na een drukke periode nog eens een update.
Het staartstuk dat ik gemaakt had was eigenlijk nogal hoog waardoor er weinig druk op de brug kwam. ook vertoonde het staartstuk een barst op een lijmnaad. ook de pin zat wat vast.
Enkele dagen geleden heb ik dan maar een ander staartstuk gemaakt, de stemsleutels heb ik wat korter op elkaar gezet, en het geheel wat groter gemaakt.

Net als bij het vorige staartstuk wordt het straartstuk scheef getrokken door de snaarspanning,
de uitlijning van de snaren heb ik nu ook verbeterd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hierboven zie je dat het scheef getrokken is


van de klank ben ik nog niet helemaal tevreden, als ik mijn equalizer bij de hand heb ga ik de EUB nog eens testen, hopelijk verbetert dat de klank.


edit: met deze ampsettings (laney rb1) valt het nog mee: gain: max, compressor aan, bass max, mid min, trebble min.
alleen de E-snaar komt er niet zo goed door..
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

we zijn weer wat verder, de EUB ontstemd toch nog redelijk wat (vanavond eens kijken hoe ze zich heeft gedragen deze week).

kort filmpje

https://picasaweb.google.com/lh/photo/D ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
:shock:
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Klinkt apart.
Komt wel dichter in de buurt van een echte contrabas dan de meeste EUBs die ik gehoord heb.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

helaas zal ik weer eens moeten kijken voor een ander staartstuk (van metaal deze keer?), elke snaar was 1 à 2 tonen gezakt
:shock:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7476
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Het probleem is dat de kracht die de snaren op de brug uitoefenen een hele lange arm hebben (de hoogte van het staartstuk), waardoor de verbinding van het staartstuk aan de body heel zwaar belast wordt en bezwijkt.
Als je het staartstuk zo hoog wil laten zou ik aan de voorkant (tussen de brug en het staartstuk) een heel stevige steun proberen te maken. die je aan de body vastzet.
Een alternatief is dat staartstuk met heel stevig staaldraad om de pin laten zweven, met stemmechanieken en al. Dan wordt de hoek die de snaren over de brug maken wel veel stijler, omdat je maar heel weinig afstand naar de onderkant van de body hebt, weet niet of dit een probleem is.

Heb niet naar de clips geluisterd, maar als er iets van piezo elementen als pickups gebruikt worden heb je eigenlijk wel een speciale preamp nodig met hoge impedantie om er alles uit te halen wat er in zit (zie Barcus Berry e.d.).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Jarno schreef:Het probleem is dat de kracht die de snaren op de brug uitoefenen een hele lange arm hebben (de hoogte van het staartstuk), waardoor de verbinding van het staartstuk aan de body heel zwaar belast wordt en bezwijkt.
Als je het staartstuk zo hoog wil laten zou ik aan de voorkant (tussen de brug en het staartstuk) een heel stevige steun proberen te maken. die je aan de body vastzet.
Een alternatief is dat staartstuk met heel stevig staaldraad om de pin laten zweven, met stemmechanieken en al. Dan wordt de hoek die de snaren over de brug maken wel veel stijler, omdat je maar heel weinig afstand naar de onderkant van de body hebt, weet niet of dit een probleem is.

Heb niet naar de clips geluisterd, maar als er iets van piezo elementen als pickups gebruikt worden heb je eigenlijk wel een speciale preamp nodig met hoge impedantie om er alles uit te halen wat er in zit (zie Barcus Berry e.d.).
eind vorige week is het staartstuk overleden :p
ik had het al kleiner gemaakt dan het vorige, vanwege die hefboomsarm, maar ik vrees dat er te weinig plaats is om het onder een hoek te laten lopen, Misschien dat het nog net gaat (eens testen als ik nog eens tijd heb :) ).
Het systeem voor de versterking staat in de eerste post.
er zijn twee elementjes waarboven een metalen plaatje ligt, hierop staat de brug, de brug geeft de trillingen door aan het plaatje, waardoor het element reageert.
:shock:
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

update

Bericht door Pueblo »

binnenkort komen de examens er aan :S,
dus snel maar eens enkele teasers vrijgeven met wat ik me erna ga bezighouden.
foto's zijn al enkele weken oud, er is een klein beetje vordering.

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
:shock:
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Vooral dat laatste ziet er interessant uit
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Nardix schreef:Vooral dat laatste ziet er interessant uit
en het wordt geen effectpedaaltje ;)
:shock:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Extra beveiligde brooddoos voor dwergenboterhammen?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

Sanders schreef:Extra beveiligde brooddoos voor dwergenboterhammen?
nein :p

hint:
Afbeelding
:shock:
Plaats reactie