Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door Ken »

Leuk project, en die bas ziet er mooi uit zeg!
G&L neck en wat voor body dan?
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

Ken schreef:Leuk project, en die bas ziet er mooi uit zeg!
G&L neck en wat voor body dan?
Die body heb ik zelf gemaakt uit een blok mahonie en een flamed maple topje (als je terug gaat in dit topic vind je een bouwverslag :-))
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

Vandaag (en gister want ik vond nog een gaatje: gedicht met superglue :? ) wat tijd besteed aan het schuren met een radiusblok.

De achterkant moest ook mee, omdat de supervloeibare superglue die ik had gebruikt om het fineer vast te lijmen ook naar de andere kant van de hals was gestroomd.

Afbeelding

En daarna zojuist de eerste laag parketlak er op...

Afbeelding

Afbeelding

Ben er wel blij mee tot nu toe...
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

Nek lakken is klaar, nu tijd voor nieuw topkammetje (van ebben, want ik had nog een stukje in huis :-))

Eerst een netjes recht plaatje gemaakt, blijkt het slot met de toets mee te zijn gefreesd met een 12 inch radius. Gelukkig heb ik nog een 12 inch geschuurd mislukt nekje liggen waarmee ik de ronding in de onderkant kan maken (schuurpapiertje er op leggen en topkammetje er overheen halen). Dan heb je zoiets:

Afbeelding

Bijsnijden en afronden (met grote vriend dremel voor dit soort klusjes):

Afbeelding

Dan met een afgeschreven setje snaren de fretsloten vijlen (beginnetje maken met een dun recht vijltje en dan de snaar er in):

Afbeelding

Diep genoeg voor nu...

Afbeelding

Eindresultaat (bovenkantje ook netjes met 12 inch radiusblok geschuurd :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door Hagen »

Netjes!

Ik kan het niet precies zien: lopen je snaargroeven horizontaal door de kam?

Mij werd verteld dat de snaargroeven niet horizontaal moesten lopen maar juist naar beneden moeten gaan, richting de lagere headstock. Dat zou 'citargerammel' voorkomen.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

Hagen schreef:Netjes!

Ik kan het niet precies zien: lopen je snaargroeven horizontaal door de kam?

Mij werd verteld dat de snaargroeven niet horizontaal moesten lopen maar juist naar beneden moeten gaan, richting de lagere headstock. Dat zou 'citargerammel' voorkomen.
Ze lopen nu nog horizontaal en zijn voor fretloos ongeveer een mm te hoog. Hoek ga ik maken als ik de stemmechanieken er weer op heb en de bas in elkaar (ik kan het op het blote los van de bas niet goed inschatten namelijk :-))
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door Hagen »

Aha, komt dus goed.
Of eigenlijk: nog beter. Het ziet er echt prachtig verzorgd uit.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

Dus ik wil ook deze in de bas lepelen (ben geen singlecoil meneer, haat ruis :-))

Afbeelding

Malletje maken:

AfbeeldingAfbeelding

Elektronica er uit:

Afbeelding

Geen frees actiefoto's :D : eindresultaat:

Afbeelding

En hals even op spanning laten komen om te kijken of ik nog iets aan de neckpocket of brug moet doen ivm de hoogte van de actie (die was namelijk al bijna op het laagste van de brug):

Afbeelding

Best tevreden weer (maar vermoedt toch dat er een shim in de neckpocket moet...
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door Ken »

Ziet er geweldig uit!! :jaaaaa:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door MR. LEE »

JoostT ,....moet daar nou geen nieuwe toets op , nu je die fretten er uit hebt gehaald ? :?
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

MR. LEE schreef:JoostT ,....moet daar nou geen nieuwe toets op , nu je die fretten er uit hebt gehaald ? :?
Waarom zou dat moeten? :?:

Topkammetje helemaal afgemaakt (kost wat tijd, heb je ook wat).

AfbeeldingAfbeelding

Helaas moet er wel een shimmetje in, dit is de actie met brug op de laagste stand...:

Afbeelding
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door MR. LEE »

omdat de "dots" nou eigenlijk op een misleidende plaats zitten mbt de toonhoogte.

Als je een fretloze bas gaat maken, dan zouden die dots toch eigenlijk een stukje opgeschoven moeten worden ?

In dit geval zou ik dan liever kiezen voor een toets zonder markeringen bovenop , maar alleen aan de zijkant van de hals, waarbij de dots precies qua positie op de toonhoogte zitten.

...en idd ,...niks "moet" natuurlijk ,...zo letterlijk bedoelde ik dat natuurlijk niet :D
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

MR. LEE schreef:omdat de "dots" nou eigenlijk op een misleidende plaats zitten mbt de toonhoogte.

Als je een fretloze bas gaat maken, dan zouden die dots toch eigenlijk een stukje opgeschoven moeten worden ?

In dit geval zou ik dan liever kiezen voor een toets zonder markeringen bovenop , maar alleen aan de zijkant van de hals, waarbij de dots precies qua positie op de toonhoogte zitten.

...en idd ,...niks "moet" natuurlijk ,...zo letterlijk bedoelde ik dat natuurlijk niet :D
Ah, nou, de fretlines zitten natuurlijk wel op de goede plek en ik ben dat gewend van mijn andere fretloze...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door MR. LEE »

-als je er zelf al aan gewend bent , dan volstaat dat natuurlijk prima. :wink:

-als je de bas ooit voor munten wilt maken "kan" een adspirant-koper daar over gaan struikelen .
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

Volgende stap: shimmetje maken en gaten in de hals vullen met deuvels om nieuwe gaten te kunnen maken.

deuveltjes:
Afbeelding

Voor de Shim had ik nog een klein plankje mahonie liggen van circa 2mm (wat ik nodig heb qua ruimte :-)):

AfbeeldingAfbeelding



Om het helemaal netjes te krijgen is de volgende stap met frees de rand weer netjes recht trekken. Daarna body schuren en opnieuw lakken (met dezelfde lak als de nek).
Plaats reactie