Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

Bij mijn G&L l2500 heb ik een tweede nek gekregen toen ik hem tweedehands kocht. Best een mooi ding:

Afbeelding

Ik heb nu het plan opgevat om hier een passieve jazzbas hybride mee te bouwen als backup voor deze:

Afbeelding

Ik denk een blanke (naturel afgewerkt dus) swampash jazz bas body met aangepaste nekpocket (nek is langer en smaller dan een gewone jazz bas 5 snaar nek), G&L brug (zijn los te krijgen in America) om dezelfde stringspacing te houden=17,5 mm en passieve jazzbaspickups. Heb begrepen dat die in principe voor 18 mm stringspacing zijn, maar dat dat in principe geen probleem hoeft te zijn.

Via marktplaats een adresje gevonden van iemand die een body voor me inelkaar wil frezen afwerking ed wil ik zelf doen.

Pickups ed van marktplaats oid, op de G&L brug na. Hopelijk klaar voordat ik jarig ben, maar ik hou mijn adem niet in (dat is in februari).
Laatst gewijzigd door JoostT op 08 mar 2016, 23:09, 20 keer totaal gewijzigd.
Peter

Bericht door Peter »

Leuk! Mooie hals ook.

Weet je al welke pickups je wilt kiezen? En dat adres voor die body.......... daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Voor de pickups ben ik op marktplaats aan het kijken. Heb een setje fralins gezien, dat lijkt me wel wat.

Body adres is via deze advertentie op marktplaats: Was in eerste plaats geïnteresseerd in het kopen van los hout, maar deze man lijkt als je gaat kijken naar de rest van de advertenties) ook bodies te maken voor mi schappelijke prijzen. Ben nu nog in discussie over wat en hoe (gezien de aangepaste neckpocket die nodig is). Hij heeft mallen besteld om jazz bas bodies te maken, omdat hij daar meer aanvragen voor heeft gekregen. Zo te zien heeft hij tot nu toe gitaarbodies gemaakt. Eea gaat niet op korte termijn gebeuren, aangezien hij de mallen nog niet heeft. Ik ga hem dan voorzien van de maten van de neckpocket van mijn G&L en de hals (waarschijnlijk maak ik een malletje van de nek die ik heb). Hij gaf aan dat een jazzbody in swamp ash ongeveer 150 euro zou kosten...

Moet nog maar kijken hoe dit verder loopt.
Gebruikersavatar
Pueblo
Berichten: 1626
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:34

Bericht door Pueblo »

nice :)
ik dacht net hier aan: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... 1#p1111111" onclick="window.open(this.href);return false;
:shock:
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Ja, dat had ik ook gezien, maar is volgens mij nog niet concreet genoeg... Ik heb in ieder geval niet de spullen in huis om een 3d model te gaan maken voor een cad machine om een body te maken.
Peter

Bericht door Peter »

JoostT schreef:Hij gaf aan dat een jazzbody in swamp ash ongeveer 150 euro zou kosten...
Da's niet bijzonder concurrerend mag ik wel zeggen. Warmoth bodies kosten ong $ 165 (ongelakt en standaard) en met de huidige dollarkoers heb je die ook voor pakweg 155 a 160 euro op de stoep.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Peter schreef:
JoostT schreef:Hij gaf aan dat een jazzbody in swamp ash ongeveer 150 euro zou kosten...
Da's niet bijzonder concurrerend mag ik wel zeggen. Warmoth bodies kosten ong $ 165 (ongelakt en standaard) en met de huidige dollarkoers heb je die ook voor pakweg 155 a 160 euro op de stoep.
Ga ik meteen even naar kijken (heb nog geen prijs definitief afgesproken). Maar standaard is voor mij een probleem. De nekpocket moet anders ivm de G&L nek. De nekpocket zelf aanpassen kan natuurlijk ook, maar dan kan ik voor mijn gevoel net zo goed de rest ook zelf doen (dus beginnen met een body blank).
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Damn... Dit belooft wat te worden!
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

Dit moet ik volgen dit gaat vast leuk worden :D
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Ben inmiddels deze body op de Warmoth site tegengekomen, twijfel nu best wel of het niet reuze meevalt om nekpocket en pickup cavity aan te passen voor een vijfsnaar...

Afbeelding
Peter

Bericht door Peter »

Wait a minute: om te beginnen is dit volgens mij een body voor een 4 snaar, en realiseer je even dat de standaard bodies bij Warmoth gemaakt zijn voor 34" schaallengte. Ofwel: er past een standaard hals met 20 frets in. Je G&L hals heeft 21 frets, en is daarmee langer. Dan klopt je mensuur niet meer met de brug op de standaard plek.

Het kán passen, maar dan moet de hals vérder de body in (zo'n 2 a 3 cm), en dat ga je zelf zonder de juiste tools niet even snel aanpassen. :wink:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Dat. En je pick-ups gaan ook niet mooi passen, qua lengt en positie van de oortjes...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Én je neckpocket moet zoveel breder dat je nooit meer de bovenste posities kan bereiken doordat de onderste cutout te smal wordt.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Wait a minute: om te beginnen is dit volgens mij een body voor een 4 snaar, en realiseer je even dat de standaard bodies bij Warmoth gemaakt zijn voor 34" schaallengte. Ofwel: er past een standaard hals met 20 frets in. Je G&L hals heeft 21 frets, en is daarmee langer. Dan klopt je mensuur niet meer met de brug op de standaard plek.

Het kán passen, maar dan moet de hals vérder de body in (zo'n 2 a 3 cm), en dat ga je zelf zonder de juiste tools niet even snel aanpassen.
Dat. En je pick-ups gaan ook niet mooi passen, qua lengt en positie van de oortjes...
Precies mijn dilemma met de warmoth site: als ik een 5 snaar body kies, is de neckpocket net te breed en waarschijnlijk iets te kort, maar klopt de pickup routing. Als ik een 4 snaar body kies moet ik beide aanpassen. Maar de prijs is in dit geval erg aantrekkelijk. Wat ik volgens mij nodig heb is;
- heel veel lef, mijn bovenfrees, zelf te maken mallen en geduld (en een heleboel extra hout om eerst op uit te proberen of een mal werkt)
- een gitaarbouwer in de buurt die wil freezen om de neckpocket en pickupgedoetjes aan te passen

Als ik voor optie 1 ga, dan ga ik eerst maar ff oefenen op een goedkope boston oid body...
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

BassKees schreef:Én je neckpocket moet zoveel breder dat je nooit meer de bovenste posities kan bereiken doordat de onderste cutout te smal wordt.
Maw het moet een 5 snaar body zijn met een aangepaste neckpocket gezien alle commentaar. Toch eens goed mijn viersnaar en vijfsnaar vergelijken...
Plaats reactie