Joost knutselcorner: nek fretloos maken
Ow, dat is inderdaad z'n vervelend rot moment als je dat opeens ziet..
frezen is sowieso oppassen, ik had bij mijn projectje ook een paar uitschieters, het veiligste is volgens mij nog een tafel of puntfrees.
frezen is sowieso oppassen, ik had bij mijn projectje ook een paar uitschieters, het veiligste is volgens mij nog een tafel of puntfrees.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Vandaag heb ik een nieuwe toets gehaald bij vox humana (de enige plek waar ik een maple blank kon vinden). Toen bleek dat mijn nek niet netjes recht genoeg was, om de toets op te lijmen. Dus ik heb een vlakbank geimproviseerd met mijn bovenfrees (had ik eigenlijk al eerder moeten doen )
Klaar om de toets er op te lijmen. Tapeje is om te voorkomen dat lijm in de trusrod komt. (weg getrokken nadat ik de lijm had aangebracht).
En in de klemmen...
Heb goeie hoop dat ik heb gefixed heb
Klaar om de toets er op te lijmen. Tapeje is om te voorkomen dat lijm in de trusrod komt. (weg getrokken nadat ik de lijm had aangebracht).
En in de klemmen...
Heb goeie hoop dat ik heb gefixed heb
Ben in de loop van de week een stuk verder gekomen, maar geen tijd gehad om te posten...
Ben verder gegaan met de nek:
Toets zat er goed op, terug geschuurd tot de nek.
Vond toen dat ik een matching headstock wilde hebben
Heb eerst een rand gemaakt om de stukjes noten tegenaan te plakken. Heb daarna een stukje noten dat ik over had doormidden gezaagd van ca 2 cm naar 1 cm (met een handzaag) omdat het te klein was om de headstock te bedekken. Een van de stukken in tweeën en in drie stukken erop gelijmd. Daarna met de freesmachine vlakbank weer vlak gemaakt. Daarna met de frees met een kopieerfrees de oorspronkelijke headstok gebruikt om de vorm en de gaten uit te frezen (vanaf de onderkant)
Daarna tijd om de neckpocket te maken, malletje met latten, bewust iets te klein, zodat ik de nek pas kan maken door hem te schuren :
Gatenkaas geboord om frees te ontzien... Tussenlatje van de mal zit aan de body vast met dubbelzijdige tape.
Eindresultaat. Je ziet hier een deuvel die ik heb gebruikt om de verschillende delen van de body uit te lijnen bij het lijmen...
Tussenresultaat, damwandje moet nog weg, maar zit lekker strak er in...
Daarna de nek in de pocket gelaten (met een klem vastgeklemt) en als mal gebruikt om met de bovenfrees het damwandje weg te frezen, dat ziet er dan zo uit:
Tussenresultaat
Ben verder gegaan met de nek:
Toets zat er goed op, terug geschuurd tot de nek.
Vond toen dat ik een matching headstock wilde hebben
Heb eerst een rand gemaakt om de stukjes noten tegenaan te plakken. Heb daarna een stukje noten dat ik over had doormidden gezaagd van ca 2 cm naar 1 cm (met een handzaag) omdat het te klein was om de headstock te bedekken. Een van de stukken in tweeën en in drie stukken erop gelijmd. Daarna met de freesmachine vlakbank weer vlak gemaakt. Daarna met de frees met een kopieerfrees de oorspronkelijke headstok gebruikt om de vorm en de gaten uit te frezen (vanaf de onderkant)
Daarna tijd om de neckpocket te maken, malletje met latten, bewust iets te klein, zodat ik de nek pas kan maken door hem te schuren :
Gatenkaas geboord om frees te ontzien... Tussenlatje van de mal zit aan de body vast met dubbelzijdige tape.
Eindresultaat. Je ziet hier een deuvel die ik heb gebruikt om de verschillende delen van de body uit te lijnen bij het lijmen...
Tussenresultaat, damwandje moet nog weg, maar zit lekker strak er in...
Daarna de nek in de pocket gelaten (met een klem vastgeklemt) en als mal gebruikt om met de bovenfrees het damwandje weg te frezen, dat ziet er dan zo uit:
Tussenresultaat
Vandaag wat spannende dingetjes gedaan:
Heb een extra wit dotje tussen de twee zwarte op de twaalfde fret , moet één van de sleufjes over doen, die is een klein beetje scheef.
En in de tussentijd bezig met fretjes voorbuigen voor montage:
Nog veel te veel te gaan (liggen op mijn 12inch profiel om te kijken of ze voldoende in de buurt zitten voor montage.)
Heb een extra wit dotje tussen de twee zwarte op de twaalfde fret , moet één van de sleufjes over doen, die is een klein beetje scheef.
En in de tussentijd bezig met fretjes voorbuigen voor montage:
Nog veel te veel te gaan (liggen op mijn 12inch profiel om te kijken of ze voldoende in de buurt zitten voor montage.)
Niet veel tijd gehad om op BGF te zijn, wel wat verder kunnen klussen dus:
It's alive
Afgelopen maandag de ronding in de toets geschuurd en fretsleufjes iets dieper gezaagd (note to self, volgende keer de fretsleufjes zagen, voordat je de toets aan de vorm van de nek aanpast, met een verstekbak is het vast makkelijker die dingen recht te krijgen...) Daarna, de fretjes er in gestopt (met superglue gel) en ze gevlakt. Omdat ik graag wilde weten of dit experiment ging werken, heb ik de afwerkonderlaag aangebracht (=uitgewreven PU houtlijm), de bushings in de headstock gedrukt met de workmate en de tuners er op gezet. Tot mijn grote verbazing en plezier, speelt ie meteen weg (hoefde zelfs niet de brug aan te passen...) Nu heel de nacht laten staan met snaren er op, om te kijken hoe de nek het houdt...
Nog een plaatje van voordat de fretten er in gingen...
It's alive
Afgelopen maandag de ronding in de toets geschuurd en fretsleufjes iets dieper gezaagd (note to self, volgende keer de fretsleufjes zagen, voordat je de toets aan de vorm van de nek aanpast, met een verstekbak is het vast makkelijker die dingen recht te krijgen...) Daarna, de fretjes er in gestopt (met superglue gel) en ze gevlakt. Omdat ik graag wilde weten of dit experiment ging werken, heb ik de afwerkonderlaag aangebracht (=uitgewreven PU houtlijm), de bushings in de headstock gedrukt met de workmate en de tuners er op gezet. Tot mijn grote verbazing en plezier, speelt ie meteen weg (hoefde zelfs niet de brug aan te passen...) Nu heel de nacht laten staan met snaren er op, om te kijken hoe de nek het houdt...
Nog een plaatje van voordat de fretten er in gingen...
Ziet er erg gaaf uit!
Maar de plaatsing van de stemsleutels is een beetje vreemd
Maar de plaatsing van de stemsleutels is een beetje vreemd
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"
Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Kreeg uiteindelijk de nek niet naar tevredenheid afgesteld, het lijkt er op alsof het hout een zwakke plek heeft (oid) waardoor ie niet uniform reageerd op de trussrod. Maar aangezien ik inmiddels toch echt zin had om een goede viersnaar met mm pickup en preamp in elkaar te zetten, heb ik het over een andere boeg gegooid (ga nog wel weer een nieuwe nek maken, maar dat wordt lange termijn project )
Warmoth jazz body met MM frezing, voorzien van laag uitgewreven PU lijm met daaroverheen een aantal lagen Rustins plastic coating (en frezing voor G&L brug):
begin preamp:
Bevolkt (nog zonder opamp)
Afscherming cavity en batterybox:
eindresultaat:
Ben er erg blij mee, speelt heerlijk
Warmoth jazz body met MM frezing, voorzien van laag uitgewreven PU lijm met daaroverheen een aantal lagen Rustins plastic coating (en frezing voor G&L brug):
begin preamp:
Bevolkt (nog zonder opamp)
Afscherming cavity en batterybox:
eindresultaat:
Ben er erg blij mee, speelt heerlijk
IK wilde graag weer mijn L2000 gefret (want gebruikte fretloos eigenlijk maar 1 pickup) en wilde de jazzray fretloos (want Pino fretloos geluid is gaaf )
Dus een L2000 nekje uit de US laten komen voor 35 dollars (plus 3 zwarte knoppen, dat leek me ook kek bij de jazzray. Ik had goede hoop dat de fretloze nek van mijn l2000 tribute wel zou kunnen passen (andersom gaat net niet...)
Dus wat geschroef later:
De GL nek kwam zonder topkam, dus een een blank topkammetje gescoord bij de plaatselijke gitaarhandel (overigens nog lastig, want die G&L hals is 43 mm breed, niet echt een standaardmaat)
Daarna nog wat gepield om de USA tuners in de tribute nek te krijgen, want USA is 17 mm en Tribute is 16 mm tunergaten. (die tuners heb ik net als de brug enzo van een oude G&L af heb gescoord op de d-tuner na)). Daarna de topkam gevijld en eerste afstelling gedaan. Speelt nu lekker, maar moet nog even aanzien of ik de trusrod niet nog een tikje ga geven. Brug hoefde ik niets aan te doen, maar dat zal waarschijnlijk wel veranderen.
Eindresultaat:
Dus een L2000 nekje uit de US laten komen voor 35 dollars (plus 3 zwarte knoppen, dat leek me ook kek bij de jazzray. Ik had goede hoop dat de fretloze nek van mijn l2000 tribute wel zou kunnen passen (andersom gaat net niet...)
Dus wat geschroef later:
De GL nek kwam zonder topkam, dus een een blank topkammetje gescoord bij de plaatselijke gitaarhandel (overigens nog lastig, want die G&L hals is 43 mm breed, niet echt een standaardmaat)
Daarna nog wat gepield om de USA tuners in de tribute nek te krijgen, want USA is 17 mm en Tribute is 16 mm tunergaten. (die tuners heb ik net als de brug enzo van een oude G&L af heb gescoord op de d-tuner na)). Daarna de topkam gevijld en eerste afstelling gedaan. Speelt nu lekker, maar moet nog even aanzien of ik de trusrod niet nog een tikje ga geven. Brug hoefde ik niets aan te doen, maar dat zal waarschijnlijk wel veranderen.
Eindresultaat:
mooi gedaan!!!!
Ziet er echt te gek uit. Hoe speelt en klinkt ie? naar verwachting?
Ziet er echt te gek uit. Hoe speelt en klinkt ie? naar verwachting?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Ik heb bij die G&L tribute hals van mij gewoon een GraphTech P-bas topkam gebruikt, die is maar een paar tienden van een millimeter smaller, dat ziet geen hond en hij werkt er niet minder door.JoostT schreef:De GL nek kwam zonder topkam, dus een een blank topkammetje gescoord bij de plaatselijke gitaarhandel (overigens nog lastig, want die G&L hals is 43 mm breed, niet echt een standaardmaat)
Mijn zelfgebouwde 'de afwerking' basgitaren.
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Mijn eigen 'DHZ gedoe' topic hier op BGF.
Alles wat me niet bevalt kan ik aanpassen!
Dat geloof ik, maar die waren er niet bij de plaatselijke gitaarboer, wel een blanke GraphTech die wel helemaal paste. En ik wilde natuurlijk instant plezier (nek was ook gister aangekomen uit de states).blablas schreef:Ik heb bij die G&L tribute hals van mij gewoon een GraphTech P-bas topkam gebruikt, die is maar een paar tienden van een millimeter smaller, dat ziet geen hond en hij werkt er niet minder door.JoostT schreef:De GL nek kwam zonder topkam, dus een een blank topkammetje gescoord bij de plaatselijke gitaarhandel (overigens nog lastig, want die G&L hals is 43 mm breed, niet echt een standaardmaat)
Jazekers, speelt lekker (niet fundamenteel anders dan mijn vijfsnaar, alleen minder zwaar .SpcMnk schreef: mooi gedaan!!!!
Ziet er echt te gek uit. Hoe speelt en klinkt ie? naar verwachting?
Joost knutselcorner: nek fretloos maken
Nieuw projectje: De zelfbouw vijfsnaar ombouwen naar fretloos:
fretjes er uit trekken:
Wel wat gepiel omdat de lak over de frets heen is gespoten...
Rommel:
Eindresultaat:
Je kan goed zien dat G&L randjes heeft laten staan, dus zaag er in:
en notenfineer er weer in (met dank aan & Adriaan ):
Daarna vastgelijmt met superglue. Mañana verder met fineer bijkinippen/snijden, schuren met radiusblok en op zoek naar lak voor de toets...
fretjes er uit trekken:
Wel wat gepiel omdat de lak over de frets heen is gespoten...
Rommel:
Eindresultaat:
Je kan goed zien dat G&L randjes heeft laten staan, dus zaag er in:
en notenfineer er weer in (met dank aan & Adriaan ):
Daarna vastgelijmt met superglue. Mañana verder met fineer bijkinippen/snijden, schuren met radiusblok en op zoek naar lak voor de toets...