Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Voor mijn nieuwe plan heb ik dus een body nodig, die heb ik vandaag voor een groot deel in elkaar gezet. Het eindresultaat:

voorkant:

Afbeelding

Acherkant

Afbeelding

Ik vind hem mooi :oops: :jam:
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Vandaag aan de nek begonnen, blank doormidden (nou ja, 5 mm van het midden, zodat de trussrod die 5 mm dik is in het midden uitkomt):

Afbeelding

Truss rod kanaal gefreest (dat was nog wel tricky, moest in drie keer...)

Afbeelding

En weer in elkaar:

Afbeelding

Ik heb twee deuveltjes gebruikt aan de uiteinden om de twee stukken goed uit te lijnen. Ben benieuwd of je de naad nog kan zien straks... :mrgreen:
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Vandaag weer verder gegaan.

Eerst de frezing gemaakt voor de brug en die gemonteerd om de nek te kunnen dimensioneren:

Afbeelding

De nek op dikte frezen (nog een robuste 2,7 bij de 0 fret en 3,0 rond 12 e fret)

Afbeelding

Daarna ook het profiel gefreest en daarna de oortjes er aan gelijmd om de headstock mogelijk te maken...

Afbeelding

en een impressie van het tussenresultaat :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Ik heb gas voor mijn eigen (nog te bouwen) bas :oops:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Wel een aparte/originele manier om je trussrod in de hals te monteren, hoop alleen dat er niet teveel lijm in is gekomen.. Maar je hebt de draad in ieder geval weer goed opgepakt na het vorige ongelukje, goed bezig!
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Vandaag niet al te veel gedaan maar wel:

headstock ruw op dikte,
Afbeelding

en ruw in vorm. Je ziet het kanaal dat ik heb gefreest voor toegang tot de truss rod. Boeltje moet dus nog een paar mm dunner, maar aangezien ik dit met een decoupeerzaag en handzaag combi heb gedaan, durfde ik niet te strak op de goede dikte te gaan zitten...

Afbeelding

En als je dit ziet, is de conclusie dat er nog wel wat af kan aan de bovenkant :-)

Afbeelding
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

Ik doe :worship:

super vet om te volgen
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Vandaag de tijd gevonden om mijn 5 snaren uit elkaar te slopen om mijn zelfgemaakte pickuks te testen, conclusie: ze doen het wel, maar klinken niet lekker (te weinig basrespons naar mijn zin). Dus de jazz elementen blijven er in. Heb ook meteen de kans genomen om de halzen te wisselen. Dat bevalt buitengewoon goed tot nu toe (en ziet er ook goed uit :jam: ):

Afbeelding

Daarna de preamp die ik zelf heb gebouwd met hotglue vastgezet op de potmeters:

Afbeelding

Batterijtje ligt er nu los in met bubblewrap (zodat ie niet kan schuiven). Ga misschien nog een batterijboxje frezen als ik een mal heb gemaakt voor mijn andere bas in aanbouw...

Deze bas is nu af op een balanspotmeter na (die heb ik in bestelling, vorige was op één of andere manier snel overleden...)
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

RedNeckBBQ schreef:Ik doe :worship:

super vet om te volgen
Thanks, is ook harstikke leuk om te doen (want failure blijft een optie :mrgreen: )
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Vandaag allebei uitgelaten met repetitie: had die nekken veel eerder moeten wisselen... Vult elkaar ook leuk aan, want heb de ene eadgc gestemd (de jazz versie met parallelle elementen en musicman kloon preamp) en de ander beadg... :jam:
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Vandaag verder gegaan met de nek en gemeten dat er zowel aan de bovenkant als onderkant nog 3 mm af moest om tot de goede dikte te komen... Hij was namelijk 2,8mm dik, maar ik denkt dat ik niet erg goed heb opgelet bij het vlak maken van de toets hoeveel ik hout ik weghaalde.

Maar ik was een beetje enthousiast, dus ik mag alsnog een losse toets op mijn nek gaan plakken:

Afbeelding

de twee kleine puntjes die op knoestjes lijken zijn stukjes trussrod die door de bovenkant piepen. Nek is nu ook nog maak 19 mm dik op zijn dunst, nou ja geen probleem, dan toch maar een toets er op gelijmt (van 5 mm dik zit ik toch weer op mijn streefwaarde :mrgreen:

Heb ook het nekprofiel gemaakt: Lijkt best ergens op...

Afbeelding

Maar is lastig op de foto te zetten...
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Gelukkig deze keer aan de bovenkant, dan is het nog te fixen :wink: .

Daarom eerst alles 2x na meten voordat je iets doet, dat scheelt veel ellende.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Jimb schreef:Gelukkig deze keer aan de bovenkant, dan is het nog te fixen :wink: .

Daarom eerst alles 2x na meten voordat je iets doet, dat scheelt veel ellende.
Yup, maar het probleem zat niet in het niet goed meten, maar in foutje met een frees waardoor ik teveel er af haalde (bij nader inzien was een bovenfrees gebruiken niet zo'n goed idee...)
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Dat zeg ik, twee keer nameten, geldt voor alles; Dus ook de freesdiepte twee keer nameten en evt eerst uitproberen op een stukje resthout. :wink:
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Jimb schreef:Dat zeg ik, twee keer nameten, geldt voor alles; Dus ook de freesdiepte twee keer nameten en evt eerst uitproberen op een stukje resthout. :wink:
Het was helaas een ander soort freesongelukje, namelijk sjit de lat die ik als mal gebruik is verschoven... :oops:
Plaats reactie