Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ow, dat is inderdaad z'n vervelend rot moment als je dat opeens ziet..
frezen is sowieso oppassen, ik had bij mijn projectje ook een paar uitschieters, het veiligste is volgens mij nog een tafel of puntfrees.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Vandaag heb ik een nieuwe toets gehaald bij vox humana (de enige plek waar ik een maple blank kon vinden). Toen bleek dat mijn nek niet netjes recht genoeg was, om de toets op te lijmen. Dus ik heb een vlakbank geimproviseerd met mijn bovenfrees (had ik eigenlijk al eerder moeten doen :oops: )

Afbeelding

Klaar om de toets er op te lijmen. Tapeje is om te voorkomen dat lijm in de trusrod komt. (weg getrokken nadat ik de lijm had aangebracht).

Afbeelding

En in de klemmen...
Afbeelding

Heb goeie hoop dat ik heb gefixed heb :roll:
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Mooie reden om een elektrische schaaf aan te schaffen
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Ben in de loop van de week een stuk verder gekomen, maar geen tijd gehad om te posten...

Ben verder gegaan met de nek:

Afbeelding

Toets zat er goed op, terug geschuurd tot de nek.

Vond toen dat ik een matching headstock wilde hebben :roll:

Afbeelding

Heb eerst een rand gemaakt om de stukjes noten tegenaan te plakken. Heb daarna een stukje noten dat ik over had doormidden gezaagd van ca 2 cm naar 1 cm (met een handzaag) omdat het te klein was om de headstock te bedekken. Een van de stukken in tweeën en in drie stukken erop gelijmd. Daarna met de freesmachine vlakbank weer vlak gemaakt. Daarna met de frees met een kopieerfrees de oorspronkelijke headstok gebruikt om de vorm en de gaten uit te frezen (vanaf de onderkant)

Daarna tijd om de neckpocket te maken, malletje met latten, bewust iets te klein, zodat ik de nek pas kan maken door hem te schuren :mrgreen: :

Afbeelding

Gatenkaas geboord om frees te ontzien... Tussenlatje van de mal zit aan de body vast met dubbelzijdige tape.

Afbeelding

Eindresultaat. Je ziet hier een deuvel die ik heb gebruikt om de verschillende delen van de body uit te lijnen bij het lijmen...

Afbeelding

Tussenresultaat, damwandje moet nog weg, maar zit lekker strak er in...

Afbeelding
Afbeelding

Daarna de nek in de pocket gelaten (met een klem vastgeklemt) en als mal gebruikt om met de bovenfrees het damwandje weg te frezen, dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Tussenresultaat 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bericht door anderson »

Mooie strakke pocket, is goed gelukt!
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Vandaag wat spannende dingetjes gedaan:

Afbeelding

Heb een extra wit dotje tussen de twee zwarte op de twaalfde fret :oops:, moet één van de sleufjes over doen, die is een klein beetje scheef.

En in de tussentijd bezig met fretjes voorbuigen voor montage:

Afbeelding

Nog veel te veel te gaan :? (liggen op mijn 12inch profiel om te kijken of ze voldoende in de buurt zitten voor montage.)

Afbeelding
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Niet veel tijd gehad om op BGF te zijn, wel wat verder kunnen klussen dus:

It's alive 8)

Afbeelding

Afgelopen maandag de ronding in de toets geschuurd en fretsleufjes iets dieper gezaagd (note to self, volgende keer de fretsleufjes zagen, voordat je de toets aan de vorm van de nek aanpast, met een verstekbak is het vast makkelijker die dingen recht te krijgen...) Daarna, de fretjes er in gestopt (met superglue gel) en ze gevlakt. Omdat ik graag wilde weten of dit experiment ging werken, heb ik de afwerkonderlaag aangebracht (=uitgewreven PU houtlijm), de bushings in de headstock gedrukt met de workmate en de tuners er op gezet. Tot mijn grote verbazing en plezier, speelt ie meteen weg (hoefde zelfs niet de brug aan te passen...) Nu heel de nacht laten staan met snaren er op, om te kijken hoe de nek het houdt...

Nog een plaatje van voordat de fretten er in gingen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Ziet er erg gaaf uit!

Maar de plaatsing van de stemsleutels is een beetje vreemd
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Kreeg uiteindelijk de nek niet naar tevredenheid afgesteld, het lijkt er op alsof het hout een zwakke plek heeft (oid) waardoor ie niet uniform reageerd op de trussrod. Maar aangezien ik inmiddels toch echt zin had om een goede viersnaar met mm pickup en preamp in elkaar te zetten, heb ik het over een andere boeg gegooid (ga nog wel weer een nieuwe nek maken, maar dat wordt lange termijn project :-))

Warmoth jazz body met MM frezing, voorzien van laag uitgewreven PU lijm met daaroverheen een aantal lagen Rustins plastic coating (en frezing voor G&L brug):

Afbeelding

begin preamp:

Afbeelding

Bevolkt (nog zonder opamp)

Afbeelding

Afscherming cavity en batterybox:

Afbeelding

eindresultaat:

Afbeelding

Ben er erg blij mee, speelt heerlijk :-)
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Yeah JazzRay 4 life! 8)
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

IK wilde graag weer mijn L2000 gefret (want gebruikte fretloos eigenlijk maar 1 pickup) en wilde de jazzray fretloos (want Pino fretloos geluid is gaaf :facepalm: )

Dus een L2000 nekje uit de US laten komen voor 35 dollars (plus 3 zwarte knoppen, dat leek me ook kek bij de jazzray. Ik had goede hoop dat de fretloze nek van mijn l2000 tribute wel zou kunnen passen (andersom gaat net niet...)

Dus wat geschroef later:

Afbeelding

De GL nek kwam zonder topkam, dus een een blank topkammetje gescoord bij de plaatselijke gitaarhandel (overigens nog lastig, want die G&L hals is 43 mm breed, niet echt een standaardmaat)

Afbeelding

Daarna nog wat gepield om de USA tuners in de tribute nek te krijgen, want USA is 17 mm en Tribute is 16 mm tunergaten. (die tuners heb ik net als de brug enzo van een oude G&L af heb gescoord op de d-tuner na)). Daarna de topkam gevijld en eerste afstelling gedaan. Speelt nu lekker, maar moet nog even aanzien of ik de trusrod niet nog een tikje ga geven. Brug hoefde ik niets aan te doen, maar dat zal waarschijnlijk wel veranderen.

Eindresultaat:

Afbeelding
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

:worship: mooi gedaan!!!!
Ziet er echt te gek uit. Hoe speelt en klinkt ie? naar verwachting?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

JoostT schreef:De GL nek kwam zonder topkam, dus een een blank topkammetje gescoord bij de plaatselijke gitaarhandel (overigens nog lastig, want die G&L hals is 43 mm breed, niet echt een standaardmaat)
Ik heb bij die G&L tribute hals van mij gewoon een GraphTech P-bas topkam gebruikt, die is maar een paar tienden van een millimeter smaller, dat ziet geen hond en hij werkt er niet minder door.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

blablas schreef:
JoostT schreef:De GL nek kwam zonder topkam, dus een een blank topkammetje gescoord bij de plaatselijke gitaarhandel (overigens nog lastig, want die G&L hals is 43 mm breed, niet echt een standaardmaat)
Ik heb bij die G&L tribute hals van mij gewoon een GraphTech P-bas topkam gebruikt, die is maar een paar tienden van een millimeter smaller, dat ziet geen hond en hij werkt er niet minder door.
Dat geloof ik, maar die waren er niet bij de plaatselijke gitaarboer, wel een blanke GraphTech die wel helemaal paste. En ik wilde natuurlijk instant plezier (nek was ook gister aangekomen uit de states).
SpcMnk schreef::worship: mooi gedaan!!!!
Ziet er echt te gek uit. Hoe speelt en klinkt ie? naar verwachting?
Jazekers, speelt lekker (niet fundamenteel anders dan mijn vijfsnaar, alleen minder zwaar :-).
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Joost knutselcorner: nek fretloos maken

Bericht door JoostT »

Nieuw projectje: De zelfbouw vijfsnaar ombouwen naar fretloos:

fretjes er uit trekken:
Afbeelding

Wel wat gepiel omdat de lak over de frets heen is gespoten...

Rommel:
Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding

Je kan goed zien dat G&L randjes heeft laten staan, dus zaag er in:

Afbeelding

en notenfineer er weer in (met dank aan & Adriaan :D ):
Afbeelding

Daarna vastgelijmt met superglue. Mañana verder met fineer bijkinippen/snijden, schuren met radiusblok en op zoek naar lak voor de toets...
Plaats reactie