Anavrin's (Bas)-gitaren geknutsel

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Anavrin's (Bas)-gitaren geknutsel

Bericht door anavrin »

Hoi Allen,
Ik knutsel graag en veel aan m'n gitaren en basgitaren. Vandaar dat ik toch maar een topic aanmaak, waar ik wat foto's ga dumpen.

Meest recente project is een Telecaster-bouwpakket. Voor de kleur heb ik al een vraagje gesteld in het Snelle Vraagjes Topic, maar hier is alvast het tussentijdse resultaat (body was dezelfde kleur als de hals die ernaast ligt):

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk niet het Color-Stain-gebeuren aangeschaft bij StewMac, omdat ik geen CreditCard heb. Ik ben gewoon naar de lokale verfspeciaalzaak gegaan en heb daar een potje synthetische beits gekocht in de kleur die er het dichtst bij kwam. Op de foto's zitten er zo'n 3 lagen op. Deze heb ik aangebracht met een theedoek. Omdat ik dit nog wat te licht vind, gaan er nog een paar lagen op. Uiteindelijk moet het ongeveer zoiets worden:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door anavrin op 12 feb 2012, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Ah, dat gaat de goede kant op! Mooi kleurtje zo! Wat is het voor beits? (Merk en kleur?)
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

Om een impressie te krijgen van m'n andere knutselwerken:
Side-dots op m'n Banjo:

Afbeelding

Gepimpte P-kopie:

https://members.home.nl/100procentmafkee ... cision.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze was origineel met witte slagplaat en met 1 P-element. Nu met zwarte plaat, extra J-element, 3-way switch en fretloos gemaakt.

Ibanez ATK100:

https://members.home.nl/100procentmafkee ... atk100.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Is normaal al erg kaal, maar de mijne heeft ook geen tone-pot meer, dus element > volumepot > output. Back to basic.

Gerewirede Epiphone Les Paul Studio Standard:

https://members.home.nl/100procentmafkee ... pibody.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Originele wiring:

Afbeelding

Wiring nu (met fase-keuze):

Afbeelding

SG-model (zelf in elkaar gezet uit allerlei onderdelen):

https://members.home.nl/100procentmafkee ... bouwSG.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

verder heb ik nog een Stratocaster-model liggen, die niet meer origneel is qua wiring en looks en heb ik ooit een acoustische gitaar voorzien van een element.

Als masterpiece heb ik deze bas (die gebouwd is door iemand anders) voorzien van andere knoppen en een afdekplaatje voor het trussrod-draai-gat:

https://members.home.nl/100procentmafkee ... uwjazz.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Een plectrum, maar dan met een stanleymes afgesneden :mrgreen:


Ik weet het, een erg lange post, maar dan staat het meeste er gelijk in.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

Dennizz schreef:Ah, dat gaat de goede kant op! Mooi kleurtje zo! Wat is het voor beits? (Merk en kleur?)
Merk = PK Koopmans, Kleur = Licht Eiken, nr 232.

Die mevrouw in de winkel zei wel dat langzaamaan alle synthetische verf/beits wordt vervangen door watergedragen verf/beits, dus wellicht niet meer te krijgen (van de watergedragen versies hadden ze niets dat er op leek).
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

En de Telecaster is klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk 3 lagen beits en 4 lagen blanke lak om deze kleur te krijgen. De beits is aangebracht mbv een theedoek en dan zachtjes inwrijven, tussendoor licht opschuren en daarna weer met de theedoek.

Klinkt nog best goed voor een Boston-bouwpakketje.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Mooi geworden ! :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26335
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ziet er strak uit! Zie ik daar nou een binding langs?
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

Ja klopt. Was voor ik het bestelde niet zichtbaar, en er zat een harde hoek bij de binding (dus een 90 gr hoek ipv een mooie afgeronde hoek), maar die heb ik zelf gefreesd zodat de hoek wel afgerond is.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

weer wat geknutseld. Ik was nog niet tevreden over de kop van de Telecaster. Ik had er eerst een kop op gemaakt, zoals van een Jaguar/Mustang:

Afbeelding

dat leek me handiger bij het ophangen, maar aangezien deze gitaar nu al 3 mnd in het rek staat ipv aan de muur hangt, heb ik er toch maar een tele-headstock van gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik tussendoor de neck geshimd, omdat de snaren veel te laag stonden. Ik kon nl alle stelschroefjes uit de brug halen, waardoor de zadels totaal niet verhoogd werden, maar dan nog stonden de snaren me te hoog.

Ik heb nu een maand gespeeld met 1 lucifer-shim erin, dat was te hoog, dus aangezien de hals er toch af moest, heb ik deze week de shim verkleind naar een halve lucifer. Nu de hals nog een keer licht opschuren en nog een keer lakken en dan is ie wederom klaar.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

Het eindresultaat nog een keer van deze gitaar:

Afbeelding

Dit gaat dus helemaal veranderen. Ik doe veel te weinig met deze gitaar (speel er bijna nooit op, omdat ik een aantal veel betere gitaren heb, die een stuk beter klinken). Origineel geïnspireerd door deze gitaar met Maple hals:

Afbeelding
en door dit topic:
https://www.talkbass.com/forum/f57/30-sc ... cs-774191/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat deze telecaster-gitaar ook een basje worden.

Afgelopen weekend heb ik de P-hals die ik jaren geleden fretloos heb gemaakt, voorzien van fretlines (kneedbaar hout):

Afbeelding

Afbeelding

En voor het idee even met de body gecombineerd:

Afbeelding

Afbeelding

Het wordt een 34" Scale, aangezien de hals die ik heb origineel van een 34"Scale Precision-kopie komt.

Wat voor element erin komt weet ik nog niet, aangezien ik de oplossing uit het Talkbass-topic niet mooi vind, maar ik ook geen 150 euro wil uitgeven aan een Stingray-pickup.
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Laatst kwamen er wat 50s single-coil precision elementen langs op marktplaats, dat zou natuurlijk mooi passen in de (evt enigszins vergrote) holte voor het Tele-halselement. Kan ze nu niet meer vinden op MP helaas, maar je zou ze natuurlijk wel nieuw kunnen kopen.

Of als je een goedkoop tweedehands bass-element wil: KLIKKERDEKLIK
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

Ik heb nog een P-element en een J-element liggen, dus dat kan sowieso. Qua geluid is dat alleen niet echt mijn ding en neig ik meer naar het Stingray of ATK-geluid.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Als je dat wil zal je toch een humbucker bij de brug moeten zetten. Dat wil zeggen frezen en het gat van het tele-brugelement zien dicht te maken. En dan ga je al een nieuwe dekkende finish en waarschijnlijk ook een custom slagplaat nodig hebben als je dat enigszins onzichtbaar wil doen.
Verder ziet het er wel leuk uit. Heb je de plaatsing van die brug precies uitgemeten ?
En een goedkope Stingray achtige humbucker zal je vast wel ergens vinden. Deze schijnen niet slecht te zijn voor de prijs : https://www.guitarfetish.com/GFS-Bass-Gu ... _c_97.html
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

De brug is geplaatst op dezelfde afstand als origineel op de P-bas waar de hals vanaf komt.

Ondertussen vandaag weer wat geklust. Neckpocket aangepast:

Afbeelding

Hals uitgelijnd (rechtgezet t.o.v. brug):

Afbeelding

Afbeelding

En vastgezet:

Afbeelding

Afbeelding

Weer even wat foto's van hoe het eruit kan gaan zien (3 varianten):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de snaren er alweer op gezet:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ziet er cool uit!

Ik hoop wel dat die foto vanuit een hoek is gemaakt, anders zit de 12 fret lijn niet netjes in het midden. Je hebt er natuurlijk wel een fretles van gemaakt, maar dat lijkt me niet handig spelen als je wel lijntjes hebt, maar ze niet kloppen..
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Plaats reactie