Mini 250 K pots

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Er loopt altijd wat hoog weg door de pot als je de toon helemaal open hebt, hoewel ik niet weet of je het verschil echt hoort in vergelijking met geen toonpot. Je krijgt wel een ander verloop, afhankelijk van de waarde van je pot. Hoe hoger de waarde, hoe meer verschil in geluid je krijgt in 't eerste stukje draaien (van dicht naar open). Het is dus niet handig om een heel hoge waarde (>1MOhm ofzo) te nemen, anders wordt het regelen weer moeilijker.
Nick Stefani
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 okt 2005, 13:03

Bericht door Nick Stefani »

Je hebt gelijk, alleen wordt tegenwoordig meestal een logaritmische verdeling gebruikt en dan maakt het weer niet uit.
Wat je kunt doen om het verschil te horen is een by-pass (mini schakelaar) maken die direct naar je output gaat. Ik heb het bij een aantal bassen gedaan en dan kun je het verschil inderdaad horen. Bij cheap en crappy elektronica kan het verschil behoorlijk zijn.
Ik speel nu op een bas zonder knoppen direct naar de jack. Ik heb alleen een schakelaar voor mijn pick-up (serie, parallel en single coil). meestal heb ik niets meer nodig.
etlaare
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2005, 00:13

Bericht door etlaare »

Ik weet niet of het nog van belang is (ik kom hier vandaag pas voor het eerst), maar in Amsterdam was ik onlangs in een gitaar winkeltje op het Gerard Douplein en daar vond ik 250K mini pots. Ze bestaan dus wel. Ze vertelden me daar dat ze wel eerder kunnen gaan kraken.
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

^^Hehe bedankt voor je reactie ;) En wat je vertelt klopt, ze schijnen eerder te kraken/kapot te gaan. Dus gewoon mindere kwaliteit.

Ik heb het opgelost door een beetje te boren in de controlplate. Werkt ook goed nu! :wink:
none.
Plaats reactie