leeft het zelf bouwen van een bas wel onder "ons"

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

antilogicbass schreef:ja maar volgens mij word hier niet vaak in gekeken..
iig is hier nog geen foto topic
een maken???
Als dat een goede reden is om een topic op een verkeerde plaats te posten.... neuh. Schopje naar het juiste subforum.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4351
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Niet echt
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

De Teng schreef:Nee hoor, ik begin er niet aan.

Iemand die begint met bouwen (hoe leuk ook) die zal echt niet briljante bassen kunnen maken. Tegen de tijd dat dat wel lukt, zal je inmiddels vele malen meer geld hebben uitgegeven dat je een superbas kunt kopen. Bovendien zie ik mezelf ook niet zo mega precies zo'n ding in elkaar knutselen.
De slechtste reden om zelf gitaren of bassen te willen bouwen is wel dat het veel goedkoper zou zijn dan een fabrieksbas.
Een van de leuke aspecten van je eigen bas of gitaar bouwen is echter dat je een uniek instrument hebt, geheel gebouwd naar je eigen inzicht en wensen.
Dat was voor mij de reden om het te doen.
Het grote probleem dat ik (net als anderen hier al aangaven) heb, is dat ik absoluut niet handig ben en het mij zelf dus nooit zou lukken om een behoorlijke bas te bouwen. De oplossing lag in een cursus die ik heb gevolgd waar ik onder deskundige begeleiding een kwalitatief uitstekende gitaar en later nog een bas heb gebouwd.
En voor een prijs waar je absuluut geen custom bas kunt laten bouwen.
De kneep zit hem daarbij natuurlijk in het feit dat het je eigen uren zijn die je er in steekt. En het zijn de arbeidsuren die het grootste deel van de kosten van een handgebouwde (bas)gitaar uitmaken en niet het materiaal dat er in zit.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ik heb zelf een Precision in elkaar gezet: Body zelf gemaakt, hals en elementen van m'n oude Squier, nieuwe brug en nieuwe slagplaat. Erg leuk om te doen en vooral leuk om de gezichten van ouders/broertjes te zien als het ook daadwerkelijk lukt en er geluid uit komt. Beetje dezelfde gezichten als toen ik vertelde dat ik in Duitsland een kapot remlicht had, zekeringen had gekocht en de kapotte zekeringen in de auto vervangen had* ;)

Dat was het voor nu; voorlopig komt er geen nieuw projectje maar misschien als ik wat meer tijd/geld heb dat ik een serieuze poging ga wagen. Voor lastige dingen als frezen heb ik genoeg familie/kennissen die me kunnen helpen.



* Op zich niet zo bijzonder, behalve dat:
1 - ik zo goed als geen Duits kan praten.
2 - ik de oorzaak van een kapot remlicht volgens hen nooit zou kunnen verzinnen.
3 - ze verwacht hadden dat ik dat wel zou kunnen bedenken, ik het zekeringenkastje nooit zou vinden.
4 - ze in het geval dat ik die wel zou kunnen vinden ik nooit de goede zekering zou vervangen (en dan ook nog met eentje van het goede type).
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Het bouwen van een bas is niet moeilijk, ook niet als je niet al te handig bent. Het bouwen van een goede bas is wel moeilijk, dat gaat alleen met goede materialen, goed gereedschap en veel ervaring. En er is natuurlijk een groot verschil tussen een bas voor jezelf bouwen en het in opdracht bouwen voor anderen. De eerste gitaar die ik bouwde is niet goed, op geen enkel punt eigenlijk, maar dat geeft niet, kostte ook weinig. De tweede is al een stuk beter. Met m'n zelfbouwbas ben ik wel blij. Als ik die zie, bespeel en hoor denk ik: dat heb ik best wel leuk gedaan. Maar ik zou deze bas nooit van iemand die zich basbouwer noemt kopen. Daarvoor is de laklaag niet perfect genoeg, de balans zou beter kunnen, het halselement zit toch (heel) ietsje scheef. Kleine dingen, die op zich het geluid niet (erg) beïnvloeden, maar die het toch ongepast maken om €2k voor een bas te vragen (waar je bij een customjob toch gauw aan zit). Dingen waar ik me niet aan stoor omdat ik hem zelf heb gebouwd, maar die je een 'pro'bouwer wel zeer kwalijk neemt. En terecht.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik ben materiaal aan het verzamelen, hout heb ik al, moet al de hardware nog halen (behalve de straplocks).

Belangerijkste reden is lekker hobbien, meer leren over de bas en hopelijk straks op mijn eigen bas het podium op kunnen klimmen en lekker spelen.

Ik heb zelf niet veel ervaring met houtbewerken, maar ik kan bij mijn oom goede (grote/dure/zware) apparatuur gebruiken, dus heb er weel vertrouwen in.

Ik zal een topic maken wanneer het eerste hout gevlakt gaat worden
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ja, goed gereedschap is erg belangrijk. Ik had toen ook de beschikking over een zeer uitgebreide timmerwerkplaats. Maar ik denk dat het me ook wel gelukt zou zijn met wat meer huis, tuin en keuken spul. Het duurt dan wel langer waarschijnlijk, maar het bouwen zelf is ook de lol.
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Ben er met een maat van me sinds begin het jaar mee bezig.. Eerst zijn zolder omgebouwd tot werkplaats, info en materiaal verzameld, en nu zijn we zowaar met een bas bezig..

Als je geen houtbewerkings ervaring hebt loop je echt tegen alles op, dus het duurt lang.. Het coole is dat het leuk en leerzaam is.. De ambitie ervan is meer hopen dat we er over 10 jaar goed in zijn.. Niet dat de eerste bas vet word.. (al hoop ik het stiekem nog wel, en is de kans er nog)
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik was laatst nieuwsgierig hoe die elektronika nou eigenlijk zit, dus ik mijn ouwe Cort openslopen. Heb hem maar weer héél gauw dichtgeschroefd, als ik meer dan één draadje bijelkaar zie, ben ik alweer helemaal klaar. Komt nog bij dat ik niet kan solderen, dus bij mij zal het zelfbouwen wel niks worden.
Ik heb trouwens wel mijn hals erafgehaald, om deze fretloos te gaan maken. Ik mag alleen van mijn vrouw niet haar nieuwe strijkijzer gebruiken..... Een soldeerbout heb ik niet (dat is tevens één van de redenen dat ik niet kan solderen hehehe). Iemand suggesties?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Het doen als je vrouw even niet kijkt of de deur uit is? Dat strijkijzer voelt er niets van. Scheelt enorm als je de frets net een tikkie kan verhitten, kans op splintertjes etc. als je het niet doet. Ik heb mijn Guild met een jachtmes ontfret :oops: en achteraf heb ik enorm veel geluk gehad dat het hout (Brazilian Rosewood, dubbel :oops:) zich zo goed heeft gehouden.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

@ Gilles: Solderen is echt heel eenvoudig, hoor. Chinese kinderen van 8 doen het de hele dag... Gewoon een kwestie van de boel schoonmaken, een hete bout, 3 keer oefenen en het is een eitje. Het is handig om een bas als voorbeeld te hebben, dan maak je dat gewoon na. Neem een stuk papier om het schema op te tekenen, doe 1 draadje tegelijk en begin pas aan het volgende draadje als het eerste met beide kanten vast zit. En er zijn zat schema's te vinden op internet.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

hmm... misschien dat de dag ooit nog komt dat ik iets met een stroomdraadje ga doen....
Ik hou jullie op de hoogte!!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

We merken het wel als het ineens overal donker wordt....
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

:finger:

even :offtopic: editten:
Mijn vrouw heeft besloten dat de lampen boven de keukentafel anders opgehangen moeten worden. "Kan je morgen overdag wel effe doen, je moet toch 's avonds pas naar je werk, schat."
Jottem.....
Maar, ik hou jullie écht op de hoogte!!! :idea:

Edit: de lampen hangen, en alles doet het nog!
Ik heb dus ook besloten (ooit) een eigen bass te gaan bouwen!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

The Mule schreef:Het doen als je vrouw even niet kijkt of de deur uit is? Dat strijkijzer voelt er niets van. Scheelt enorm als je de frets net een tikkie kan verhitten, kans op splintertjes etc. als je het niet doet. Ik heb mijn Guild met een jachtmes ontfret :oops: en achteraf heb ik enorm veel geluk gehad dat het hout (Brazilian Rosewood, dubbel :oops:) zich zo goed heeft gehouden.
Is wel rock 'n' roll :roll: :lol:

Ik denk dat ik vol enthousiasme aan het bouwen zou beginnen, en zodra het eruitziet als een bas de hele zooi wegflikkeren, een oud basje pakken en de rest van de dag spelen. En de dag erna natuurlijk vergeten dat ik er ooit aan ben begonnen. :roll:
Billy, tell Hulk about Disneyland
Plaats reactie