Len's linkerhandenduo

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Dank voor het aanbod maar ik ben er nog niet aan uit. Ik heb/had me een poosje terug voorgenomen om mijn gitaarcollectie uit te dunnen tot 1 stuks en vanuit die gedachtegang wilde ik mijn 50's precision wat veelzijdiger maken met een extra pickup. Ondertussen zit ik mezelf moe te maken met keuzes.

Ik zag dat die nieuwe bisonic ds1's ''maar'' 100 dollar zijn, een rickenbacker pickup lijkt me ook tof en een dimarzio dp120 zou ook niet misstaan. Visueel gezien vind ik het mooier als ze op de plek van het huidige element komen maar ik moet nog onderzoeken of dat qua stringspacing een beetje te doen is. Meer richting de brug plaatsen als extra pickup is vooral bij de ds1 en dp120 gaaf, maar juist bij de brugpositie zal het helemaal tricky worden met de uitlijning van de polepieces.

Afbeelding

bij die rickenbacker pup komt waarschijnlijk nog een chrome humbucker ring

Paul's Pickup Place had ik al benaderd voor een split-coil single coil pickup, dat kan ik ook altijd nog overwegen. Qua prijs zitten alle opties niet ver uit elkaar. Dus ja. Luxe problemen! Morgen ga ik weer eens bij een bandje koekeloeren en dan merk ik vanzelf hoe die 50's P met het fabriekselement uit de verf komt.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Net even gekeken: een Ric (hals-)element is op de P-positie op een P ruim zes millimeter te smal.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Nou dat moe maken is snel tot een eind gekomen dan. De DS-1 is volgens iemand op talkbass 10mm te klein voor een reguliere fender en de DP120 zou volgens de berichten dezelfde afmeting als die ds-1 hebben. Er is wel een DP145 van dimarzio met een iets wijdere uitlijning.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Tonefactory heeft duesenberg bass humbuckers, voor n leuke prijs, misschien iets?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Ja die duesenburg bucker heb ik ook gezien. Maar ik moet zeggen dat ik niet meteen verkocht ben als ik wat filmpjes op youtube check van bassen waar die elementen in zitten, dan hou ik liever het originele element in die precision, want dat is m'n enige bas met fretjes.

Wel kan ik aan een nieuw projectje beginnen, een SX jazz in een funky kleurtje maar zonder tandjes. Die sleufjes ga ik vullen met fineer of vloeibaar hout, ben ik nog niet aan uit. Het liefste zou ik daarna de toets lakken. Ik heb dat in het verleden wel eens met jachtlak gedaan en dat klonk goed met roundwound snaren. Maar nu zag ik in de bouwmarkt dat die lak niet goed bestand is tegen slijtage :?. Zou ik dan beter parketlak kunnen nemen?

Afbeelding
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Goede kleur! 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Bericht door astar »

Len schreef:Ja die duesenburg bucker heb ik ook gezien. Maar ik moet zeggen dat ik niet meteen verkocht ben als ik wat filmpjes op youtube check van bassen waar die elementen in zitten, dan hou ik liever het originele element in die precision, want dat is m'n enige bas met fretjes.

Wel kan ik aan een nieuw projectje beginnen, een SX jazz in een funky kleurtje maar zonder tandjes. Die sleufjes ga ik vullen met fineer of vloeibaar hout, ben ik nog niet aan uit. Het liefste zou ik daarna de toets lakken. Ik heb dat in het verleden wel eens met jachtlak gedaan en dat klonk goed met roundwound snaren. Maar nu zag ik in de bouwmarkt dat die lak niet goed bestand is tegen slijtage :?. Zou ik dan beter parketlak kunnen nemen?

Afbeelding
Ik ben ook met een projectje bezig en één onderdeel is het fretloos maken van de bas. Ik heb 2 componenten epoxy of Koopmans PU lak overwogen, beide kneiterhard. Let op! in dunne laagjes aanbrengen, het vloeit altijd uit hè (wijze raad van schoonpa, die bouwt boten).

Uiteindelijk toch gekozen voor afwerking met olie (via bax shop; Dunlop 6502 Fingerboard Care Kit onderhoudsset voor gitaar-toets) kost geen drol en ik vind het vele malen mooier. Ik gebruik hierop half-round snaren

Mocht je fineer overwegen dat goed wegvalt (qua kleur) met de toest, ik heb purper hart gebruikt. Ik heb nog wel wat liggen, mocht je het nodig hebben
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
lijkt me enig
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Len's linkerhandenduo

Bericht door Len »

Bovenstaand heb ik weer gewoon met kneedbaar hout gevuld, werkt voor mijn doeleinden blijkbaar prima! Overigens helemaal geen verkeerde bas die SX.

Vanochtend een nieuw projectje opgehaald:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoeft niet gek veel aan te gebeuren maar ik lees vaak bij koploze bassen dat ze gemodificeerd zijn om normale snaren te slikken, dat zou ik ook wel graag willen. Een andere of tweede pickup is misschien ook geen gek idee.

Als iemand trouwens een idee heeft over een merk of herkomst van deze bas hoor ik het graag! Op de achterkant staat alleen 'made in korea'.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Len's linkerhandenduo

Bericht door Erikx »

Als je gewone snaren neemt en je trekt het uiteinde (zonder de bal) door de kop, dan kun je die toch vastzetten met die inbus en daarna afknippen? Of werkt dat bij deze kop niet zo?
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8202
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Len's linkerhandenduo

Bericht door Peachabell »

Len schreef: ik lees vaak bij koploze bassen dat ze gemodificeerd zijn om normale snaren te slikken, dat zou ik ook wel graag willen. Een andere of tweede pickup is misschien ook geen gek idee.
Bij Thomann kan je een adapter aanschaffen die het mogelijk maakt normale snaren op zo'n double ball end kop te zetten.
Afbeelding

Die bas had ik ook te koop gezien, leek me wel een interessant knutselprojectje, maar daar heb ik er nog genoeg van af te maken.
Zelf dacht ik aan ombouwen naar een soort headless Rick, i.p.v. van een flying V achtig ding.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Len's linkerhandenduo

Bericht door Sjtevel 1984 »

Hij heeft veel weg van mijn Westone quantum. Misschien is deze als basis gebruikt?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Len's linkerhandenduo

Bericht door Len »

Ik ben er inmiddels achter dat het een Synsonics HL400B basgitaar is. En zoals Erikx al schreef zit er inderdaad al een soort adapter op zoals Peachabell hierboven post. Weer een modificatie minder om te doen :D . Wel moet ik even een aarde-dingetje fixen, de bas bromt tenzij ik de jackplug, schroefjes van de jackplate of stelschroeven van de pickup aanraak. Misschien een draadje verkeerd om?

Ben ook van plan om er een normale gitaar humbucker in te lepelen om te zien of het geluid daar wellicht iets feller van wordt. Zo'n duesenberg bass-bucker is misschien ook wel interessant.

Het is wel een bijzonder comfortabele bas om op te spelen. Echt een verademing na alle Squiers en Epiphones die ik heb gehad.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie