Len's linkerhandenduo

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Optie 1, ook omdat ik dol ben op de Precision single-coil. En wat wil je anders nog dan die te combineren met een mudbucker voor boomy laag, of een brugelement?

Over die 2K
Weerstand R = rho * l / A
Dus als de draad dikker is (grotere doorsnede A), meet je bij hetzelfde materiaal (rho is afhankelijk van materiaal) en lengte (aantal wikkelingen dus ong) een kleinere weerstand R. Snappie?
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Moet je het wel goed opschrijven he ;)

R=ρ*(l/A)

De lage weerstand is waarschijnlijk ook goed mogelijk omdat het van origine een halselement is en veel output zorgt voor modderigheid (Ja, nog meer dus)
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Ik heb er echt geen kaas van gegeten, ik lees gewoon af wat er op m'n metertje staat. Maar 2K lijkt me dan alsnog vrij weinig op papier, maar die waarde is misschien niet heel relevant als het met dikker draad gewonden is? Specs maken me verder ook weinig uit, als het maar werkt en goed klinkt :).

Overigens is er ook nog een soort optie 4, ik vind de originele slagplaat afschuwelijk maar vind de slagplaatgaatjes toch ook wel weer jammer. Een refin is waarschijnlijk net zo duur als de bas zelf dus daar heb ik weinig trek in. Toen ik op verschillende telecasters zocht zag ik een 'deluxe' voorbij komen en dacht ik 'hmm'. Via een slordige photoshop bleek dat het goed uitlijnt met de body, behalve de neckpocket. Om de elementen wat verder van elkaar te zetten zou ik meer een lotto-slagplaat moeten maken, maar ik vind dit toch ook wel eens kanshebber. Jammer genoeg blijf ik de slagplaat gaatjes zien op het onderste hoorntje. Maarja, dan heb ik wel een tele-lotto :mrgreen: ...soort van.

Afbeelding
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Ik denk niet dat het met dikker draad is gewonden, de weerstand is expres zo laag gehouden om het niet nog vetterder te laten klinken en de balans tussen hals en brug gelijk te houden
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Poosje niks gemeld vanwege een zomerstop, bovenstaand project is de deur uit gegaan samen met een ander groot deel van de collectie. Maar er valt weer wat te knutselen.

Voor een bevriende gitarist wilde ik (zo goedkoop mogelijk :oops: ) een BassVI in elkaar zetten dus heb ik via Denizzzz enige tijd geleden een baslijk gekocht, grappig genoeg eenzelfde bas als waar ik ooit van plan was mijn eerste BassVI in elkaar te draaien (zie elders dit topic). Ik wil 'm cadeau geven bij de afronding van een project maar dat loopt uit dus ik heb gelukkig nog even :mrgreen: .

Afbeelding

Vandaag het topkammetje op maat gevijld voor de EXL156 snaren. Voor de brug heb ik een simpele hardtail strat brug, waar ik de snaar-ingangen ook al groter heb geboord omdat de dikke snaren daar niet doorheen wilde. String spacing komt overheen met de huidige brug. Ik heb ook een string-tree waar alle snaren onder kunnen lopen maar dan moet waarschijnlijk de trussrod cover eraf. Qua pickups heb ik 2 stratocaster pups gekocht die ik VVT wil aansluiten.

Op het slagplaatmateriaal heb ik het meeste kunnen bezuinigen; voor 2 euro kocht ik een groene plastieke opbergbak bij ikea waar 1 wand groot genoeg is als slagplaat. Om te verstevigen plak ik misschien 2 wanden op elkaar. En dan nog stickers verzamelen of een foto uit het project en dat dan lamineren ofzo.

Ik wil de 4 originele tuners behouden en heb 2 losse bijgekocht. Waarschijnlijk gaat hierdoor het Aria logo aan gort, maar who cares. Tenzij iemand nog een andere oplossing weet?
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Eentje voor & eentje na het logo?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Dan zitten ze zo ver uit elkaar :mrgreen:
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

In welke staat is die hals verder ?
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Best goed. Of de trussrod werkt weet ik niet, maar het profiel is erg fijn. De frets zijn denk ik wel een keer gevlakt geweest.

edit: eerste tegenslag; 3 verroeste schroeven in de brug-plaat die ik er niet uitkrijg

edit2: tweede tegenslag; 4 afgebroken schroeven in de hals :facepalm: :D
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Om een hoofdpijn verhaal met 7 afgebroken en verroeste schroeven uit te boren heb ik een 'amateur hour' ingezet. Ik had nog een squier neckplate liggen die nu alles op z'n plek houdt. Paar nieuwe gaten, nieuwe schroeven en voila!

Afbeelding
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Len schreef:edit: eerste tegenslag; 3 verroeste schroeven in de brug-plaat die ik er niet uitkrijg

edit2: tweede tegenslag; 4 afgebroken schroeven in de hals :facepalm: :D
Ow, pijnlijk ... :(
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

:oops:
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Die schroeven zijn inmiddels het probleem niet meer, zie ook eerdere foto hierboven. Hals zit, brug zit. Inmiddels de extra 2 tuners en snaren ook.

Afbeelding

Afbeelding

Het probleem zit 'm nu in de uitlijning van de dunne B en E snaren :(. Bij de plaatsing van de 2 nieuwe tuners enkel gelet op 'wat er wel leuk uit zou zijn' :facepalm: en nu trekt die de topkam uit z'n positie. Ik denk dat daar dermate veel kracht op komt te staan dat een beetje lijm onder de topkam waarschijnlijk niet volstaat, right?

Vermoed dat ik ook de brug (!) moet shimmen omdat de snaren aanlopen van de 0 tot 7de fret, en er bij de topkam voldoende ruimte is.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

https://angela.com/stringtreeforfenderelectricxii.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan voor minder snaren?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Zo'n onderdeeltje word me iets te gek.... ik zei cadeau maar dat is eigenlijk een groot woord, het is meer een geintje voor bij een forse bos bloemen. Maar ik wil wel een bespeelbaar en werkend instrument afleveren.

Ik dacht slim te zijn en de dunne E snaar in de tuner te steken waar nu de B in zit, en een nieuw gat te boren voor de B ietsje verderop zodat die uitlijning weer lekker loopt. Maar ik heb de dunne E al te kort afgeknipt en heb geen zin om 15 euro uit te geven voor een set snaren waar ik er maar 1 van gebruik, dus dat ga ik toch anders doen. In het overblijvende gat stop ik misschien wel een potmeter met een geinige knop, misschien kan ik 'm nog wijsmaken dat dat nog iets qua klank doet :mrgreen: .
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie