De grote Doe het zelf! Gallery

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Eindelijk, eindelijk heb ik m'n cabjes afgemaakt. Ze waren al bijna af, maar het heeft 3 jaar geduurd voor ik eens zin had om die hoekjes te bestellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De grote heeft een 15"" speaker van 100 Watt. In de kleine zit een 12"" speaker, maar dat is een simpel HiFi ding, niet geschikt voor (bas-)gitaar. Ik heb die kleine alleen gemaakt omdat ik van dat mintgroene skai en een handgreepje overhad. De 15"" is even breed als het kleine bastopje, leek me leuk.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

leuk hoor! Goor kleurtje :thumbsup: hehehe.
de grote storthoop heeft gesproken
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

The Mule schreef::shock: Supermooie P-bass zeg, die body lijkt wel van koa, of is het mahonie :?:
Beetje late reactie, had je post niet gezien. De body is van mahonie gemaakt. Lag toevallig al zo'n 15 jaar bij mijn oom op zolder :D. Qua afwerking had het trouwens een stuk beter gekund. Nu heb ik de vorm van een P-body overgetrokken en met de decoupeerzaag uitgezaagd. Daarna met een bovenfrees de randen afgerond. Er zit dus geen schuin gedeelte waar je arm op rust, wat vrij storend is als je erop speelt. Heel erg veel heb ik er niet op gespeeld en nu staat ie alleen als decoratie op mijn kamer. Wel de beste decoratie die je je kan verzinnen toch? :lol:

@Ruis: ziet er leuk uit, klinkt het ook nog een beetje?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Die kleine klinkt niet, zit een prul van een speaker in. Misschien bouw ik hem nog eens om voor een leuke 10"" basspeaker. Die grote is wel leuk, gewoon een simpel degelijk ding. Met dat Danelectro topje klinkt het wel punk, heel rauw oergeluid. Met m'n Crate, ja leuk, niets bijzonders, wel goed bruikbaar.

@ Gilles: In m'n eerste post in dit topic staat een gitaar die er leuk bij kleurt.
etlaare
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2005, 00:13

Bericht door etlaare »

Tjee, mooi al die zelfbouwbassen. Ik kwam hier eigenlijk omdat ik zelf een cab wil gaan maken, maar bij deze hieronder mijn zelfbouwbas die ondertussen alweer een jaar of 6 oud is. Alles esdoorn behalve de toets, elementen weet ik niet meer (J-bass passief) speelt heerlijk, (al jaren). Alles afgerond met een haakse slijper met grof schuurpapier (riskant, maar wel snel klaar), tussendoor een keertje overgespoten.

Afbeelding (alt+p)

[/img]
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Smakelijk.... Jammer dat de brug en de snaargeleider niet ook zwart zijn, dat had het helemaal af gemaakt. Leuk dat je brugelement niet zo dicht bij de brug zit. Geeft vast wel een meer bonk-geluid.
etlaare
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2005, 00:13

Bericht door etlaare »

Helemaal mee eens Ruis, maar hoe krijg ik nu zo'n verchroomde snaargeleider zwart ??
Dat brugelement naar voren komt vooral omdat ik ooit met maar 1 element begonnen ben en het front element een tijd later pas heb toegevoegd toen bleek dat het toch wel een hele fijne bas was (hij knort ook heel best). Overigens kan ik een "bonk-geluid" niet helemaal plaatsen, wat moet ik me daar bij voorstellen ??

Oh, ja het zijn Schecter Pickups vond ik vanmorgen nog.

Bestaan er eigenlijk ook zwarte D'addario's :-) ??
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Zwarte snaargeleiders zijn wel te koop, denk ik. Met bonk bedoel ik dat het wat voller en ronder klinkt dan een Jazz PU die dichter bij de brug zit, zoals bij Fenders. Bij een fretless zal dit misschien nog wel meer te merken zijn, klinkt vast nog warmer. Bij mijn zelfbouwbas heb ik het element ook om die reden wat verder van de brug af geplaatst (zie foto in openingspost van dit topic).
etlaare
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2005, 00:13

Cab ondertussen klaar

Bericht door etlaare »

Ben ik weer, m'n cab is ondertussen klaar.
Hoekjes komen nog (zwart 8))

Afbeelding

Recht toe recht aan low budget, 3 kleine platen (60x120cm) 22mm mdf 65 liter met WinISD berekend voor Eminence Beta 12 op 45Hz
Ik was even bezorgd wat voor effect de trompetvorm uitgang zou hebben op de lengte van de basreflexpijp, maar het klinkt heel best. Zonder lak (had ik nog van de bas) < 100 euro.
Top (Behringer BX3000T) in de uitverkoop voor 169 euro op de kop getikt.
Met de hele lage frequenties van die ultrabass functie haakt de Eminence wel af, maar dat klopt ook wel met de specs (50Hz - 5kHz)

De buren waren toch erg onder de indruk...

Die snaargeleider in het zwart is nog niet zo simpel Ruis, maar we zoeken verder (en dan vind ik misschien ook nog een paar goedkope zwarte handgrepen)...
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Re: Cab ondertussen klaar

Bericht door Beestmens »

etlaare schreef: Die snaargeleider in het zwart is nog niet zo simpel Ruis, maar we zoeken verder (en dan vind ik misschien ook nog een paar goedkope zwarte handgrepen)...
zwarte snaargeleiders...

https://www.musik-produktiv.de/shop2/sho ... /!08071695
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

-BUMP-

Ja, ze klinken voor geen meter, maar 't is wel zelfbouw, dus dan mogen ze op de foto voor dit topic:


't Kistje voor m'n Crate-top:

Afbeelding

Deze heeft bijna 9 jaar bandervaring. De versterker die er in woonde ziet er nog als nieuw uit.

En:

Afbeelding

't Kistje voor m'n Ampeg. Als die amp er in zit is het iets waar een fysiotherapeut erg blij van wordt. Niet te tillen. Dit kistje heeft trouwens een geniaal aspect.....

Het is voor mij onmogelijk een kist gewoon helemaal zwart te maken, daar ben ik te creatief voor. Of te eigenwijs...
Gerrit
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2006, 16:53

Bericht door Gerrit »

Hier een paar foto's van mijn peer dellen bas, ik heb die bas gekeregen in onderdelen.
Ik heb hem gespoten, in elkaar gezet en afgesteld.
Super basje, emg 40j actief systeem, body van solid koa, halsje van maple met ebbentoets.

Afbeelding


De laatste 2 foto's zijn een beetje gaar, daar mist ook nog een element :roll:
Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik geloof dat ik die al een keertje gezien heb ergens (kan het het gitaarforum zijn geweest?) maar het blijft een heel erg mooie bas!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

Afbeelding

is m'n eerste basje. Was gewoon een P-bas, ik heb er later zelf een J-element bij gezet, en een schakelswitch tussen de elementen en de volume en toonknop gesoldeerd. Element was iets van 50 gulden, en die switch zal 5 gulden zijn geweest, dus voor 25 euro investering is het nu een veel veelzijdiger bas.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Bij deze wat foto's van mijn vorige projectje: jazzbas uit prefab onderdelen

SPECS:
Body: swamp ash
Hals: maple met rosewood toets
Hardware: Schaller tuners, graphtech nut, baddass II brug
Electronica: Lindy fralin PU's, aguilar OBP-3 preamp
Lak: Clou cellulose
Knoppen: Voorste knop push/pull sipswitch (ingedrukt volume alleen achterste PU, uitgetrokken achterste PU volledig open en kun je voorste PU er bij draaien), stacked bass/treble, mid.

Body en hals gelakt en geploijst
Afbeelding

Afbeelding

Mijn bas aan de muur
Afbeelding

Uitrustend op bed
Afbeelding

Oh wat mooi he?

Ik ben afgelopen weekend begonnen aan mijn nieuwe project. Een zelfbouw body uit 1 stuk limba, zelfgemaakte PU's. Foto's volgen later.
Laatst gewijzigd door ropstop op 29 jan 2006, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja toch?
Plaats reactie