De grote Doe het zelf! Gallery

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Knappe bas! Alleen vind ik persoonlijk die controleplate minder, zo zonder slagplaat (ik zie liever bassen met slagplaat). Zeker als je voor actief gaat en je waarschijnlijk toch al een 'achterdeur' hebt.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Thanks ;)

Geen achterdeur voor deze bas. Wel een batterijvakje voor 2 9V blokken. Het was nog wel wat hak- en zaagwerk om alles in die nauwe ruimte te proppen hoor.
Ja toch?
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Nice Ropstop!

Heb je voor de cellulose eerst een grainfiller gebruikt? Maakt ie cellulose hem nu ook iets deukvaster?

Ben met een maat ook bezig met en Swamp Ash Jazz.. Zit zelf nog een beetje te twijfelen over de finish.. Olie of lak.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Dank Wezel!

Ik heb Clou grondlak gebruikt en daarna afgelakt met clou cellulose. Een grainfiller is niet per sé nodig. Zolang je maar genoeg schuurt de eerste 10 a 15 lagen om 'm weer helemaal vlak te krijgen en de poriën te vullen met lak. Het viel mij op hoeveel lak swamp ash opzuigt. Niet normaal meer.

Ik heb erg veel nuttige tips gekregen van gitaarbouwer Patrick Koopman over het lakken. Niet meer dan drie dagen per dag. Daarna drie of vier dagen drogen en dan pas de volgende drie lagen. Toen er eenmaal genoeg lak op zat heb ik de bas gepolijst met p1200, p1500 en p2000 polijstpapier (in die volgorde) en de echte glans omhoog gebracht door op te wrijven met commandant (wordt ook voor auto's gebruikt).

Cellulose is een erg harde laksoort en beschermt de bas tegen harde butsen of stoten. Ik denk dat dat ook met andere lakken kan, zoals bijvoorbeeld polyurethaanlak. Celluloselak wordt van oudsher veel gebruikt als harde sneldrogende lak in de instrumentbouw... dat is ook een gedeelte traditie denk ik.

Het nadeel van cellulose is dat wanneer er een barstje in zit en er water in dat barstje komt, als je de bas bijvoorbeeld polijst, de barst meteen erg groot wordt. Daar heb ik nog wel even op lopen vloeken tijdens het afwerken, maar ik heb alles uiteindelijk weten te fiksen. Ik zou persoonlijk niet olieën, tenzij je een erg harde houtsoort hebt... wenge of bubinga ofzo.... Ash is niet erg hard en butst snel.
Ja toch?
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Kijk, das goede info.. Moet de grondlak ook in meerdere lagen aangebracht worden, of is dat alleen zo voor de cellulose zelf?
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ik heb evenveel clou grondlak als clou aflak er op zitten. Het is, volgens mij, allebei cellulose.
Ja toch?
Gebruikersavatar
Bierbrouwertje
Berichten: 566
Lid geworden op: 10 jul 2006, 21:57

Bericht door Bierbrouwertje »

ik ben net klaar met mijn bas te verfen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Moet alleen alles nog in elkaar zetten en beetje schuren en nog paar keer lakken maar dan issie klaar! :D

(ps: hij was zo: Afbeelding)
Hakuna Matata!

BGF thread!

Gezichtboek!
Gebruikersavatar
Bierbrouwertje
Berichten: 566
Lid geworden op: 10 jul 2006, 21:57

Bericht door Bierbrouwertje »

Ghehehe...Daarvoor zijn ze toch ook gemaakt? :P

Maarja wel goed gelukt voor iemand die nog nooit iets met verfen of modificatie heeft gedaan... vond ik zelf.... :lol:
Hakuna Matata!

BGF thread!

Gezichtboek!
Gebruikersavatar
Mr.Blue
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 mei 2005, 19:00

Bericht door Mr.Blue »

ropstop schreef:Thanks ;)

Geen achterdeur voor deze bas. Wel een batterijvakje voor 2 9V blokken. Het was nog wel wat hak- en zaagwerk om alles in die nauwe ruimte te proppen hoor.
Ropstop mag ik vragen wat deze bas je ongeveer in totaal gekost heeft? Ziet er erg goed uit!
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:17

Bericht door Vincent »

Mijn eerste doe-het-zelf-projectje! En ik ben er superblij mee :D

Van
Afbeelding

Naar
Afbeelding
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Dus je hebt m ontlakt en naturel weer gelakt? Netjes gedaan!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ziet er goed uit, hoewel ik eerlijk gezegd sunburst mooier vind.

BTW, hier even een sticky van gemaakt.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26360
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Netjes gedaan hoor!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:17

Bericht door Vincent »

Tja, 't bijft een goedkope stagg, maar nu is het tenminste een goedkope stagg die er goed uitziet. ;)
Gebruikersavatar
Vaze
Berichten: 1287
Lid geworden op: 01 mar 2006, 23:11

Bericht door Vaze »

toch een best mooi stukje hout voor een stagg
Plaats reactie