Bernardduur's werkkamer...... ik leef nog

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
pauloord
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2013, 13:00

Bericht door pauloord »

Ik denk een MKIII
ja klopt!
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Ik was wezen jammen met de drummer van 21 Eyes of Ruby en je noisegenerator is ook uitvoerig gebruikt. Te zien in dit filmpje. Ik dacht, wellicht leuk om terug te zien.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=DnfOcE7egiU[/youtube]
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Cool!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik wil even op onderstaand verhaal reageren. AMPEG SVT's zijn professionele amps. En kunnen met hun DI een multikabel voeden. Dus ze zijn +4dbu. Ze zijn dus 10x sterker dan een normaal line signaal. Professionele live mengtafels, die geschikt zijn om lange multikabels te voeden, zoals Soundcraft, Midas, Allen & Heath, Crest en vele anderen kunnen deze hete signalen aan. Ze ontvangen een gebalanceerd signaal en kunnen daardoor crosstalk uitschakelen en door de verhoogde voeding is het verlies op kabels langer dan 50 meter goed te compenseren.

Tafels zoals Behringer, Phonic en anderen hebben vaak preamps die "gewoon"op line niveau werken -10DBV. Dus gewoon niveau. Hete signalen zoals afkomstig uit AMPEG versterkers moeten door een DI verzwakt worden. Dus heb je zo'n versterker, koop een DI van een paar tienen en je bent altijd het mannetje. Je zal maar een geluidsman tegenkomen die zijn twee DI's net heeft ingezet op een synthesizer en nu geen DI heeft voor jouw AMPEG.
Bernardduur schreef:Dus, ik heb een aantal 'nieuwere' SS Ampegs in huis met verschillende klachten. Wat ze allebei hebben is een erg heet DI signaal en dit herken ik ook van mijn eigen 'SS' SVT200T die dit ook heeft. Dit hete karakter uit zich voornamelijk in het overdrijven van elke DI die ikzelf heb + veel klachten als je live speelt omdat de meeste mengtafels dit probleem ook hebben. De -20dB doet hierbij wel iets maar dat overdreven karakter blijft...... huh?

En nee, de gains van de mengtafels staan niet te hoog oid. Mijn twee persoonlijke mengunits (Behringer MIC200 en een oude Sixmix) doen het beide met de gains op 0. Hierbij slaan de wijzers niet uit in het rood. Het is dus puur het overladen van de ingang van de mixers. Pas als ik de Behringer pad met -20dB (+ de al aanwezige -20dB van de amp) krijg ik het signaal clean.

En dit is een bekend probleem van de Ampegs maar er wordt weinig solutions over geplaatst.
Het probleem ligt denk ik in het verschil tussen 'line signaal' en 'Mic signaal'. Een XLR input van een mixer verwacht een mic signaal maar de units zenden een 'line' signaal uit. Kort verhaal over het verschil. Hieronder de DI van een Ampeg SVT350H of B2
DI Ampeg.jpg
Links voor de 220n komt het (line) signaal binnen na de pre / post knop. Beide opamps (IC2a en b) staan invertered opgesteld; A is een recovery gain stage + buffer, B alleen een inverterende buffer (voor het XLR signaal). De recovery gain stage heeft een weerstand in de loop van 68k (zonder de -20dB ingeschakeld) en 7.5k + 68k parallel = 6.7k wat weer zorgt voor een bepaalde 'boost'. Maar deze recocvery state is bedoeld om een volume 'drop' te corrigeren welke je meestal voor de - input van IC2a stopt (weerstand in serie) na de DC blokkerende condensator C2. Maar die is er dus niet waardoor de unit zelfs in -20dB het signaal boost........

Je kan het oversturende signaal dus tegengaan door een weerstand in serie met C2 te zetten voor de ingang van IC2a. 68k - 100k (net iets meer cut) leverde bij mij goede resultaten op waarbij de '0dB' goed gebruikt kon worden voor 'line' ingangen op mn mixers en de '-20dB' goed werkte op de 'mic' ingangen
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Yep! Of je past je amp aan!

Ik heb tot nog toe geen geluidsman tegengekomen die de DI uit mn amp kon gebruiken........ aan de ene kant snap ik wel dat ze deze manier gebruiken om 'professioneel' te zijn, aan de andere kant snap ik dan niet dat ze dan geen optie geven om dit te bypassen (of het niet gewoon in hun manual vermelden). Het is op zich wel een beetje dubbel om een gebalanceerd signaal opnieuw te moeten balanceren omdat de mixer het niet aankan :)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Nu op de bench: leuke Green Audio BassBall
2013-08-13 12.46.00.jpg
2013-08-13 12.46.00.jpg (137.33 KiB) 3393 keer bekeken
Eigenlijk gewoon een Trace, denk een AH200, goed nagemaakt met erg degelijke onderdelen......

Was door aardig wat reparateurs opgegeven, bleek een loszittend contactje te zijn........


Eigenlijk erg weinig te vinden over Green Audio. Volgens bronnen (online) een Duits fabrikaat dat ineens niet meer bestond. Kan er weinig over vinden...... Wel een erg leuke amp!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4845
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Zo een heb ik vroeger (jaren negentig) ook gehad. Heeft het altijd goed gedaan, heb hem toen bij de band laten staan toen ik verhuisde (en stopte met bassen), schijnt later uit een oefenruimte ergens rond Utrecht gejat te zijn.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8192
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Bernardduur schreef:De artec MUDbcuker die in de brug zit van de bas had issues;

Gewoon 'out of the box' aangesloten humde hij als een malle...... vreemd, want een MUDbucker moet niet hummen. Het is namelijk een humbucker wat dus hum cancelled.

De 2e coil hierbij maar omgedraaid (draden andersom gesoldeerd) om zo te zien of de coils wel juist waren aangesloten. En dat werkte: de HUMM ging weg en de pickup klonk een stuk luider. Alleen waren de E en A snaren uit fase met de D en G snaren....... huh?

Dit kan als beide coils dus uit fase staan....... en dan heb je 2 keuzes: de coil fysiek omdraaien of, zoals ik later las in een thread op 'Talkbass' (bedankt Peachabell!!) (linkje)gewoon de magneten omdraaien van polariteit....... totaal ontschoten dat het zo simpel kon. Met een kompas de orientatie van de magneten bekeken en ja, ze stonden precies verkeerd om qua orientatie. Magneten dus omgedraaid en VOILA, de snaren staan weer in fase en de output nam drastisch toe....... HEERLIJK!

(zo moet het dus: plaatje van Talkbass); de magneten moeten dezelfde orientatie hebben als de andere 2 magneten die aan de andere kant zitten van de 'blade'

Afbeelding
Zo heb ik 'm uit de

Als ik op internet de term 'Artec ECB-4' combineer met hum merk ik dat meer mensen er last van hebben. Artec zelf heeft tot nog toe niets aan of toegegeven....... jammer!
Naar aanleiding van het bovenstaande, lijkt dit me een goede plek om een vraag over hum in een Artec mudbucker te plaatsen.

Omdat ik in een Atec mudbucker die ik op een Ibanez EB gezet heb een lichte zoem hoorde, ben ik er uiteindelijk mee aan de slag gegaan.


Afbeelding
Zo heb ik het element uit de Ibanez gevist, direct op de versterker aangesloten was de zoem nog steeds hoorbaar, dus zit het in het element.

Afbeelding
Toen de magneten aan de rechterkant anders gezet, nu met de witte stroken naar buiten.
Nog steeds een zoem.

Afbeelding
Toen de bedrading nader bekeken. Rood (+) van de bovenste spoel staat op wit (+) van de connectiedraad,
Rood (+) van de onderste spoel staat op de bodemplaat (-) en aan de massakern (-) van de connectiedraad.
Beide spoelen staan zwart (-) op zwart (-) in humbucker.

Afbeelding
Dat omgesoldeerd. De bodemplaat gelaten voor wat het was. Zwart op zwart & en rood op wit losgehaald.
Toen de connectie rood-wit veranderd naar zwart-wit op dezelfde spoel.
De rode draad die op de connectiedraad stond, op de overgebleven zwarte draad van de andere spoel gesoldeerd.

Afbeelding
Doorgemeten, de weerstand is zoals het hoort te zijn.

Afbeelding
Direct op de versterker aangesloten, de zoem is weg, maar nu hoor ik een brom.

De vraag is; waar komt die nu vandaan?

Even hier vragen is waarschijnlijk slimmer dan van alles gaan uit proberen, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Krimpkous aan de uiteinden goed eromheen gedaan? Coil maakt geen aarde wat geen aarde moet maken?

Hot en Cold van de pickup draad niet per ongeluk omgewisseld (waardoor de cover nu ineens hot is)??
Haico

Bericht door Haico »

Bernardduur schreef:Eigenlijk erg weinig te vinden over Green Audio. Volgens bronnen (online) een Duits fabrikaat dat ineens niet meer bestond. Kan er weinig over vinden...... Wel een erg leuke amp!
Had Green Audio niet een versterker me ingebouwde sigarettenaansteker?

EDIT: Gevonden! 8) 8) 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Yes! Waarom, geen idee.

Deze had dat iig niet. Klinkt wel te gek :)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Andere leuke op de bench: Een Solton Craaft Bassic
Craaft.jpg
Craaft.jpg (99.76 KiB) 3026 keer bekeken
Natuurlijk niets over te vinden.......... Bedrijf bestaat nog wel dus deze effe gemaild voor een evt schema.....

Hmmmm, deze is wel netjes opgeknapt. Hem ook maar een mailtje sturen!!
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8192
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Bernardduur schreef:Krimpkous aan de uiteinden goed eromheen gedaan? Coil maakt geen aarde wat geen aarde moet maken?
In eerste instantie een stukje isolatietape om de uiteinden, omdat ik er misschien nog bij moet.
Bernardduur schreef:Hot en Cold van de pickup draad niet per ongeluk omgewisseld (waardoor de cover nu ineens hot is)??
Dat zou mogelijk kunnen zijn, straks ga ik dat uitproberen, toch de verbinding op de bodemplaat loshalen en iets anders er weer aan solderen dus.
Bedankt voor het advies.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Bernardduur schreef:Andere leuke op de bench: Een Solton Craaft Bassic
Craaft.jpg
Natuurlijk niets over te vinden.......... Bedrijf bestaat nog wel dus deze effe gemaild voor een evt schema.....

Hmmmm, deze is wel netjes opgeknapt. Hem ook maar een mailtje sturen!!

Leuk ding om te zien zeg!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ja, alleen daarom was ik al blij om em binnen te krijgen :). Simpel design, 4x transistoren zorgen voor 300W output....... mooi! Preamp zou erg uitgebreid moeten zijn volgens bronnen en erg lekker klinkend....... aparte aansluiting voor een voetschakelaar welke volgens diezelfde bronnen weer onmisbaar is voor het complete geluid. Wat het dan zou moeten schakelen, geen idee.

Wel zie ik al leuke dingen in de unit; een soft start (ipv NTC) om het doorgaan van de zekering tegen te gaan. Bestaande uit een weerstand in serie met de wisselspanning die gebypasst wordt door een relais die schakelt door de V+ opgewekt aan de secundaire kant van de power trafo. Simpel en zeker doeltreffend. Enige waar ze niet aan gedacht hadden is dat deze weerstand eerder springt dan de zekering en dit was dus het probleem van de unit. Oorzaak denk ik de (power) transistoren. Ze meten van base naar emitter / collector goed door maar tussen collector en emitter zit een open verbinding. Dood! Verder caps die niets meer doen...........

Nu alleen nog een schema zien te krijgen...... anders wordt het uittekenen!
Plaats reactie