Bernardduur's werkkamer...... ik leef nog

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
mroekalea
Berichten: 309
Lid geworden op: 21 jan 2011, 10:36

Bericht door mroekalea »

Heb ooit een Craaft 2x15 gehad! Hey Bernard'uur, heb je per ongeluk ge PBed! :lol:
Laatst gewijzigd door mroekalea op 09 sep 2013, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jazz bas, buizen en 12 inch!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

:)

Je had het over een Mesa Boogie??
Gebruikersavatar
mroekalea
Berichten: 309
Lid geworden op: 21 jan 2011, 10:36

Bericht door mroekalea »

Ja klopt, toen ik 'm kocht kon ik 'm vergelijken met een 2 x 15 cab van Mesa, ze klonken bijna identiek alleen een prijsverschil van 600 euro, dus de craaft meegenomen, helaas al weer doorverkocht (wat moet je met 2 x 2x15 cabs, 1 2x12, 1 x 6x12 en 1 x15 pff overdreven toch...)
Jazz bas, buizen en 12 inch!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De Craaft is klaar! Had kapotte powertransistoren denk door een continu falende power supply en voldoende filtering. Transistoren vervangen en nu doet ze het prima!!

Leuk circuit!! Erg innovatief en tegelijk degelijk en simpel. Alle opties zijn van een afstand te besturen. Bas, treble en mids zijn parametrisch waarbij alleen de boost / cut in te stellen valt. Heeft maar liefst 3 FX loops die parallel staan :). 1e loop is een loop waarbij je een pedaal parallel aan de hele EQ sectie zet (heet daarom ook 'without EQ'), de twee andere ('With EQ' en 'Special') staan parallel aan elkaar waardoor je cleane blends kan maken...... leuk bedacht!

Ze zagen bij dit model wel dat de ringkern trafo bij het aanzetten net teveel stroom trok zodat zekeringen sneuvelden. Ze hebben dit opgelost door de stroomtoevoer te beperken met een 10R weerstand (in serie met de fase draad) maar deze wordt door een relais eruit geschakeld als de gelijkspanning op pijl is..... innovatief :)

Leuke amp! 300W op 4ohm, loeihard en een heel eigen karakter dat tegelijk me wel aanspreekt. En hij ziet er toch te gek uit!!!
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

Haico schreef:
Bernardduur schreef:Eigenlijk erg weinig te vinden over Green Audio. Volgens bronnen (online) een Duits fabrikaat dat ineens niet meer bestond. Kan er weinig over vinden...... Wel een erg leuke amp!
Had Green Audio niet een versterker me ingebouwde sigarettenaansteker?

EDIT: Gevonden! 8) 8) 8)

Afbeelding

echt iets voor mij.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Bericht door dejohan »

Naah, zonder bierberkerhouder en flessenopener doe ik het niet.
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

dejohan schreef:Naah, zonder bierberkerhouder en flessenopener doe ik het niet.
:worship:
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Hmmmm

Omdat ik recent veel aanvragen krijg om Boss pedalen true bypass te maken moet ik weer wat onderdelen gaan bestellen (vanbuiten Europa). Mochten mensen hierin ook geinteresseerd zijn kan ik er wel weer wat meer bestellen. PM me maar!

De pedalen veranderen niet qua uiterlijk of schakelmogelijkheden. Ik gebruik Boss' eigen schakeldeel om het TB 'circuit' te schakelen. Voordeel is dat het pedaal er dus niet anders uit gaan zien. Bijkomend voordeel is dat de buffers in het pedaal verwijderd kunnen worden waardoor het pedaal een stuk lekkerder gaat klinken!
Gebruikersavatar
pepe1001
Berichten: 1151
Lid geworden op: 07 dec 2007, 22:10

Bericht door pepe1001 »

Heb je al een test model staan t huize Losser?
Ben wel benieuwd hoe dit klinkt.
I'm full of Rythm and Blues, I got the Rythm from my dad and the bad woman gave me the Blues

pepe's personal's

Sales & Artist Relations @ Eich Amps / Caveman Audio
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Van wat? TB pedalen? Al mn Boss pedalen zijn TB!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

DSCF3739-2.jpg
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Deze lag een tijdje op de bench. Een full solid state versterker van Ranger. Luid, dik en vet!

Natuurlijk moesten alle caps vervangen worden. De originele filter cap was een forse jongen (6800u / 160V) waarbij de voltage rating nog juist gekozen was. Ongeladen was het voltage ongeveer 120V.....
DSCF3378.jpg
De versterker werkt op een enkele positief voltage waardoor de uitgang ontkoppeld moet worden met een forse condensator (zo fors omdat de load van de speaker + de condensator een filter vormt). Dat hebben ze hierin opgelost door 3 forse condensatoren parallel te zetten.
DSCF3379.jpg
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De amp bestaat uit drie losse onderdelen: een preamp, een poweramp en een main unit.

De preamp bestaat volledig uit transistoren, weerstanden en condensatoren. De amp heeft 5 knoppen voor volume, hoog, laag, 'sound' (mate van mid cut) en 'attenuation' (soort van vaste master volume). De condensatoren in de preamp zijn (mooie) tropical fish caps wat het bordje een plaatje maakt. Over de preamp zit een beschermkap om de preamp ook af te schermen van eventuele interferenties van buiten. De preamp heeft een eigen powersupply die een aftakking is van de main unit.
DSCF3385.jpg
De poweramp bestaat uit een enorme heatsink met zes power transistors en een klein printje voor de nodige fase draaiing en versterking / terugkoppeling. Ook dit bordje heeft een eigen power supply afgetakt van de main unit. De BIAS is hier gemakkelijk instebaar.
DSCF3382.jpg
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De main unit heeft een netsnoer, een schakelaar om de unit aan en uit te zetten, de grote filter cap en de diodes om DC te maken. Verder zit er een aardepunt op de achterkant (terwijl het netsnoer wel geaard is, de stekker helaas niet) en is de output gescheiden in twee XLR verbindingen. De rechter (van achteren gekeken) is aarde, de linker is de signaal out. Deze output is gezekerd met een 10A zekering. Ik heb voor het gemak een goede jack output hier maar parallel aan gezet zodat hij ook op andere cabs gebruikt kan worden.

Bijna alle onderdelen in elkaar gezet:
DSCF3395.jpg
Let trouwens op de kabels die de preamp en de poweramp met de main unit verbinden. Dit zijn meer aderige kabels met buispinnen / buisvoeten op de main unit om zo gemakkelijk deze units aan en van elkaar te kunnen koppelen.

Helemaal ineen:
DSCF3401.jpg
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

En dan het geluid. Dik en luid!! Adequaat gebiased gaat hij LUID, zelfs op mn inefficiente speakers. De klank is lekker basic met een goede instelmogelijkheid door de bas en treble knoppen. De bas zit echter erg laag en maakt het geluid erg boomy, de treble control zit erg hoog en pakt net de noten buiten de bas / buiten de cab. Een cab met een tweeter had hier minder last van. De bright switch deed alleen echt wat met een tweeter in de cab. Ik had deze graag net wat lager gezien om de instelbaarheid net wat te vergroten.
De 'sound' knop is wel erg leuk! Het is een passief mid filter (twin t filter) waarbij je de weerstand wegdraait of bijdraait en hiermee de mid cut groter of kleiner maakt. Ik had liever een instebaar midden gezien maar ok, het voegt zeker wel iets toe! De mids kun je zo van boomy en in-your-face zetten tot een enorm leeg en weinig inhoud gevalletje. Werkt goed met verschillende bassen. Maar goed, ze hadden hier ook gewoon een potmeter op kunnen zetten! De 'attenuation' knop is een soort van master volume die ik gewoon bijna altijd volledig open had staan.

Leuke versteker, een looker op het podium zeker ook vanwege de kleur en de looks. Solid state, luid en strak.

Oh, en als iemand het schema wilt moet ie effe een PM sturen :)
Plaats reactie