Bernardduur's werkkamer...... ik leef nog

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

En dan nog die M.Bass 30. Deze al een tijdje op Marktplaats gezien maar weinig van te vinden..... zeker geen schema oid. Een ander forumgenoot kocht hem maar ervaarde wel wat issues...... daarom maar hierheen gehaald en nagekeken.
2013-02-13 14.34.17.jpg
2013-02-13 14.34.17.jpg (112.64 KiB) 2680 keer bekeken
Op de bovenkant prijkt 'Made in Italy' maar een merk zie ik verder daar nergens. Op internet vaak het merk 'Galanti' maar dat zie ik nergens. Op de zijkant staat GEM (General Electro Music) uit Echt, Holland....... Op internet zie je ze wel eens langskomen maar dan hebben ze een logo van Galanti........ Zou GEM mss een importeur zijn oid?
2013-02-13 14.37.21.jpg
2013-02-13 14.37.21.jpg (105.01 KiB) 2679 keer bekeken
2013-02-13 14.36.54.jpg
2013-02-13 14.36.54.jpg (184.42 KiB) 2677 keer bekeken
De amp is een 'Portaflex' achtige unit waarbij de top op zijn kop in de kast kan verdwijnen. Ideaal voor vervoer en bescherming. Helaas waren de latten wat los dus deze maar goed vastgelijmd / vastgeschroeft.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

2013-01-30 16.32.05.jpg
2013-01-30 16.32.05.jpg (114.73 KiB) 2668 keer bekeken
De amp is een hybride: SS preamp, SS fase draaier, tube poweramp. 2x EL84 voor de output dus zo rond 15W. Bij de eerste testen valt een enorme ruis hiss op + wat andere bijgeluiden. Snel maar nakijken!!

De amp had flink wat euvels. Alle condensatoren waren dood en op......... her en der braakten ze hun interne organen uit en maakten het bordje flink vies. Alles dus maar vervangen. De 2 eindbuizen hadden hierdoor flink wat te lijden gehad en meette slecht door. De zekering (voor de wisselspanning) zat zo dicht op het chassis dat ze zo nu en dan naar aarde vlamde (zaten flinke vlekken op het chassis). Deze dus maar even geisoleerd...... tenslotte was de speakerkabel op zowel het begin als end slecht gesoldeerd waardoor deze continu kortsluiting maakte. De kabel was verder ook een signaalkabel (shield + ader) dus deze maar snel vervangen door een goede speakerkabel + neutrik jack.

(zo ziet het bordje eruit voor de replacements)
2013-01-28 22.40.08.jpg
2013-01-28 22.40.08.jpg (117.19 KiB) 2672 keer bekeken
De amp klinkt nu te gek! De preamp is clean met een heel eigen sound. Baxandall tone stack maakt de toon 'Ampeg-ish' en sterk bruikbaar! De 15W poweramp geeft meer volume dan ik had verwacht en kan een leuk cafetje wel vullen.....

De inputs voor 'High' en 'Low' zijn voor de desbetreffende doelen en hebben niets met impedanties te maken. Inprikken op de high geeft je een fel helder geluid die ik het beste kon gebruiken voor gitaar. Met bas werd deze ingang te snel te helder en te aanwezig. De low ingang gaf naast geen afname in volume een mooie volle bastoon met bas die perfect af te stellen was met de toon knoppen.
2013-02-13 14.37.11.jpg
2013-02-13 14.37.11.jpg (108.25 KiB) 2668 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bernardduur op 10 apr 2013, 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Al met al, een te gekke amp voor het geld.

Ze heeft een mooie warme toon die rond en clean de aardt van de bas goed weergeeft. Zelfs op gitaar is de sound heerlijk en dragend. Effecten pakt ze goed op en kleurt ze op een heel eigen manier. De tube output kan luider dan je zou verwachten met pas op een ver end een hint van overdrive.

Natuurlijk nog de schema's :)
(NB: dit zijn de stock schema's. Ik zou voor een stabiel gebruik van de eindbuizen iig screen en gridweerstanden plaatsen)
Amp.JPG
Amp.JPG (118.79 KiB) 2658 keer bekeken
PSU.JPG
PSU.JPG (58.08 KiB) 2657 keer bekeken
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

:yes:

Klopt allemaal wat je zegt, dit ding gaat vooral verrassend luid voor zijn 15W. Afgelopen weekend een kroeg optreden (zonder drummer weliswaar) maar ik heb de volumeknop maar een paar mm open hoeven draaien. De sound is gewoon heerlijk, inderdaad een beetje Ampeg-achtig, lekker cleane sound waar je toch goed doorheen hoort dat er wat buisjes in het systeem zitten. Gooi hier een fuzz of OD voor en het klinkt gewoon zo heerlijk ranzig zoals het hoort, top!

De high-input is inderdaad zeer geschikt voor gitaar, maar heeft voor bas ook al zijn nut bewezen. Die kroeg waar ik afgelopen weekend in stond heeft een volledig houten vloer die álle lage frequenties enorm versterkt en doorgeeft door de hele ruimte. Met mijn bas in de low-input geprikt was het eigenlijk een gigantische hoeveelheid laag die je hoorde, de high-input bood uitkomst! Naast dat het ding gewoon zalig klinkt, ziet het geheel er ook gewoon zo goed uit... :kwijl: :D

Voor iedereen die een GEM Galanti als deze tegenkomt voor een leuke prijs, niet twijfelen maar gewoon kopen. :jaaaaa: :D
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Nog een leuke bezoeker:
2013-04-11 12.41.35.jpg
2013-04-11 12.41.35.jpg (147.5 KiB) 2447 keer bekeken
2013-04-11 13.41.18.jpg
2013-04-11 13.41.18.jpg (142.06 KiB) 2448 keer bekeken
Origineel gekocht als een Blackface Bassman......... maar er waren wat dingen mis. Hij klonk nergens naar, er rammelde iets in en er zat een flinke brom in......... Snel langsgebracht en vanbinnen trof ik en een bloedbad aan. Condensatoren waren gesoldeerd aan resten van oude condensatoren, ENORME filter caps (rated voor 500V) zaten als signaal ELCO's in het pad en drukten (oversized) signaal condensatoren weg........ Powertrafo was 'geleend' van een oude buizen radio en een ringkern trafo deed dienst als output (maar was flink underpowered). Absoluut geen geschikte match.

Het circuit bleek al snel een 6G6-B te zijn, de 'blonde' bassman......... dus ik dacht al snel dat deze was retolexed / reknobbed.....

Dus niet. Op het end van de blonde bassmans werd een deel uitgevoerd in Blackface cosmetics. Het enige wat opvalt aan deze 'oudere' Bassmans is dat ze een Presence knop hebben, iets dat alle Fenders erna niet meer hadden.

Na een trafo swap + condensator swap bleef een PERFECT klinkende 40W bassman over...... het geluid is om van te watertanden, zo rijk en vol. Ook met gitaar klinkt ie heerlijk...... maar ja, wat wil je, als favo amp van bv Brian Setzer.

Het baskanaal bij deze units is wel anders dan de 'echte' blonde bassmans. Fender probeerde dus echt dingen uit. Helaas is dit niet echt bevorderlijk omdat in deze unit de bass control van het baskanaal niet veel deed. Hem dus maar teruggebracht naar blonde specs, iets dat je vaker op internet leest!

Maar goed, hieronder dan een deel van het schema dat verschillend is tussen de 'Blonde' vs "Black-Blonde' Bassman. De verschillen staan in het rood:
Bassman - BL - 6G6B v2.JPG
Bassman - BL - 6G6B v2.JPG (100.24 KiB) 2449 keer bekeken
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

En een snelle reparatie van m'n ART pre-ampje is deze week uitgevoerd door Rogier...

Zo zag het er uit, de ribbon cables waren op de solderingen losgekomen na 1x openmaken van het ding:

Afbeelding

Hoe het er nu uitziet weet ik niet, maar ongetwijfeld doet hij het weer! Tx!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Hij zit iig weer goed vast........ maar ja,ribbon cables.......brrrrrr! De buis is een chinese 12AX7B die niet echt goed oplicht (maar wel prima werkt).
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Heeft oplichten dan nog een functie voor het geluid? Ik kan me voorstellen dat een buis die minder licht geeft ook minder heet wordt en dus langer meegaat?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Het oplichten zegt helemaal niets over een buis...... tenminste, als hij ervoor wel oplichtte en nu niet dan is er dus wel iets mis

Sommige buizen hebben gecoverde heaters; die zie je dus niet oplichten. Sommige buizen hebben hele brede en aanwezige heaters, lichten dus veel op....... oftewel, het zegt niets :)
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Volgens mij worden we hier opgelicht!
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
((MARK))
Berichten: 352
Lid geworden op: 02 jan 2011, 13:51

Bericht door ((MARK)) »

Bernardduur schreef:Het oplichten zegt helemaal niets over een buis...... tenminste, als hij ervoor wel oplichtte en nu niet dan is er dus wel iets mis

Sommige buizen hebben gecoverde heaters; die zie je dus niet oplichten. Sommige buizen hebben hele brede en aanwezige heaters, lichten dus veel op....... oftewel, het zegt niets :)

En sommige hebben ledjes er achter zodat het lijkt alsof ze oplichten :wink:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Yep! Vaak gebruiken ze dan buizen die niet oplichten maar ze willen wel de illusie wekken dat de buis werkt...... komt veel voor in Behringer en Vox pedalen :)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Zo, weer 2 Selmers hier binnen!

Weer een MKII versie; zelfde issues als de vorige(n) (zie pagina ..): oude caps, buizen op, slechte rectifier. Nu dus met nieuwe caps, instebare BIAS, juiste voltage ingesteld en rectifier buis beveiligd. Het resultaat: een bakbeest die zo te gek klinkt op zowel gitaar als bas!!

Maar nu dus ook deze tweede: een MKIII. En alhoewel deze er aardig hetzelfde eruit ziet als de MKII zijn er wel verschillen. Allereerst heeft deze versie geen rectifier buis (maar nu dus diodes), heeft hij een FX loop en heeft hij 1 buis meer dan de vorige versie.......

Want, deze versie is 'bijzonder'. Deze Selmer (klemtoon op de 'Mer') is namelijk ontwikkeld uit de vraag van de gebruikers om er beter een tape echo mee te kunnen gebruiken. In de tijd dat deze amp ontwikkeld werd kwamen er steeds meer tape echoes op de markt en hiermee dus ook meer gebruikers (bij tape echo, lees ook data echo, disc echo, oil can delay, etc). Deze delays zijn fantastisch (zelf groot fan van) MAAR ze hebben een beperking: ze hebben allemaal een preamp om ervoor te zorgen dat het signaal sterk genoeg is om geschreven te worden op een tape (disc, etc). En alhoewel dat nog prima klinkt als je deze voor de input van de amp zet heeft het beperkingen, zeker als je kijkt hoe amps toen gebruikt werden. Allereerst wilde gitaristen nog wel eens meerdere kanalen van een amp gebruiken, ze wilden ook wel eens met meerdere instrumenten inprikken op de amp en samen spelen. En tja, met maar 1 tape echo kun je die dan niet delen......... hoe los je dat op?

De FX loop was er in die tijd niet echt. Er zijn wel een aantal amps die een verbinding tussen de pre en poweramp hebben gemaakt in een jack / jack verbinding maar veel waren het er niet........ en ze merkten al snel dat een tape echo hierin niet echt goed werkte.

Selmer to the rescue. Deze amp is namelijk gemaakt om gebruikt te worden MET of zonder tape echo, in de FX loop!! En wel op deze manier:
De preamp van deze amp is identiek aan de MKII. Na het samenkomen van de 2 kanalen wordt een flink deel van het signaal geattenueerd wat naar de send van de FX loop gaat. Dit signaal is zowel in sterkte als in impedantie identiek aan een 'passief' instrument. De extra buis die ik bovenaan beschreef is een soort van 2e preamp die het signaal uit de FX loop weer oppept om door de power amp verwerkt te worden. Deze tweede 'preamp' is identiek aan de eerste buisstage die de amp aan de input heeft.

Hoe werkt het? Met de twee Echoplexes die hier staan werkt het goddelijk! Door de FX loop ziet de tape echo een signaal dat hij zou verwachten van een passief instrument (geen overmatige OD of distortion) maar door de aard van het signaal klinkt het een stuk beter! De delays zijn ineens een stuk rustiger en klinken gebalanceerd en dikker dan voorheen........ wow! Zelfs OD pedalen (of andere pedalen die het liefst voor de amp willen staan) klinken echt te gek! Ik zie het bijna als een onboard preamp maar dan met high voltage buizen :). Zonder effect werkt het natuurlijk ook prima: de Send en return jacks hebben een schakelaar in zich zitten die het signaal direct doorstuurt. Je merkt wel dat deze amp nog net wat meer volume heeft vergeleken met de MKII...... en die heeft al een flinke hoeveelheid volume............

Before shot van de amp; heb helaas geen after shots........
MKIII.jpg
MKIII.jpg (150.95 KiB) 2029 keer bekeken
En een schema
tnb1.jpeg
tnb1.jpeg (93.02 KiB) 2021 keer bekeken
Gebruikersavatar
pauloord
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2013, 13:00

Bericht door pauloord »

Wow, nog een Selmer-fan, heb nog een oude T&B (50W?). Prachtig geluid voor bas. Zeker ook als je die rechtstreeks achter in de eindtrap steekt.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

pauloord schreef:Wow, nog een Selmer-fan, heb nog een oude T&B (50W?). Prachtig geluid voor bas. Zeker ook als je die rechtstreeks achter in de eindtrap steekt.
Welke versie? Ik denk een MKIII omdat eerdere versies niet de mogelijkheid heeft om direct in de poweramp te steken......
Plaats reactie