niceBernardduur schreef:En dan terwijl er een aantal pedalen aan het drogen zijn effe iets voor mezelf gemaakt
Zoek al jaren (ja, echt al jaren) naar een goed tremolo pedaal........ ben hier nogal miereneukerig over geworden maar goed......
De meeste tremolo pedalen gebruiken een LED / lichtgevoelige weerstand om het tremolo effect te creëren....... leuk, maar zeker niet optimaal! Een LED is namelijk niet een ideale lichtbron omdat het diep vanbinnen gewoon een diode is. Hij schakelt dus aan en uit en dat merk je ook in dit soort pedalen. Het 'aan' en 'uit' schakelen in het effect is vaak te 'stotterend', vaak zit er tussen de mindere en de maximale lichtsterktes een te sterke 'boost' / is deze overgang niet lineair genoeg. Verder merkte ik altijd als grootste ergernis dat de golf door de diode anders is bij het aangaan dan bij het uitgaan........ de golf is dus asymmetrisch........ ook normaal voor een LED
Er zijn een aantal ideeën geweest om dit te optimaliseren (een transistor bv aan de voet van de LED geeft al een wat meer lineaire vorm) maar voor echt goede en symmetrische vorm is een lichtbulb een uitkomst. Helaas trekt dit vaak teveel stroom en heeft het net een wat hoger voltage nodig.
Ik heb zo veel ideeën gebouwd en geprobeerd........ maar nooit werd ik er echt blij van. Zelfs die hoog geprezen tremolo pedalen waren bijna allemaal optisch; degene die dit niet waren waren noisy, hadden een hele beperkte reikwijdte en reageerden de knoppen niet breed genoeg.......
Bovenstaande pedaal is een idee dat ik al langer had om een OTA gebaseerde tremolo te maken; OTA's zijn net als opamps maar kunnen vaak net wat meer. Mn het feit dat de opamp zelf 'bestuurd' kan worden met een signaal (je kan mbv een controleerbaar voltage het pedaal laten reageren) maakt het een ideale bouwsteen voor bepaalde soort pedalen. Compressors zijn er al mee bekend, tremolo pedalen ook wel maar minder.
Toen ik de unit al grotendeels had uitgetekend kwam ik de 'Ring-Frobnicator' tegen, een schema van John Hollis (bekend van andere pedalen en ideeën) welke erg dicht op mijn design kwam........ (ik gebruik alleen een LM13700 OTA welke de transistor trap al ingebouwd heeft).
Link naar schema en datablad
Mijn eigen idee gaf al een leuk tremolo effect; via de Ring Frobnicator zit er nu zelfs een enorm gave 'Ring Modulator' op........ die erg in de buurt komt van de frequency analyzer zonder die belachelijke behuizing / 40V adapter........
ME LIKE!
Bernardduur's werkkamer...... ik leef nog
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Nice!Bernardduur schreef:Beter zo?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53
@ Angelo; Screamer is af en zit nu in zn testfase!
@ de rest: Heerlijke amp uit Rusland. Van 'hun' website:
the red bear line of amplifiers was the creation of russian amplifier designer, sergei novikov. novikov at the time was known as one of the major tube amplifier experts in eastern europe, russia and all of the former soviet union.
red bear amplifiers were designed to offer exceptional tonal response from a sweet, clear, clean sound to bone crushing, heavy-metal distortion. they were truly professional amplifiers that were built to deliver years of musical satisfaction and outstanding performance. each red bear amplifier was hand made by the skilled workers at novik, ltd. in st. petersburg, russia. red bear amplifiers were a joint collabortaion between novik, ltd. and the gibson guitar corporation, nashville, tennessee.
red bear amplifiers use a very simple and straight forward apporoach to the control layout. they are some of the best sounding tube amplifiers ever created and are, especially when comparing them to the tube amplifiers on the market today, very low-cost, an excellent combination. sadly, the red bear line was eventually dropped by gibson, and in the us, red*bear amps, like their owners, are relatively few in number.
the red*bear amplification website was started in early 1999 in an effort to bring together red bear users. it was created after experiencing first hand the true quality of these amplifiers. it was also my goal to create the best source of information on such great amps because of the lack of other resources on the internet. for over 10 years, this site was the product of many red*bear user contributions and the work of several great people, and i extend my many thanks to those who have contributed and to those who have helped me with this site.
in 2011, in my wish to update the site as a valuable information resource, i have decided to make full use of the available technologies on the web and move most of the content to facebook. this truly puts the red*bear amplification site in the hands of the community, the vision i originally had for the site back in the 90s. this has allowed me to make this free site easier to maintain both financially and regularly, as well as reach and connect even more people in their love for these amps.
Buizen zijn Russische 6N3CE buizen (5881's welke een hogere spanning aankunnen) en 6N2P-EB (soort van 12AX7 maar dan met een shield tussen beide trioden; niet te gebruiken met normale 12AX7 buizen!!!!).
Van buiten ziet hij er afgeragd en gebruikt uit; van binnen is ze nog compleet mooi, onderhouden en prachtig. De Russische militaire onderdelen komen je tegemoet. Alle onderdelen hebben nog maar weinig geleden zo te zien........ zelfs de condensatoren vertonen nog geen tekenen van verval (zijn speciale in glas gegoten condensatoren btw). De trafo's zijn enorm en kunnen wel een flinke beating aan!
Geluid is als een Marshall JCM800 mix met een Fender Tweed Bassman door zn 5881 buizen. De sensitivity knop maakt van de standaard JCM800 (sensitivity knop ingedrukt) een gematigde JCM800 (sensitivity knop uitgedrukt) door de preamp buizen net wat minder gainy te maken (kathode wordt hoger getild ahw). Leuke amps die maar weinig kosten en toch heerlijk en LUID gaan!!!!!
@ de rest: Heerlijke amp uit Rusland. Van 'hun' website:
the red bear line of amplifiers was the creation of russian amplifier designer, sergei novikov. novikov at the time was known as one of the major tube amplifier experts in eastern europe, russia and all of the former soviet union.
red bear amplifiers were designed to offer exceptional tonal response from a sweet, clear, clean sound to bone crushing, heavy-metal distortion. they were truly professional amplifiers that were built to deliver years of musical satisfaction and outstanding performance. each red bear amplifier was hand made by the skilled workers at novik, ltd. in st. petersburg, russia. red bear amplifiers were a joint collabortaion between novik, ltd. and the gibson guitar corporation, nashville, tennessee.
red bear amplifiers use a very simple and straight forward apporoach to the control layout. they are some of the best sounding tube amplifiers ever created and are, especially when comparing them to the tube amplifiers on the market today, very low-cost, an excellent combination. sadly, the red bear line was eventually dropped by gibson, and in the us, red*bear amps, like their owners, are relatively few in number.
the red*bear amplification website was started in early 1999 in an effort to bring together red bear users. it was created after experiencing first hand the true quality of these amplifiers. it was also my goal to create the best source of information on such great amps because of the lack of other resources on the internet. for over 10 years, this site was the product of many red*bear user contributions and the work of several great people, and i extend my many thanks to those who have contributed and to those who have helped me with this site.
in 2011, in my wish to update the site as a valuable information resource, i have decided to make full use of the available technologies on the web and move most of the content to facebook. this truly puts the red*bear amplification site in the hands of the community, the vision i originally had for the site back in the 90s. this has allowed me to make this free site easier to maintain both financially and regularly, as well as reach and connect even more people in their love for these amps.
Buizen zijn Russische 6N3CE buizen (5881's welke een hogere spanning aankunnen) en 6N2P-EB (soort van 12AX7 maar dan met een shield tussen beide trioden; niet te gebruiken met normale 12AX7 buizen!!!!).
Van buiten ziet hij er afgeragd en gebruikt uit; van binnen is ze nog compleet mooi, onderhouden en prachtig. De Russische militaire onderdelen komen je tegemoet. Alle onderdelen hebben nog maar weinig geleden zo te zien........ zelfs de condensatoren vertonen nog geen tekenen van verval (zijn speciale in glas gegoten condensatoren btw). De trafo's zijn enorm en kunnen wel een flinke beating aan!
Geluid is als een Marshall JCM800 mix met een Fender Tweed Bassman door zn 5881 buizen. De sensitivity knop maakt van de standaard JCM800 (sensitivity knop ingedrukt) een gematigde JCM800 (sensitivity knop uitgedrukt) door de preamp buizen net wat minder gainy te maken (kathode wordt hoger getild ahw). Leuke amps die maar weinig kosten en toch heerlijk en LUID gaan!!!!!
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53
Voor Angelo:
Een BasScreamer Blend, een uitvoering die je niet vaak tegenkomt maar wel ideaal is voor DIE sound! Veel plezier ermee!
Voor de rest:
Ben deze fiets al een tijdje aan het opknappen. Hele chassis opgeschuurd, geverfd, gelakt en vanaf gister is ze weer operationeel . Het is een oude Juncker Progress Sport uit 1957 gevonden in de schuur van mn schoon-oma. Vooral de details zijn echt te gek en compleet origineel....... Er zitten bv 2 aansluitingen in het chassis om de stroom van de dynamo naar het achterlicht te vervoeren. Deze aansluitingen (vooraan en achteraan) zijn geisoleerd van de rest van het chassis en een draad loopt door het chassis heen om dit te verbinden. En het werkt gewoon nog
Een BasScreamer Blend, een uitvoering die je niet vaak tegenkomt maar wel ideaal is voor DIE sound! Veel plezier ermee!
Voor de rest:
Ben deze fiets al een tijdje aan het opknappen. Hele chassis opgeschuurd, geverfd, gelakt en vanaf gister is ze weer operationeel . Het is een oude Juncker Progress Sport uit 1957 gevonden in de schuur van mn schoon-oma. Vooral de details zijn echt te gek en compleet origineel....... Er zitten bv 2 aansluitingen in het chassis om de stroom van de dynamo naar het achterlicht te vervoeren. Deze aansluitingen (vooraan en achteraan) zijn geisoleerd van de rest van het chassis en een draad loopt door het chassis heen om dit te verbinden. En het werkt gewoon nog
- Hannesstinkt
- Berichten: 7076
- Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49
Heb je de fiets wel gebiasd ?
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell.
Persoonlijk gepraat
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53
- Hannesstinkt
- Berichten: 7076
- Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49
Ja hij moet natuurlijk niet teveel gaan oversturen
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell.
Persoonlijk gepraat
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53
- Hannesstinkt
- Berichten: 7076
- Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49
Pcies
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell.
Persoonlijk gepraat
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53
Qua circuit komt het heel dicht bij de eerste Ampeg versterkers. Zeker de wat 'duurdere' Geloso's uit die tijd zijn in mijn ogen de voorlopers van de Ampeg Portaflexes. Circuit is bijna 1:1 met een Baxandall tone stack en all. Heeft Ampeg dus ook gewoon gejat
Een koelvin daarachter hoor ik je denken? Nee, een eerste soort diode; een Selenium diode (eigenlijk zijn het 4 selenium diodes achter elkaar geplaatst). Zie het als de eerste diodes die op de markt kwamen. Selenium werd voor Silicium of Germanium uitgevonden. Niet hele goede diodes (kunnen vrij lage spanning aan maar goed) maar zeker wel werkzaam. Gaan erg lang mee! En perfect voor zoals hier om de BIAS spanning te rectifien.
Een geaarde stekker toegevoegd. Verder de 12SL7's vervangen via een adapter stukje voor een 12AX7 en een 12AT7 (gevoed door de eindbuis voeding). BIAS deel helemaal gereviseerd en instelbaar gemaakt. Nieuwe 6V6 buisjes..... Gelijkrichter buis beveiligd voor doorslag. Fono aansluiting verwijderd en op die plaats een dubbele jack geplaatst (+ grid weerstanden) en van de Fono volume een bascontrol gemaakt (Baxandall tone stack; Tono blijft treble control).
De sound? PERFECT met een bas! Je zit gelijk in de zone van de Ampeg Portaflex. Weinig Watt maar toch loeihard! Clean tot een bepaald punt, daarna prachtige oversturing. De Baxandall tone stack is een flinke upgrade van de originele enkele tone stack (de Baxandall zat standaard op de wat 'duurdere' Geloso's van die tijd). Wel 2x 6V6 dus ongeveer 14W totaal (andere Geloso's hebben bv 2x 6L6 voor 25 - 40W output!
Als je dus graag het geluid van een Ampeg Portaflex wilt hebben zonder al dat geld neer te leggen voor een originele......... een Geloso kan een hele goede keus zijn! Let wel op: vaak zijn ze niet onderhouden en hebben ze wel wat werk nodig.......... maar dan heb je wel wat!
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53
Leuke optie nog van de Geloso's: hun hele uitgebreide aansluitingsmogelijkheden. Achterop zitten op elke Geloso 8 mogelijke aansluitingen. Door deze juist aan te sluiten en te overbruggen kun je er (bijna) alle cabs op aansluiten
Het is vrij simpel:
- Uit de eerste rij neem je de impedantie die het dichtst bij de impedantie van de cab zit
- Uit de tweede rij sluit je de + (tip) van je speaker snoer aan op dit getal; de min (sleeve) op het getal hier direct achter
- De getallen uit de derde rij verbind je door met een los stukje kabel
- (evt) De getallen uit de vierde rij verbind je ook door met een los stukje kabel
Normaal bij Geloso's heb je dus een speakerkabel met aan 1 kant een plug en aan de andere kant alleen de draden om ze door te verbinden met de desbetreffende nummers. Voor de Geloso die hierboven staat heb ik een jack geplaatst en 2 kabels extern laten lopen door een nieuw geboord gat dat je gewoon een standaard speaker snoer aan kan sluiten.
Het is vrij simpel:
- Uit de eerste rij neem je de impedantie die het dichtst bij de impedantie van de cab zit
- Uit de tweede rij sluit je de + (tip) van je speaker snoer aan op dit getal; de min (sleeve) op het getal hier direct achter
- De getallen uit de derde rij verbind je door met een los stukje kabel
- (evt) De getallen uit de vierde rij verbind je ook door met een los stukje kabel
Normaal bij Geloso's heb je dus een speakerkabel met aan 1 kant een plug en aan de andere kant alleen de draden om ze door te verbinden met de desbetreffende nummers. Voor de Geloso die hierboven staat heb ik een jack geplaatst en 2 kabels extern laten lopen door een nieuw geboord gat dat je gewoon een standaard speaker snoer aan kan sluiten.
Ik kom 'm z.s.m. ophalen - minimeettijd!!!Bernardduur schreef:Voor Angelo:
Een BasScreamer Blend, een uitvoering die je niet vaak tegenkomt maar wel ideaal is voor DIE sound! Veel plezier ermee!
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53