Extra volumeknop

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Picasso
Berichten: 1135
Lid geworden op: 28 apr 2005, 11:04

Extra volumeknop

Bericht door Picasso »

Ik heb een wat oudere jazbas met active pu's maar zonder active toonregeling.
Voor elke pu zit er een volumeknop op. Voor de toon een knop met een eenvoudig toonfilter in de vorm van een 0.22 condensator. Dit werkt aan zich goed.
De vraag is of ik tussen de toonregeling en de output nog een potmeter kan plaatsen voor het regelen van het totale volume zodat ik de afstelling van de beide pu's niet meer hoef te veranderen.
Iemand zoiets al eens gedaan? En werkt het?
Kunstenaar van naam.Leeft dicht bij de natuur.
Heeft een afkeer van regelmaat en orde. Kort aangebonden type. Is wat grof in de mond.
Kan niet altijd op het juiste "dinges"komen.Vindt ondanks dit alles, het leven enigzins reuze leuk
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Uhm.. Draai dan gewoon je volume zachter op je versterker? Want wat zou het nut zijn van deze mod?

Natuurlijk zal het kunnen (denk ik) potmeter erbij en hoppa.

Je zou het kunnen doen met:
blend, master volume, tone knob.

Dat bestaat wel. Alleen vind ik een blend knob altijd wat anders dan 2 maal volume.
;)
none.
Nick Stefani
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 okt 2005, 13:03

Bericht door Nick Stefani »

Kun je niet beter een volumeknop veranderen in een balance (blend) knop?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Op bijna alle Gretsch gitaren zit een mastervolumeknop en een volumeknop voor elk element. Dus ja, het kan. Maar een blend lijkt me zinniger. Het zo laten lijkt me nog zinniger eigenlijk.
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

ja indd..je zal er niet zoveel mee bereiken
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

ik ben het eigenlijk niet eens met de reacties dat het onzinnig is, met een blend knop heb je veel minder controle over je basgeluid dan met 1 volumeknop per element.

Mijn bas heeft ook 2 volumeknoppen, maar soms mis je inderdaad de mogelijkheid om het totaal volume in een keer aan te passen, meestal kun je het wel oplossen door te dempen of anders aan te slaan. een andere oplossing is een volumepedaal, maar het inderddad gemakkelijker wanneer je het op de bas zelf kan regelen.
Nick Stefani
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 okt 2005, 13:03

Bericht door Nick Stefani »

Ik begrijp waarom je het wil doen, Jimb.
Alleen twee volumeknoppen versus een balance knop is niets anders dan gewenning de één vind volume makkelijker en preciezer de ander balance.
Als je denkt dat je niet aan de balance kan wennen gooi je er nog een master volume op. Je moet alleen een extra gaatje boren in je bas en hopen dat er genoeg ruimte is voor de derde potmeter.
De derde optie is (als je geen gat wil boren) een concentrische potmeter: twee volumeknoppen boven op elkaar voor elk van de elementen en een master volume..
Nick Stefani
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 okt 2005, 13:03

Bericht door Nick Stefani »

O ja, en als je veel volumeknoppen achter elkaar gaat gebruiken ga je toch iets van het hoge verliezen in je geluid. ((bij Gretsch is dat inderdaad geen probleem; hoog zat)
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

Nick Stefani schreef:Alleen twee volumeknoppen versus een balance knop is niets anders dan gewenning de één vind volume makkelijker en preciezer de ander balance.
uh... is het niet zo dat een balance-knop altijd totaal 100% is, zodat je dus instellingen hebt van 100-0, 50-50, 37-63, enzovoorts, en dat je met twee volumeknoppen ook 10-10, 70-90, 100-100 en dat soort gein kan doen? daarmee heb je volgens mij wel degelijk meer controle, omdat 100-100 en je versterker wat zachter echt wel anders klinkt dan 50-50 en je versterker wat harder.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

urje schreef:uh... is het niet zo dat een balance-knop altijd totaal 100% is, zodat je dus instellingen hebt van 100-0, 50-50, 37-63, enzovoorts, en dat je met twee volumeknoppen ook 10-10, 70-90, 100-100 en dat soort gein kan doen? daarmee heb je volgens mij wel degelijk meer controle, omdat 100-100 en je versterker wat zachter echt wel anders klinkt dan 50-50 en je versterker wat harder.
Zo is het inderdaad, precies de reden dat ik geen balansknop wil en mijn Benavente op dat punt zelfs nog heb laten aanpassen voordat hij werd verzonden. Ik zou niet snel meer een bas willen die niet een volumeknop per element heeft. Het verschil is op zich subtiel, maar toch aanwezig, en als je het gewend bent, wil je niet anders meer. In dat opzicht is een mastervolumeknop erbij ook goed te begrijpen, nog meer mogelijkheden, maar zoiets zie je volgens mij alleen maar 'standaard' bij merken die toch al vaak verweten worden teveel knoppen op hun instrumenten te zetten...
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

urje schreef:
Nick Stefani schreef:Alleen twee volumeknoppen versus een balance knop is niets anders dan gewenning de één vind volume makkelijker en preciezer de ander balance.
uh... is het niet zo dat een balance-knop altijd totaal 100% is, zodat je dus instellingen hebt van 100-0, 50-50, 37-63, enzovoorts, en dat je met twee volumeknoppen ook 10-10, 70-90, 100-100 en dat soort gein kan doen? daarmee heb je volgens mij wel degelijk meer controle, omdat 100-100 en je versterker wat zachter echt wel anders klinkt dan 50-50 en je versterker wat harder.
Als je behalve een blend geen mastervolume hebt wel.
Daarom wordt een blendknop ook vrijwel altijd in combinatie met een mastervolume gebruikt.
Ik zou zelf niet anders meer willen.
Ik kan nu de balans tussen brug- en halselement veranderen terwijl mijn volume hetzelfde blijft.
Gebruikersavatar
Picasso
Berichten: 1135
Lid geworden op: 28 apr 2005, 11:04

Bericht door Picasso »

Nick Stefani schreef:
Alleen twee volumeknoppen versus een balance knop is niets anders dan gewenning de één vind volume makkelijker en preciezer de ander balance.





Als ik de adviezen van Nick Stefani en van Adriaan vergelijk kan ik beter voor een extra potmeter kiezen.Voor het hoog hoef ik het niet te laten, dat moet ik toch al flink knijpen.
Verder verander ik haast nooit wat aan het geluid maar zit wel steeds aan het volume te pielen. Harder of zachter plukken is meestal net niet voldoende met acht blazers in een band. Mogelijk ga ik de jazbas daarna wat vaker gebruiken naast de stingray.
Bedankt.
Kunstenaar van naam.Leeft dicht bij de natuur.
Heeft een afkeer van regelmaat en orde. Kort aangebonden type. Is wat grof in de mond.
Kan niet altijd op het juiste "dinges"komen.Vindt ondanks dit alles, het leven enigzins reuze leuk
Gebruikersavatar
Bassmann
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2004, 22:27

Bericht door Bassmann »

is een stacked pot geen oplossing? hoef je iig geen gaten bij te boren oid..
Nick Stefani
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 okt 2005, 13:03

Bericht door Nick Stefani »

Sorry jongens maar een blend kun je op twee manieren bedraden inderdaad de 50-50% en de 100-100% waarmee je altijd één van de elementen op 100% hebt werken en de andere tussen 0 en 100, de laatste is dus net zo in te stellen als twee volume knoppen maar dan met één knop. Kwestie van keus dus.
Laatst gewijzigd door Nick Stefani op 01 nov 2005, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

dat is nog steeds niet hetzelfde, maargoed. het verschil zal niet zo groot zijn, en smaken verschillen enzo...
wat zit ik eigenlijk te zeuren, ik heb een bas met één pickup!
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Plaats reactie