Padawatje's prutspogingen en probeersels

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15126
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Padawatje's prutspogingen en probeersels

Bericht door padawatje »

Je krijgt blijkbaar pas echt aanzien als forumlid als je zelf aan een bas gaat knutselen. Dus heb ik mijn onlangs aangekochte Cort maar eens onder handen genomen.

De knutseltafel :

Afbeelding

De bas heb ik tweedehands gekocht en was in quasi nieuwstaat, maar de snaren waren flink geoxideerd en de toets was ook niet al te schoon meer. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar nogal agressief zweet of zo.
Eerst dus de snaren eraf, toets flink schoongewreven met een licht vochtig microvezeldoekje en een likje citroenolie gegeven. Ziet er uit en voelt weer aan als nieuw nu.

Dan zaten er deze knoppen op :

Afbeelding

Niet bepaald de mooiste en de rubberen ringetjes waren ook al wat beschadigd, dus heb ik vier van deze besteld : https://www.thomann.de/be/mec_potiknopf_metal_1_b.htm.

Resultaat :

Afbeelding

Beter !

Volgende "upgrade", een setje van deze straplocks : https://www.thomann.de/be/warwick_securi ... cks_bk.htm.
Vind ik erg fijn omdat ze een drukknopje hebben, in tegenstelling tot o.a. Schallers waar je aan moet trekken om ze los te maken.
De schroeven die erbij geleverd werden waren een fractie dunner en korter dan diegene waar de oorspronkelijke strapbuttons mee in de body zaten geschroefd. En die kon ik niet hergebruiken omdat de kop te breed was om in de nieuwe straplocks te passen. Dus heb ik een beproefde doe-het-zelvers methode toegepast: stukje tandenstoker op dezelfde lengte van de schroef geknipt, met een druppeltje houtlijm eraan in het schroefgat gestoken en nadien de schroef er weer in. Zit muurvast nu !

Afbeelding

Tenslotte nieuwe snaren erop.

Afbeelding

Setje lekker dikke EB's met een relatief hoge snaarspanning, waardoor de hals wat hol kwam te staan en er dus flink wat fretbuzz te horen was voorbij de 12de fret (wat irritant is bij een bas die er dubbel zoveel heeft).
De trussrod een kwartslag vaster draaien bleek voldoende. Vervolgens de brugzadels zo laag mogelijk gezet dat de snaren net niet gaan "buzzen" en opnieuw geïntoneerd.

Het eindresultaat :

Afbeelding
Afbeelding

Heeft mij twee avonden van mijn kostbare en schaarse vrije tijd gekost. Dat wil dus zeggen : twee avonden geen tijd gehad om bas te spelen.
Ik vraag mij nog steeds af hoe de Henks en Peters van deze wereld zoveel knutselprojecten kunnen opleveren in zo weinig tijd ... :?
Laatst gewijzigd door padawatje op 06 jun 2016, 11:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Goed bezig! Al moet ik zeggen dat ik die knopjes met die kringeltjes eigenlijk wel charmant vind :)
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Netjes, en eigenlijk is dit ook gewoon een heel fraaie bas!
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Spacecowboy
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2011, 13:35

Bericht door Spacecowboy »

plaatje hoor! 8)
weer een bass gered van de eeuwige jachtvelden..

ps vin DNZ ook wel in t plaatje van uber knustselaars (goed bedoeld) passen
"Where the Spirit is not working with the hand, there is no art."
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Goed bezig Jeroen! Ook ik vind deze knoppen mooier dan diegene die er op zaten.
Wat betreft de Henken en Peters; eigenlijk besteden ze alles uit. Het enige wat ze doen is af en toe een schroefje in een slagplaat draaien. Zodra het te moeilijk wordt worden er buurmannen enzo ingeschakeld.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

:lol:


Lekker bezig Padawat!
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Absoluut een verbetering, Jeroen! Ziet er puik uit......... :jaaaaa:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Peter

Bericht door Peter »

Zekers!
padawatje schreef:Ik vraag mij nog steeds af hoe de Henks en Peters van deze wereld zoveel knutselprojecten kunnen opleveren in zo weinig tijd ... :?
Afbeelding

@ Bob: :finger:
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Welkom bij de DHZ-ers Jeroen :wink:
Ziet er stoer uit basje :jaaaaa: Netjes.
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5672
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Peter schreef:Zekers!
padawatje schreef:Ik vraag mij nog steeds af hoe de Henks en Peters van deze wereld zoveel knutselprojecten kunnen opleveren in zo weinig tijd ... :?
Afbeelding

@ Bob: :finger:
Dank Peet :wink:

@Jeroen, lekker bezig man! En een toffe bas ook.
Certifiable
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 dec 2011, 17:28

Bericht door Certifiable »

Tip: vervang de schakelaar en output ook door zwarte.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Voila pdwtje: sleutelen aan je bas, nu ben je een echte vent. Geen slaaf van de consumptiemaatschappij. Je hebt ZELF iets gemaakt. :clap:

Om dit te vieren, ziehier een foto van een echte vent: :mrgreen:
Afbeelding
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Mooie sokken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15126
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Tijd voor iets anders. Een tijdje geleden had ik dit mockupje in elkaar gefotosoept :

Afbeelding

Vandaag een eerste onderdeel binnen gekregen: een lefty precision hals, die veel weg heeft van een gatenkaas :lol:

Afbeelding
Afbeelding

Het zal een werk van lange adem worden, alvorens ik alle onderdelen heb verzameld, want ik wil het budget zo laag mogelijk houden.
(allereerste knutselprojectje)
Iemand tips welke elementen ik zou kunnen gebruiken ? Ik wou een blend maken van een '50s precision (single coil) en een 70s Telecaster (humbucker)in een jazz body (omdat ik die mooier vindt dan een P).
Nu zijn Wide Range Humbuckers niet zo gemakkelijk te vinden, dus twijfel ik of ik met een Mudbucker achtig element een dergelijke sound zou kunnen verkrijgen ? of een andere humbucker met een vergelijkbaar geluid ?
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Hah, ik wil iets vergelijkbaars doen met mijn squier vintage modified precision TB telebass. Daar zit al zo'n 'bucker in. Heb je al zo'n single coil element op het oog? Ik twijfel tussen een fender 51' reissue pickup (35 euro op ebay) of een seymour duncan scpb-3 (61 euro bij thomann).
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie