blablas DHZ gedoe

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Denk er wel aan dat de de bas snaar veel dikker is en de octaafsnaren dus dichter bij de hals liggen en de twee octaaf snaren even hoog, niet echt handig voor fingerstyle.

Ik heb een Hamer 12 snaar, klinkt heerlijk, maar dit is de enige bas die ik met plectrum speel om praktische reden dat de snaren te dicht bij elkaar staan. Fingerstyle wordt sowieso niet veel gedaan op 12 snarige bassen.

Mocht je toch nog aan de banjo tuners denken, ik heb er nog een paar liggen :P
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik ga het meemaken. :D
Misschien een mooie aanleiding om weer te leren spelen met een plectrum, ik probeer het wel met enige regelmaat omdat het een geluid geeft dat met vingerstijl niet voor elkaar te krijgen is maar geef het altijd weer snel op, ik heb in de loop der jaren toch het gevoel voor die dingen verleerd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik ga voor de palissander voor- en achterkant, simpele reden hiervoor is dat de populier plankjes te kort zijn voor het body ontwerp.
Geen probleem, kan ik ze mooi gebruiken voor het toekomstige mk5 project, daar had ik ze ook eigenlijk voor bedoeld.

Heb de eerste onderdelen binnen gekregen vandaag.
Afbeelding
De overige onderdelen die nodig zijn zijn ook besteld, zodra deze en de plankjes voor de achterkant binnen zijn ga ik zaagsel maken.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

blablas schreef:Het wordt een single cut body en als je de strap holder rond de 12e fret hebt is een single cut stabieler dan een dual cut.
En daarnaast maakt het me ook niet echt veel uit, ik vrees dat een 12 snaar sowieso niet de meest comfortabele en ergonomische bas is om te spelen want je moet drie snaren tegelijk aandrukken en aanslaan.
Ik heb zelf ook die Schaller-brug op mijn 8-snaar, bevalt goed. Wat ik bij sommige 8 / 12 snaar bouwers heb gezien, is dat ze bijvoorbeeld bij 4 snaren de tuner aan de body-kant hebben zitten. Dus achter de brug. Dit kon ook wel eens schelen met de neckdive. Maar het ziet er meestal niet uit, beetje een allegaartje.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Erikx schreef:Wat ik bij sommige 8 / 12 snaar bouwers heb gezien, is dat ze bijvoorbeeld bij 4 snaren de tuner aan de body-kant hebben zitten. Dus achter de brug. Dit kon ook wel eens schelen met de neckdive. Maar het ziet er meestal niet uit, beetje een allegaartje.
Helemaal mee eens, daarom gaat dat bij mij niet gebeuren. :)


En vandaag werd de top voor de achterkant bezorgd.
Afbeelding


Ook besloten welk hout soorten ik ga gebruiken voor de body, khaya mahonie kern, drie laags berken multiplex als accent laag tussen de mahonie en het palissander, en natuurlijk de palissander top en achterkant.

De body kern op dikte gezaagd en de te verlijmen zijkanten gevlakt, de body vorm heel erg ruw voorgezaagd.
Afbeelding

De top voor de headstock verzaagd uit een rest stuk van de body top.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afbeelding
Eindelijk de vorm van de headstock naar m'n zin, ik kreeg een flits van inspiratie toen ik eens goed ging kijken hoe ik het had opgelost met m'n 8 snaar. :)
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Inderdaad net dat beetje extra, Mooi!


wat trouwens wel grappig is bij de Hamer 12 snaren is dat ze voor de twee octaaf snaren ook andere tuner knoppen gebruiken, de middelste is wat groter (waarschijnlijk zodat je het verschil voelt wanneer je aan het stemmen bent?)

Afbeelding
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afbeelding
De meeste onderdelen zijn intussen binnen, het enige dat nog mist zijn de bas tuners en de snaren.

Afbeelding
Een woud van klemmen, de verschillende lagen van de body worden verlijmd.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bericht door anderson »

Multiplex toch maar op de achterkant.... Hoop dat je je body los krijgt van de Workmate. :wink:
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Nee hoor, multiplex is de accent laag tussen de top/achterkant en de kern.
Kwam zonder problemen weer los, eigenlijk ook nog nooit meegemaakt dat iets echt vast bleef zitten op m'n Workmate.

Het tussendoortje:
Afbeelding
Gisteren, na ruim 2 maanden wachten, de laatste onderdelen voor de control plate en controls binnen gekregen voor deze Jazz V.
Vannacht maar even aangesloten en ingebouwd, het enige wat ik nu nog moet doen is de afscherming, en misschien een nieuwe pickguard.

Het hoofdproject:
Afbeelding
Afbeelding
Body uit de klemmen en klaar om te zagen.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 15:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik hoef verder niets te zeggen! :wink:
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dit soort ontwerpen herinneren me er altijd aan dat ik toch voor een deel in de puberteit ben blijven hangen :facepalm:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Meer over het tussendoortje.

Bericht door blablas »

Mijn 2e cheapo AliExpress F(ake)ender Jazz Bass V.
Afbeelding
De nieuwe elektronica werkt naar behoren, verdere afscherming en aarding aangebracht, dit project is ook afgerond.

Afbeelding
De definitieve quick & dirty oplossing voor de string spacing: De zadels voor de E en D snaren vervangen door zadels van eigen fabricaat - drie millimeter breder, om precies te zijn 1,5 millimeter aan iedere kant en ik heb ineens een string spacing van 17,5 millimeter over alle snaren. :mrgreen:
Het ziet er niet mooi uit maar is functioneel en je ziet er later toch niets van want er zit een kap overheen.

Afbeelding
De elektronica.

Afbeelding
Afscherming voor de hals pickup, koper tape in de put en koper tape om de pickup, extra draadje aan beiden gesoldeerd dat naar de aarde gaat.
Afbeelding
Afscherming op de achterkant van de slagplaat.
Afbeelding
En de brug pickup, ook weer extra draadje naar aarde.
Afbeelding
controls put: Draadje van de afscherming van de hals PU gesoldeerd. Brug PU nog niet, ik moest de afscherming daar nog in plakken toen ik deze foto nam, maar die afscherming word ook ergens in dit gat gesoldeerd.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

mk4-4++

Bericht door blablas »

Setje knoppen gemaakt.
Afbeelding
Ik heb nu restanten van de body om deze uit te halen.
De knoppen die bedoeld zijn voor de stacked potmeters zijn nog niet op hoogte, dat bepaal ik later als de potmeters in de body zitten.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie