blablas DHZ gedoe

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Met de weerstanden aan de gang geweest.... nice try no cigar. :nono:
Het fluiten blijft! Als er verschil is is dit marginaal.
Spector gaat een andere preamp in, ik ben dit gekloot zat, die 2 Glockenklang's gaan voorlopig passief door.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7420
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door Jarno »

Hmmm. dat is raar, waar ik overigens nog aan dacht, afscherming is niet zo effectief, omdat eventuele storingen door de jack netjes langs de afscherming komen. Dus die afscherming helpt bij radiated immunity van je preamp/bas, maar er is ook nog zoiets als conducted immunity. Maar ik snap nog niet goed waarom je daar met een passief instrument minder last van zou hebben dan met een actief instrument.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Ik verdenk intussen de bouwwijze van de preamps, als ik met een q&d kabeltje de zender verder van de bass (dus preamp) af houd wordt het fluiten minder. Ook als ik aan het hoog draai, en bij de 3-band ook het mid, dan heeft dat invloed op het volume van het fluiten. Laag, volume en balans hebben geen invloed.

Ben met verder zoeken er achter gekomen dat er ook meer mensen zijn met problemen met een Glockenklang preamp in combinatie met een G10 wireless.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door Frederiek »

Ik heb wel eens gehoord dat Glockenklang preamps bovengemiddeld gevoelig zijn voor bijvoorbeeld mobiele telefoons...
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7420
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door Jarno »

Dat klinkt dan wel als een "radiated immunity" probleem, waar je met afscherming iets aan zou moeten kunnen doen. Maar de zender zo dicht op gevoelige electronica is nooit een goed idee, dus een kort kabeltje en de zender aan je band is veel beter (veldsterkte loopt af met een derde macht, dus dat gaat hard).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door Jay2U »

Jarno schreef: 23 nov 2017, 09:24...veldsterkte loopt af met een derde macht, dus dat gaat hard...
Huh? Veldsterkteverzwakking is toch kwadratisch met de afstand? Hoe dan ook, de kop is er gauw vanaf.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

En de Spector is storingsvrij, zit nu een EMG BTS System 2-band in.
Nu nog nadenken wat er met die 2 Glockenklang's gaat gebeuren. Vermoed dat ik binnenkort eens contact met ze op ga nemen, niet geschoten is altijd mis.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door MR. LEE »

....dat lijkt me sterk hoor. :nono:
Een aktieve preamp is bedoeld om een zo laag mogelijke uitgangs-impedantie te bewerkstelligen.
Hier zit dus vast geen 1 meg weerstandje aan bij de afsluiting, ...en als je dat er aan toevoegt doet 't ook niks.

Het probleem is oscillatie of detectie door feedback onder invloed van die HF zender.

Glockenklang heeft die pre-amp in deze configuratie dus nooit getest. :(

Waar ik aan zit te denken zijn "smoorspoeltjes" in serie met de element-inputs naar het printje ,....en een smoorspoeltje in serie met de output. ( om de HF-inspraak te blokkeren )
( zelf wikkelen / kopen of wikkelen om een ferrietkraaltje/varkens-neusje , etc.... )
De grootste kans waar het fout gaat is de HF-feedback naar je elementen , ....in het opamp-circuit'tje vindt er een onbedoelde "detectie" plaats , met als gevolg dat de boel begint te fluiten.

Wil 't niet helpen, dan is de kans zeer groot dat die glockenklang 3-band pre-amp voor specifiek deze toepassing eigenlijk niet te redden is :(

Dit is echt een heel gemeen probleem zeg :(
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door MR. LEE »

is de ingangs-gevoeligheid van dat zendertje per ongeluk instelbaar ?
... mbt tot misschien wel te hoge totale versterking , want dan wordt 't nog weer wat anders
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Niet instelbaar, helemaal niets trouwens, het enige wat je kunt met ding is inprikken.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door orkestman »

Ben toch benieuwd wat de fabrikant gaat zeggen.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door MR. LEE »

Hoe is de insturing in je versterker op de actieve ingang ( Lo input ) ,....komt ie daar erg hard binnen ?
( erg hoog ingangs-signaal bedoel ik )


( ik ga eerst effe boodschappen doen ,....ijskast leeg ,....bier is ook op ,.... :( )
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Versterker heeft maar één input (MarkBass Combo Head II) maar het signaal is even hard als met een kabel, ik heb niets aan het volume hoeven te veranderen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door MR. LEE »

ohh .. jammer ,....tja , dan ligt het toch aan die HF-interferentie
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7420
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door Jarno »

Die smoorspoeltjes zou wel eens een goed idee kunnen zijn, laatst het schema gezien van volgens mij een Lakland, en daar zaten er ook een stuk of vier in.
Kort kabeltje en het ding aan je band lijkt me een beter idee.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie