blablas DHZ gedoe

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7621
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Ja, dat lukt zo.
Ombouwen van een hals lijkt me niet lonen, maar volgens mij kun je wel een nieuwe hals laten maken (en de brug op zijn plaats laten staan). Als je van een standaard toets de eerste frets afzaagt, wordt de mensuur ook korter en blijven de fret afstanden goed (heb ik zo gedaan met mijn shortscale 5). Bij mijn shortscale zijn er twee of drie frets af, mensuur is nu iets van 30 nog wat inch, als je er 1 fret af haalt denk ik dat je op iets van 32 zit. De positie van de pickups wordt dan wel net iets anders.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Wat Jarno zegt klopt.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Ik ben bang dat het niet klopt.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Omdat?
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Voor een bas klopt het niet, want een drum klopt. :lol:

Dit moet zo kloppen. Ik kan het wel voorrekenen, maar dat is niet echt zinvol. Met die capo lijkt het op een verkorte Sandberg met nulfret. Alleen offer je aan de achterkant een fret op, als het ware. Ook de breedte van de hals is iets meer dan bij een echte shortscale.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

Ik heb het geprobeerd.
35" naar 32" = ongeveer 7,5 cm.
Dat zit midden tussen de 1ste en 2de fret.
Eerst had ik 3 frets genomen, dan klinkt de E al niet lekker meer.
Dan 2 frets, hetgeen eigenlijk nog bijna 2 cm te veel is.
Dat ging al beter.
De E snaar geen probleem, maar de B snaar was niet om te stoefen.
Nu een 32 scale is toch iets langer dan die 2 frets, dus dat helpt.
Doet de dikte van de snaar daar iets aan, of niet?
Dit moet je eigenlijk testen op een echte 32 scale.
Denk dat ik naar de messe in Frankfurt ga en vragen of ze die rockbas meenemen.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

blablas schreef:Omdat?
De afstand tussen de frets wordt bepaald door de schaallengte. Daarom is de afstand tussen de frets bij een 34 inch bas groter is dan bij een short scale.
Dus als je de hals korter maakt, maar de afstand tussen de frets blijft hetzelfde dan kun je onmogelijk een zuivere bas krijgen.
Om een rekenvoorbeeld te geven:
De 12e fret op een 32 inch bas zit op 16 inch van de topkam en 16 inch van de brug.
Als je een 34 inch hals neemt en daar om er een 32 inch hals van te maken 2 inch afzaagt, dan zit de 12e fret (omdat de fretafstanden bepaald zijn voor een 34 inch hals) nog steeds op 17 inch van de topkam, maar op 15 inch van de brug.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

je moet ook de dots verplaatsen.
De 12de fret blijft het midden.maar op 16 inch.
Denk ik toch.
Misschien heb je wel gelijk dat het niet perfect is, want veel gitaren klinken vals wanneer ze een capo opzetten.
De reden hiervan ken ik echter niet.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

en Adriaan schreef:
blablas schreef:Omdat?
De afstand tussen de frets wordt bepaald door de schaallengte. Daarom is de afstand tussen de frets bij een 34 inch bas groter is dan bij een short scale.
Dus als je de hals korter maakt, maar de afstand tussen de frets blijft hetzelfde dan kun je onmogelijk een zuivere bas krijgen.
Om een rekenvoorbeeld te geven:
De 12e fret op een 32 inch bas zit op 16 inch van de topkam en 16 inch van de brug.
Als je een 34 inch hals neemt en daar om er een 32 inch hals van te maken 2 inch afzaagt, dan zit de 12e fret (omdat de fretafstanden bepaald zijn voor een 34 inch hals) nog steeds op 17 inch van de topkam, maar op 15 inch van de brug.
Ik denk dat ze bedoelen dat je de eerste fret(s) van de toets haalt, aan de kant van de headstock. Niet het laatste stukje van een hals afzagen. Dan zou het volgens mij moeten kloppen. Op die manier kun je een normale template gebruiken voor een hals, alleen begin je op fret 2 of 3 vanaf de topkam. Je gaat er dan wel vanuit dat je een nieuwe hals bouwt, niet een longscale ombouwt wat inderdaad problemen zal geven.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Daarom schreef Jarno ook 'van de toets afzagen', niet van de hals. :)
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7621
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Precies! Wel van de topkam kant afzagen, niet van de "24 fret" kant.
Eigenlijk maak je permanent en onomkeerbaar wat je met een capo tijdelijk kunt doen.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Het maakt niet uit wat je fysiek met dat ding doet. Stel je haalt er twee frets van af, dus derde fret wordt eigenlijk topkam, gaat de snaar dan een andere noot geven als wanneer je de fret zou aandrukken op deze positie? NEE!

Enige probleem waar je tegenop loopt op een gegeven moment, waar orkestman ook al achter is gekomen, is dat als je lager gaat stemmen om dezelfde noot die je normaal haalt op twee posities terug op de nieuwe positie de snaar gaat tegenwerken, dus niet lekker in resonantie komt voor de noot als gevolg van de veranderde lengte tov de dikte. Je kunt een dunnere snaar proberen maar om een goede lage noot te bereiken heb je een bepaalde lengte nodig.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

orkestman schreef:Misschien heb je wel gelijk dat het niet perfect is, want veel gitaren klinken vals wanneer ze een capo opzetten.
De reden hiervan ken ik echter niet.
Afbeelding
Dat komt omdat het toon verloop over de snaar niet netjes lineair is, zeker bij hogere en dunnere snaren, de frets op de foto boven zijn zuiver op de noot gemaakt (bij standaard stemming).
Laatst gewijzigd door blablas op 18 jul 2017, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dan nog, een gitaar met een capo zou niet minder zuiver moeten klinken dan een gitaar zonder capo. Dan is het gewoon een kwestie van slechte intonatie óf de capo verkeerd geplaatst. Een capo is niks anders dan x fretten hoger spelen, en datzelfde geldt ook voor de gitaar hierboven.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ja je hebt gelijk, meestal spant een capo te strak waardoor de snaren te diep ingedrukt worden achter de fret wat als gevolg heeft dat de snaar niet zuiver meer is gestemd vanaf positie.
Plaats reactie