blablas DHZ gedoe

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Even voor de het verschil, origineel en mijn versie bij elkaar.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door blablas op 29 apr 2018, 00:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door Jay2U »

Jouw versie wint het sowieso. Ik heb de originele slagplaat nooit aantrekkelijk gevonden. Eigenlijk zou een element in dezelfde kleur niet misstaan. Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door en Adriaan »

Wat ga je met die gaatjes doen?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Zo laten, heb ze ingekleurd met een oranje watervaste viltstift, ze storen me verder niet zo.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Het is rustig op het 'DHZ gedoe' front.
Nieuwbouw blijft op een laag pitje staan, geen zin in, op het moment kan ik al maanden mijn 'dingen maak' ei kwijt in m'n werk! Ook weinig dingen meer te doen om te customizen.

Echter.....
Gisteren even een uurtje mijzelf bezig gehouden met m'n BaCH tele bas, andere pickup in gezet.
Hij kwam met een dual coil, zit nu een single coil in wat ik persoonlijk lekkerder vind klinken.
Afbeelding
Ging uiteraard niet zonder slag of stoot, het gat voor de pickup in de body was te klein om zomaar die Seymour Duncan in te lepelen. Deze BaCH pickup heeft dus geen standaard afmetingen.
Onderplaat van de pickup dan maar even aanpassen dacht ik, wat op zich zonder problemen ging.
Nadat hij paste en voor ik hem wilde monteren nog even doorgemeten.... 0 Ohm!! Hoe kan dat nou weer!!

Wat bleek, draadje van de spoel naar één van de contacten gebroken, toch te lomp geweest met de onderplaat aanpassen :oops:.
Spoel heeft nu dus één winding minder :mrgreen:, maar doet het wel weer.

Ook nog even een kleine gremlin uit de bedrading gehaald, De tone-pot werkte niet goed.

Klinkt nu heel lekker, heeft de autoriteit en breedte van een Quarter Pounder en de bite van een single coil, precies waar ik op hoopte.
Laatst gewijzigd door blablas op 10 jul 2017, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door rich13 »

Ligt het aan mij of zit de controleplate scheef?
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Hij staat onder een hoek t.o.v. de middellijn van de body, dat noem ik nog niet scheef. Is zo bij BaCH vandaan gekomen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door rich13 »

Als het een keuze is, is het inderdaad niet scheef. Het was ook geen kritiek, maar alles lijnt altijd erg mooi uit bij jouw werk, dus het viel op.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

MarkBass combo II head

Bericht door blablas »

Schakelaar ingebouwd om de koel ventilator uit te kunnen schakelen bij laag volume gebruik, deze maakt bij woonkamer gebruik net even te veel geluid, niet direct storend doch aanwezig.
Afbeelding

Terwijl de versterker uit de kast was ook inwendig een kleine aanpassing gedaan, standaard staat de effect-loop parallel en is het 'schone' geluid dus altijd aanwezig, door 2 jumpers te verzetten kun je de loop in series-mode zetten en heeft de effect-loop meer zin. (link)
Laatst gewijzigd door blablas op 10 jul 2017, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Leuk idee die schakelaar, helaas knalt de versterker er na een uur of twee bij laag volume thermisch uit zonder deze koeling. :cry:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door Rieno »

Die is ook wel lekker op het randje ontworpen dan.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Blijkbaar, in ieder geval fijn om te weten dat hij thermisch is beveiligt.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door Jay2U »

Als het een 12 V ventilator is, kun je eenvoudig een thermostaat bouwen. Eén thermistor, één transistor en een paar weerstanden is alles wat je nodig hebt. Circa tien jaar geleden heb ik zoiets in een UPS ingebouwd. De schakeling draait sindsdien dag en nacht, zeven dagen per week. De ventilator draat zeer rustig tot de voeding warm wordt als vermogen wordt gevraagd.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door blablas »

Zoiets zit er al in, toen ik de vin aanzette na dat de versterker er uit was gevlogen draaide deze op een hoog toerental en bouwde langzaam af toen hij weer koeler werd.
Vin loopt normaal gesproken bij mijn gebruik redelijk rustig, ik had echter een hoopje dat hij helemaal uit kon.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: blablas DHZ gedoe

Bericht door MR. LEE »

blablas schreef: 05 mei 2017, 22:31 Blijkbaar, in ieder geval fijn om te weten dat hij thermisch is beveiligt.
Wat ik soms doe , is een (extra) draad-gewonden keramische weerstand in serie met die ventilator zetten .
( het komt er dan op neer dat ik effe zit te klooien met krokodille-snoertjes en paar verschillende weerstands-waarden , tot ik die ventilator op een kalmere snelheid heb , waarop die net geen irritant kabaal meer maakt )

Een goedkope regelbare voeding is me dan vaak van dienst bij dit soort "proef-geprik". :wink: ( en een kladblaadje + pennetje voor wat simpel rekenwerk )

Eventueel kun je de extra voorschakel-weerstand met die schakelaar overbruggen , zodat die in band-gebruik ook weer op volle snelheid kan razen. :wink: ( kan beter met een klikson , i.g.v. vergeten in te schakelen )
Plaats reactie