blablas DHZ gedoe

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

mk4 4++

Bericht door blablas »

Het meeste CAD-werk is gedaan, de headstock lay-out, de plaatsing van de brug en de fret posities.
Afbeelding
Nu ga ik verder met potlood en papier, de body en de headstock zelf uitwerken.

Alvast een paar details waar ik al zeker van ben:
- 12 snaren, 4x normaal + 2x per normale snaar een octaaf hoger.
- mk4 body ontwerp.
- Bolt-on hals.
- 35 inch mensuur.
- 24 frets, messing topkam.
- Twee dual action trekstangen.
- Schaller 3D-8 brug.
- 4 Warwick bas tuners en 8 Boston gitaar tuners.

Dingen waar ik nog over nadenk:
- Pickups (in ieder geval twee, waarschijnlijk dual coils).
- Elektronica (actief, maar welke).
- Hout: body, top & back, hals & toets.

En deze ga ik nu aan beginnen i.p.v. de eerder geplande mk5-5f, in deze zit meer uitdaging. :twisted:
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afbeelding
Even aan het doedelen geweest met de headstock vorm.
Ik kan door grote hoeveelheid tuners niet veel anders doen dan rechte lijnen, op het moment dat ik er een beetje rondere vormen in maak kom ik wel ergens in de knoop met die dingen. :|
Ik vind de tuner lay-out heel erg geslaagd, ik vrees dus dat ik het met dit moet doen.

Die rechte lijnen hebben wel weer als voordeel dat de headstock veel makkelijker wordt om te maken. :)
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harmann
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2014, 21:25

Bericht door Harmann »

Je kan anders ook eventueel in deze richting denken:
Afbeelding
En zelf de stemmechanieken ontwikkelen met dat je toch liever met metaal werkt?
Dan heb je meer vrijheid in de vorm van je headstock.

Aan de andere kant maken rechte lijnen het wat rustiger voor het oog.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

De tuners die op foto die staan vind ik lelijk, ik vind dat altijd zo een half af uiterlijk om een headstock daar mee te zien.

Ik kan inderdaad die tuners zelf ontwikkelen, maar dat is voor mijn gevoel als het wiel uitvinden, zeker gezien de kwaliteit en prijs van wat er op de markt te krijgen is.
Ik heb uiteraard wel even overwogen om zelf iets te maken, maar ik moet er dan minimaal twaalf maken en dat is mij iets te gortig, één of twee is nog leuk en te overzien maar dit soort hoeveelheden is gewoon niet aantrekkelijk om zelf te doen, een ander bijkomend probleem is dat er op de headstock gewoon maar beperkte ruimte is, en wat je ook probeert, je loopt voor 12 snaren heel snel tegen deze beperking op.

Wat je zelf ook al aangeeft, de rechte lijnen storen niet, en daarom kan ik er ook mee leven, ik wilde alleen liever curves gebruiken omdat dat een deel is van mijn headstock ontwerp dat ik meestal gebruik.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Dat gaat weer heel mooi en bijzonder worden Blablas... Nog nooit zoiets gezien of gehoord! :shock: :D
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Cheap Trick, Pearl Jam en King's X maken allemaal bij tijd en wijlen gebruik van een twaalf snaar.

De voorbeelden die ik noem zijn overigens niet echt mijn muziek smaak maar laten wel duidelijk horen hoe goed een twaalf snaar kan klinken.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

blablas schreef:Ik heb een brug gevonden die mij wel bevalt, een Schaller 3D-8.
Deze brug kan in potentie ook 12 snaren dragen, een paar bouwers op TalkBass gebruikten dezelfde voor hun 12 snaren project, en als ik zo de foto's bekijk van dit ding heb ik hier wel een goed gevoel bij.
Afbeelding
De Warwick-brug is ook wel mooi, als je er geen moeite mee hebt dat je dan een losse brug en tailpiece hebt met de bijbehorende beperkingen in je ontwerpvrijheid (én ergonomie, want de brug komt wat verder van de rand van de body te liggen dus je topkam ligt ook wat verder van je af). Het zadel voor de octaafsnaar is gemakkelijk te vervangen door iets breders met twee sleuven voor de snaren. Het tailpiece moet je wel aanpassen als je 'm linkshandig gaat gebruiken:

Afbeelding

Maar die Schallers zijn natuurlijk ook perfect! :)
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik vind Warwick bruggen fantastisch, alles wat je maar kunt verzinnen is in te stellen, ze zijn alleen nogal aan de prijs, en ook zij hebben niet het type 12 snaren brug dat ik zoek, wel 8 snaren, maar dan ben ik net zover als nu met deze Schaller.
Deze Schaller brug is ook makkelijker aan te passen naar 12 snaren dan de Warwick brug.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Wel aan de prijs ja, die hierboven kost zo'n 90 euro. Maar dat aanpassen valt wel mee. Bij de Schaller is het alleen een kwestie van een extra groef vijlen natuurlijk, maar bij de Warwick kun je die blokjes uit de zadels vervangen door een bredere met ruimte voor twee groeven. Het principe is gelijk aan dat van een ABM Müller brug, daar zit een los zadel in wat je met inbus kunt ontgrendelen en heen en weer kunt schuiven om de spacing te verstellen (de zwarte blokjes in de zadels op deze grote foto).
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Is dat vragen om neckdive, zo'n kop vol tuners? Of maak je de body dan zwaar genoeg? Of maakt het je simpelweg niet uit? :D
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Het wordt een single cut body en als je de strap holder rond de 12e fret hebt is een single cut stabieler dan een dual cut.
En daarnaast maakt het me ook niet echt veel uit, ik vrees dat een 12 snaar sowieso niet de meest comfortabele en ergonomische bas is om te spelen want je moet drie snaren tegelijk aandrukken en aanslaan.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Vanmiddag lekker bezig geweest met de body uitwerken, dit is het resultaat.
Afbeelding
Ik weet nog niet of ik volledig tevreden ben de onderste hoorn, eerst maar even laten bezinken nu.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Net besloten (en besteld) welke pickups en preamp er in komen.
- Pickups: Delano SBC 5 HE/S (Set) - Ja, 5 snaren set, de 4 set heeft een te smal bereik voor de breedte van de 12 snaren.
- Preamp: Noll TCM 3 PM - 3 bands, parametrisch middengebied.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Wat was je afweging om de octaafsnaren boven de normale bassnaren te plaatsen? Ik weet dat dit de meest gebruikelijke manier is, maar ik ben toch benieuwd. Voor plectrumspel is dat ideal, maar ik vraag me af of dat voor fingerstyle ook geldt?
Het alternatief (er wordt op internet ook naar gerefereerd als "inverted") zie je trouwens héél weinig, ik heb het eigenlijk alleen wel eens gezien bij wat Rickenbackers maar ook die gebruikten beide manieren wel eens.

https://www.12stringbass.net/CustomRick4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

De voornaamste reden is eigenlijk, omdat ik dat ook heb gedaan met m'n 8 snaar en ik dat dus gewend ben.
Maar er zit uiteraard wel een gedachte achter, ik speel voornamelijk vingerstijl en sla de snaren meestal van onder naar boven aan, ik sla dus de hoofdsnaar goed aan en veeg de octaafsnaar aan, dit geeft voor mij precies het juiste gevoel en de juiste klank.
Plaats reactie