Koen's FrankenTractor (wiring?)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Koen's FrankenTractor (wiring?)

Bericht door koen van soelen »

Ik ben bezig met een knutsel-projectje, een soort Tractor Jazz maar dan geheel naar mijn eigen smaak.
Hij word ongeveer als volgt;

- Jazz body (zwart) met tortoise slagplaat, tamelijk relic en gebutst
- Mexico Jazz lefty neck met rosewood toets en block inlays (de bas word wel rechtshandig, dus een 'reversed headstock')
- DiMarzo Will Power bij de neck
- 2 Fender Customshop 60's in serie (als een soort humbucker) bij de brug (zie tractor bass)
- 3-way toggle switch voor de elementen
- in/uit phase switch voor de Di Marzo
- Chromen elementkap
- Benen topkammetje
- duimsteun
- stemming; Drop-B (dus setje snaren van een vijfsnaar (130) er op en de dunste weglaten)

Ik ben al aardig gevorderd met de bouw, element gaten gefreesd (of eigenlijk uitgebeiteld), topkammetje (zelf) gemaakt uit een mooi stukje been, lefty halsje er op geschroefd en mooi uitgelijnd, block inlay stickers op de hals geplakt (tamelijk fout maar dat zie je toch niet op een donker podium, heeft wel zeer fijne looks moet ik zeggen) en last but not least; de duimsteun aangebracht.

Omdat ik niet zo van gelikte, glimmende instrumenten houd is het wmb niet zo erg dat mijn houtbewerkingsskills wat 'primitief' zijn. Hij word lekker rock'n'roll! Evenals de sound natuurlijk, (hopelijk) vol en vet!

Binnenkort post ik wel wat foti, maar eerst wou ik eens jullie advies vragen over de bedrading. Ik heb een schema gemaakt (waar vast nog van alles aan mankeert) maar omdat ik nog niet erg thuis ben in de materie wil ik graag jullie advies! Welke waardes pots, nog een orangedrop over de tone pot (of niet), en hoe maak ik een phase-inverter switch voor de neck-pickup? De bedoeling is één volume per element, een toneknop voor het geheel, een driestanden toggle switch voor de elementkeuze en dus mischien de phase-inverter switch.

Suggesties/tips/meningen? Ik zou zeggen; Shoot!


Edit: plaatjes wat kleiner gemaakt
Bijlagen
Quick 'n' dirty photoshop montage
Quick 'n' dirty photoshop montage
slechte photoshop Frankenkoen bas.jpg (49.02 KiB) 2002 keer bekeken
Schema (nog niet goed)
Schema (nog niet goed)
Schema Frankenkoen bas.jpg (72.68 KiB) 2003 keer bekeken
Laatst gewijzigd door koen van soelen op 07 jul 2012, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Mooi plan! 8) Ben benieuwd naar het eindresultaat, met de bedrading kan ik je helaas niet helpen.
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Mmmm... Hier klopt zo op het eerste gezicht inderdaad het een en ander niet aan de manier waarop je de pots hebt aangesloten.

Wil je de Will Power als 2 coils parallel aansluiten, zoals je getekend hebt? Ik denk dat hij krachtiger klinkt als je hem serieeel (als humbucker) bedraadt, of eventueel met een keuzeschakelaar (of push/pull knop) tussen serie en parallel, dan kan je altijd nog kiezen.
Is het de bedoeling dat je de fase draait van de 2 coils van WP ten opzichte van elkaar? Er valt wel heel veel te kiezen met deze setup...

Ik kan niet zo mooi op de computer tekenen, maar ik wil wel een schetsje voor je maken als je de volgende keuzes maakt:

Will Power: serie, parallel of switch
Fasedraaier: WP ten opzichte van Fender pups (het maakt eigenlijk niet uit welke pup je dan fasedraait) of Wp coils tov elkaar. Je zou zelfs een schakelaar kunnen maken waarme je 1 coil tegelijk aan kunt zetten.

Mijn advies: de Will Power-coils in serie, de Fasedraaier: Will power ten opzichte van Fender. Maar als je van veel knopjes houdt kan het ook...
Als pots zou ik 500K log voor volume en 500K lin of log (wat je zelf fijn vindt) voor tone nemen. Als tonecap een 22nF foliecondensator.
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Koen's FrankenTractor (wiring?)

Bericht door koen van soelen »

Hoi Bardo,

Het is inderdaad niet mijn bedoeling om de Will power parallel te zetten (maar he, dit is überhaupt de eerste keer dat ik me metd eze materie bezig houd! Veel te leren dus!), in serie heeft mijn voorkeur. De Fender elementen wil ik aan elkaar doorschakelen zodat ze als een soort humbucker werken. Ik weet niet precies wat de meest voor de hand liggende manier is. Wat mij betreft hoeft er voorlopig even niks uit fase te kunnen, ik heb besloten het nog even 'simpel' te houden. Alhoewel ik me voor kan stellen dat er een boel leuke fratsen uit te halen zijn met deze setup! Dus dan heb ik enkel de elementkeuze-schakelaar over. Ik weet niet zeker of (bijvoorbeeld de WP en de Fenders uit fase kunnen schakelen) een beter/bruikbaar geluid oplevert... Of denk jij dat het een gemiste kans is als ik het niet doe? Scheelt me bovendien ook een extra stuk uit de body frezen en een schakelaar bestellen.

Een schema zou ik ontzettend tof van je vinden!
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Zo zou je het kunnen doen... Succes
https://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HF4WTJAI.jpg
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Hee super man! Bedankt! Ik ga gelijk aan de slag! ...Ik moet trouwens zeggen dat het best meevalt met die computer-teken skills van je :wink:
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Is het trouwens nog gelukt met het aansluiten van je pots/pups?
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Yes! Toevalig gisteravond de laatste hand aan gelegd... Op het eerste gehoor klinkt de bas super met deze set-up! Ik moet alleen de actie nog afstellen (ik denk de neck nog wat shimmen/trussrod verdraaien) en intoneren en dan is 'ie ready to rock! Ik heb het trouwens iets anders moeten doen als jouw schema, de weerstand op de tonepot zit nu op het middelste pootje (uit mijn hoofd hoor, ik heb wat hulp gehad van een maat). En er loopt nog een aarde-draad van de switch naar een pot. Maar het werkt! Nog superbedankt voor het schema. Ik zal snel eens wat foto's posten (maar zit nu op m'n werk dus dat word vanavond).
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Ik vraag me trouwens af of het veel gaat schelen als ik er een Orange Drop in soldeer. Heeft die ook effect als je toon helemaal open staat ? Er zit nu een gitaar weerstandje op (weet ff niet welke waarde) dus dat kan vast beter :?

En weet iemand waar ik dan een Orange Drop kan scoren?
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

koen van soelen schreef: Ik heb het trouwens iets anders moeten doen als jouw schema, de weerstand op de tonepot zit nu op het middelste pootje (uit mijn hoofd hoor, ik heb wat hulp gehad van een maat). En er loopt nog een aarde-draad van de switch naar een pot.
Die "weerstand" is (als het goed is) een condensator, de potmeter is een regelbare weerstand. Deze weerstand treedt op tussen het middelste pootje en de buitenste pootjes, waarbij bij het ene pootje de weerstand oploopt en bij het andere pootje afneemt als je de knop kloksgewijs draait en vice versa. Dus het maakt niet uit of je de condensator of de signaalaftakking aan het middelste pootje soldeert.

En een Orange Drop is een degelijke ,veel te grote foliecondensator, de eigenlijk gewoon hetzelfde doet als een groentje of bruintje van dezelfde waarde. Ik gebruik ze wel, ze kosten een paar euro, maar bij een blinde test hoorde ik geen verschil. De spectrumanalyzer gaf ook geen zichtbare wijzigigen aan. Het veranderen van de waarde van de condensator is wél duidelijk te horen, dus als je je huidige condensator niet genoeg hoog vind affilteren kun je de waarde verhogen: 0,022uF , 0,047uF, 0,1uF. Er zit geen verschil in condensatoren voor gitaar of bas, dus als hij doet wat je wilt kan je m gewoon laten zitten.
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Hoe zit het met deze bas ondertussen ? Foto's ? Soundsamples ? :wink:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Koen's FrankenTractor (wiring?)

Bericht door Muziekschuur »

Benieuwd naar vorderingen. Koen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: Koen's FrankenTractor (wiring?)

Bericht door koen van soelen »

Hah! Oud draadje hoor (2012). Is allemaal gelukt, was een erg toffe bas! Ik had inderdaad voor het fatsoen hier nog wat eindresultaten moeten posten, maar dat is er bij ingeschoten destijds… Excuus daar voor! Bij deze een klein goedmakertje.

Voor de band waarin ik hem gebruikte stond hij in drop-B (BF#BE). De lefty-Fender hals die ik destijds op de kop had getikt bleek een gebroken trussrod te hebben, dus is er uiteindelijk een rechtshandige hals op gekomen. Omdat de body toch al behoorlijk gehavend was toen ik hem kocht heb ik hem nog wat verder gerelict. De kop heb ik zwart gespoten en er een Fucker (in plaats van Fender) logo op geplaatst (in dezelfde stijl als het Fender-logo).

Ik heb hem destijds speciaal in elkaar geflanst voor mijn toenmalige stoner-doom bandje Swamp Machine, waar ik hem als mijn hoofdbas heb gebruikt. Helaas zijn we al weer een poosje uit elkaar en heb ik hem verkocht omdat ik er dus geen gebruik meer voor had en het tijd was voor wat anders.

Hij klonk op het halselement lekker donker en lomp, op het brugelement prikte hij enorm door de mix maar miste ik een beetje bas in het geluid. Losse soundfiles heb ik helaas niet, maar ik heb er wel een album mee ingebast. Bij deze een Youtube-link;

https://youtu.be/RdehtgYkS5s

De bas hoor je direct aan het begin in de intro. Omdat ik altijd met een bak distortion speelde weet ik niet of het karakter van de bas heel goed te horen is, maar wellicht heb je zo een idee.
Hier nog wat foto’tjes van het apparaat;

image-1.jpg
image-1.jpg (141.33 KiB) 1267 keer bekeken
(nog ff zonder kap)
image.jpg
image.jpg (151.53 KiB) 1267 keer bekeken
Headstock logo

1275958_512321345514760_66603309_o.jpg
1275958_512321345514760_66603309_o.jpg (302.41 KiB) 1267 keer bekeken
...En in actie!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Koen's FrankenTractor (wiring?)

Bericht door Muziekschuur »

Heul heul gaaf. Voor een Tractor zit de mudbucker te ver naar voren. Op de plek van het voorste Jazz element is het allemaal wat minder modderig, zo heb ik gespiekt bij anderen. Wat een enorme mojo heeft dat ding..... Goh... jammer dat je die weg hebt gedaan... (denk ik).
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: Koen's FrankenTractor (wiring?)

Bericht door koen van soelen »

Het was ook niet de bedoeling om er een kopie van te maken, meer een eigen interpretatie. Maar je hebt wel gelijk, als de mudbucker meer naar achter had gezeten had hij wat minder modderig geklonken. En de twee jazz-elementen hadden dan weer wat meer naar voren gemogen, die klonken dan weer wat dun. Maar het was meer een knutselproject, ik heb er veel van geleerd en hij klonk en speelde ook nog eens best oké! Maar toen de band uit elkaar was had ik hem niet meer zo nodig en was het weer eens tijd voor wat anders. Via vele omzwervingen heb ik nu een Rickenbacker bemachtigd waar ik heeeeel blij mee ben!

Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ben ik weer met iets Jazz-achtigs bezig... Deze keer met een lefty G&L hals. Hij word helemaal blank (Danish-oil) met (waarschijnlijk) een zwarte slagplaat.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met de elementen ga doen... Mischien toch maar weer eens rondkijken voor een leuke humbucker :wink:
Plaats reactie