12 inch cabinet in de maak - Deel 2 ook af!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Richard Blom schreef:
Jimb schreef:Ziet er sjiek uit!

Nu nog een bijpassend rack maken :P
Ben ik wel aan het overwegen.

Het enige jammere is dat ik het rack niet even breed kan maken als de cabs.
De kasten zijn 50 cm breed
19" is 48,2 cm breed plus 2 x een houtdikte van 15 of 18 mm kom ik op een breedte van 51 of 52 cm.
Heb ik toen ik aan de eerste kast begon niet over nagedacht :facepalm:
Daar is wel wat op te verzinnen toch, 48,2 is toch inclusief oren, het is dus wel mogelijk om een rack te maken met een buitekant van die 50 cm. Als ik de spec op internet zie zou de unit zonder oren 45cm moeten zijn.

Om de zelfde looks te krijgen zou je evt nog een soort verwijderbare faceplate/ rand met dezelde dikte voor de rack schroeven kunnen maken (die dan dus verborgen worden).
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Sorry voor de late reactie, druk en,..... blablabla
Oke, er zijn een aantal dilemma's waar je nu mee te maken krijg, en zal die even zonder teveel theorie benoemen.
Hoop dat je wel de winisd pro alpha versie hebt, en kan je met me mee simuleren.

De kleine box, maar wel hard scenario:

Je poorten zijn te kort waardoor je box te hoog getuned is, 70,85 Hz.
Dit resulteert in een te grote midbas bult van meer dan 5db ergens tussen de 70-150 Hz waardoor je cab een erg middi sound zal hebben.
Alsje de lengte en diameter en de aantal poorten invult kan je dat zien in de transfer function magnitude grafiek.

De max SPL waarde is wel hoog, en begint tussen de 120 en 125 db bij 70-150 Hz.
Je box klinkt dus wel hard bij die freqs, maar minder bas.
(zie max SPL grafiek)

De kleine box, met lage tunning:

Een redelijke bult is wel een 2db (transfer function magnitude grafiek).
Om die te verkrijgen moet je pijp lengte 51 cm zijn,je komt dan in de problemen met de diepte van je box :shock:
Je max SPL waarde begint dan vanaf de 50 Hz op 120db
Dat scheelt 20 db met het bovenstaande scenario.
Deze box geeft wat meer bas.
(max spl grafiek)

Dit is een zeeeeer summiere en eenvoudige uitleg
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

@ jimb: Ik ben er nog niet uit, je idee snap ik. Ik zit aan iets soortgelijks te denken. Een kist die aan de voorkant de looks van de cabs heeft maar via de achterkant een groter frame er in kan schuiven.
Dus dat de rest van het rack van iets dunner hout is en de voorkant een dikkere rand heeft.
Maar ik vind het niet zo praktisch en ik denk dat ik eerder voor een breder rack ga waar ik alles gewoon aan de voorkant er in kan schroeven.

En dan overweeg ik ook nog om een rack-bag aan teschaffen omdat ik ook vaak met mijn top alleen op stap ben en dan vind ik het huidige rack te lomp en een zelf gemaakt rack te kwetsbaar (aangezien ik er dan niks omheen heb).

Maar het oog wil ook wat, dus mischien kies ik er alsnog voor ;)

qts: Dankje,

Ik ga het is bekijken :)
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

@qts:

Ik heb me vergist in de maten van de baspoorten: deze zijn 7cm in diameter en een lengte van 11,6 cm

Het volume van de kasten, ik weet niet of ik dat al had vermeld, is 63,8l.


Met de baspoorten op de huidige lengte kom ik in winisd uit op een tuning freq van 45 hz
Waarbij die op 40 hz een dip heeft van -6,61 db
op 63 hz is ie 0 db
van 80 tot 100 hz heeft ie een bult van 1 db.


Op een tuning freq van 50 hz zou de baspoort 8,4 cm moeten zijn.
Maar heb ik op 80 hz een bobbel van + 1,78 db

Bij een tuning freq van 40 hz, vind ik de grafiek er het mooist uit zien.

Bij 40 hz -6,18 db
50 hz -3 db
73 hz 0 dbtussen 90 en 140 hz een hobbeltje van + 0,5 db (bij een tuning frequentie van 35 hz vlakt deze nog wat meer af)
Dan zou ik een baspoort moeten hebben van 16 cm lang

Met de maten die ik eerst op had gegeven kom ik ook ongeveer op de resultaten uit die jij beschijft in je post.
Ik begin het een beetje te snappen volgens mij, al blijft het nog wel zoeken vind ik.
Het is dus de bedoeling om met de parameters die je tot je beschikking hebt ( volume van de kast, grootte en het aantal van baspoorten) een zo optimaal (vlak) mogelijke grafiek te creeren.

De max spl kom ik nog niet helemaal uit.
Nu heb ik winisd beta, dus mischien zit het hem daar in.
Ik zie wel een spl grafiek, maar dat volg ik nog niet helemaal.

Vind het wel heel interessant. :)
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

:o Nou, ik heb je geen moer meer te vertellen!!.
Je weet waar je over praat, en heb eigenlijk helemaal niets op de gok gedaan!!
Je hebt alleen een middenweg gekozen.
Het heeft allemaal te maken wat jij persoonlijk lekker vind klinken.
Bij de ene simulatie is het strak/vintage, middi, hard,en meer vermogen.
En bij een andere wat muddy/old school, laag, minder hard, en minder vermogen.
Je kan het allemaal niet tegelijk willen hebben.
En je moet zeker winisd pro alpha downloaden dan wordt het allemaal wat duidelijker, en kan je nog meer zien wat je cab's doen.

He succes :wink:
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Dankje voor de tips! :D

Ik heb het dus bij toeval goed gedaan met die kasten, maar handig om te weten voor een volgende keer :)
Ben wel benieuwd hoeveel het effect is als ik die pijpen nog iets verleng, dus daar ga ik nog wat mee experimenteren denk ik.

Ook even wat opgenomen.
Alle eq's staan helemaal recht, heb het opgenomen met een Rode nt2 A met cardiod pattern op +/- 20 cm van een van de speakers. (zoals je kan zien)
Ik gebruik het voorste pickup van de precision, zitten vrij oude snaren op en de tone pot staat half open/dicht.


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JwgIoxaHurY[/youtube]
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Prima sound hoor!

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Ok in ben niet voor de zelfbouw racks gegaan, ik kreeg het in m'n hoofd niet naar m'n zin.
En ben gezwicht voor de praktische voordelen die een rackbag te bieden heeft aangezien ik nogal is met m'n topje of m'n avalon los aan het sjouwen ben.

Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Netjes... Zouden die rackbags er ook in bruin zijn?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Geen idee,

Ik heb ze bij musicstore keulen vandaan maar daar hebben ze ze niet in het bruin in iedergeval
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Bericht door Jurren »

Dat ziet er goed uit! Knap werk!

Er sprong vanavond ineens een idee in me op, om zelf een 1x12 kastje samen te stellen, en zodoende vond ik dit topic.
Leuk om te lezen wat je bevindingen zijn, en mooi dat het zo op de gok werkte.

Even mijn gedachtepatroon:
Mijn vriendin wil iets hebben om thuis bas op te kunnen spelen, en dat haar Ampeg 4x10 in de kelder kan blijven staan.
Ik dacht eerst aan een 2x10 te kopen en omsolderen van 8 naar 2 Ohm (maar dan moeten er wel twee 4 Ohm speakers inzitten, en ik ben bang dat er misschien twee maal 16 Ohm in zit), want de SVT kan alleen 4 of 2 Ohm. Maar dan heb je alsnog een (redelijk) grote kast.

Nu zag ik vanavond ineens een unloaded speakerkast waar ik zelf een speaker in kan zetten.
En bijvoorbeeld met deze eminence 4 Ohm speaker, heb je denk ik een geinig speakerkastje.

Heb ik nu iets heel geks bedacht, of gaat dit helemaal lekker werken?
Ik wil nogmaals benadrukken dat dit is voor thuisgebruik. Het moet dus wel werken, maar het hoeft niet hard. Voor studio en live hebben we al drie andere speakerkasten.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Richard, lekker gebast man....

Die twee units zijn met aangepaste rackoren makkelijk in een 50 cm rack te plaatsen. Maar ziet er prima uit zo...

:jam:
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

@ Jurre

Inprincipe kan het.
De Unloaded speakerkast is wel een gitaarkast, is niet zo diep als de kasten die ik gebouwd heb.
Wat ik er zo aan zie is dat de baspoorten niet zo heel lang zijn. Voor het gemak heb ik een lengte aangehouden van 10 cm.
Ik heb de gegevens even vlug in Winisd gegooid (met mijn nieuw verworden kennis ;) )
Met deze gegevens krijg je een cabinet met een tuning freq van 52 hz en een piek in je geluid van + 3db tussen de 80 en 100 hz
Dus de karakteristiek van de kast word behoorlijk mid georienteerd.

Als je een van de baspoorten dicht zou maken word je tuning freq 37 hz en de piek in je geluid vlakt dan wat af naar +/- 1.5 db tussen de 90 en 110 hz.
De karakeristiek word dan iets vlakker.

Beide cenario's hebben op 50 hz een dip van -5db. Dus erg veel laag geven ze niet weer.

Het is aan jou en je vriendin wat je er mee van plan bent, voor thuis zou het denk ik best kunnen werken. Vinden de buren denk ik ook niet zo erg, weinig laag. Het is natuurlijk even de vraag hoe gedraagt het in de praktijk, klinkt het nog mooi genoeg.

@ muziekschuur:

Dat is waar.
Maar ik ben dan ook wel weer een pietje precies.
Ik wilde het rack dan wel dezelfde uitstraling als de cabs geven. Dus zelfde dikte hout aan de voorkant en precies even breed.
Nu was het inderdaad mogelijk om met een truc dit wel voor elkaar te krijgen; Dunner hout gebruiken en de voorkant een dikkere lijst aan de binnenkant te zetten. Maar dat vond ik wat teveel gerommel omdat het dan niet zo makkelijk is om de apparatuur erin en eruit te schroeven is.
En daarnaast sjouw ik best veel met m'n spullen dus vind ik het ook prettig als het goed beschermd is. In een open rack is het dat toch minder dan een rackback of flightcase.
Vandaar dat ik hiervoor gekozen heb.

Wellicht ga ik nog wel is zoiets maken maar dan voor de apparatuur die ik vooral thuis gebruik.
Gebruikersavatar
Jurren
Berichten: 1438
Lid geworden op: 28 aug 2006, 19:48

Bericht door Jurren »

Hé Richard,
Bedankt voor je snelle antwoord en helemaal tof dat je die gegevens even in dat programma hebt gegooid!

Van een piek tussen de 80 en 100 Hz zal het niet geluid niet mid-georienteerd worden, aangezien bas van 60 tot 250 Hz loopt, en vanaf 250 Hz pas het laag-mid begint.
Een dip rond de 50 Hz klint ook niet slecht, aangezien je dan wat sub kwijt bent wat er anders lastig uit is te EQ-en.

Eén van mij eigen speakerkasten is een Hiwatt 4x12 all purpose kast uit de jaren '70, en ik vind juist dat ondiepe ook wel lekker voor bas.
En nu gebruiken we thuis af en toe een silverface Champ, dus eigenlijk kan het alleen maar vooruit gaan met de laagweergave :D

Nou, ik ga er eens over nadenken en overleggen. Thanks!
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Goed topic, en mooie build!

Zit zelf een beetje te overpeinzen zelf eens een 12" cabje in elkaar te knutselen. Qua te verwerven componenten; zijn er nog filters nodig om te zorgen dat de speaker de juiste frequenties toegestuurd krijgt?

Als ik naar de spec sheets kijk van sommige van de genoemde speakers hebben ze het over de nodige filters. Die zie ik hier alleen niet terugkomen.. Of is dat wat jullie bedoelen met tunen?

Grtz
Daan
Plaats reactie