Wiring Diagrams

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wiring Diagrams

Bericht door MR. LEE »

....is simpel .... :wink: ,...maar als je er totaal geen kaas van hebt gegeten ,...

breng , 'm dan effe naar een elektr. vakmannetje bij jou in de buurt ( met dat schema'tje erbij )
gringoot
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2019, 08:11

Re: Wiring Diagrams

Bericht door gringoot »

Dag basgenoten!

Ik heb gisteren een oude Egmond Thunder bas gekocht voor een appel en een ei waar behoorlijk wat werk aan is. De electronica lijkt mij ok te zijn op een paar versleten potmeters na, maar een van de vorige eigenaars heeft ooit de bedrading langs een andere route laten lopen.

Weet iemand van jullie de functies van de twee schuifschakelaars? Ik vermoed dat de driewegschakelaar ernaast dient om pickupselectie te maken, en dan vermoed ik dat de schuifschakelaars er zijn om toon te regelen?
Is er iemand van de Egmond-fanaten die hiervoor een bedradingsschema heeft?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp! In bijlage een link naar een foto van eenzelfde bas als de mijne.

https://s224.photobucket.com/user/snaren ... 8.jpg.html
boebass
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2009, 22:10

Re: Wiring Diagrams

Bericht door boebass »

Fender jazzbas Marcus Miller. Broeders, ik zoek een schema voor deze bas. Het soldeer werk van de vorige eigenaar is niet wat het wezen moet. Ik heb al op diverse forums gegoogeld, duitse basschema pdf bekeken, maar niets gevonden. Ik heb de potmeters bij https://guitarelectronics.com besteld, ontvangen. Gitaar open geschroefd, je kunt wel raden. Er zit ook een zwart kastje in zie bijlage.De nieuwe potmeters zijn soldeerloos, met stekkers. Ik heb de 2 volume knoppen verwisseld, maar ik heb het gevoel dat het niet klopt. Het werkt wel, maar er zit een brom in. O ja, de bas: Fender Jazzbas met s/n A033920.
Ik hoor het wel, tips en trucs. Bedankt alvast
Bijlagen
IMG_2854.JPG
IMG_2858.JPG
IMG_2855.JPG
boebass
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2009, 22:10

Re: Wiring Diagrams

Bericht door boebass »

wow, bass broeders, hier kan ik wat mee. Deze sites heb ik niet gevonden. Ik zie dat de laatste site van de drie wat meer licht geeft op het probleem. Fantastisch, bedankt nog. Toppie.
boebass
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2009, 22:10

Re: Wiring Diagrams

Bericht door boebass »

Bass broeders, het schema in de bijlage komt overeen met wat er in mijn basgitaar zit.De vraag: de voeding vanaf de batterij (rode draad) naar voorversterkertje, is dat ook de voeding van de twee elementen (witte draden). Zwart is massa. Als ik nu met mijn volt meter op het contact ga staan bij het gele draadje , dan moet ik toch ook 9 Volt meten? Want ik neem aan dat de witte draden de voeding is naar de elementen. Ik begrijp het niet goed. Misschien weet iemand van de bass broeders wat meer over deze schakeling. Alvast bedankt
Bijlagen
bedrading
bedrading
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wiring Diagrams

Bericht door Rieno »

De elementen zijn passief en hebben dus geen voeding :) Niets meer dan een set spoeltjes en wat pooltjes die een spanning afgeven die is opgewekt door de beweging van de snaren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
boebass
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2009, 22:10

Re: Wiring Diagrams

Bericht door boebass »

Rieno, helder dus als ik het goed begrijp, gaat de spanning wat opgewekt wordt, van de 2 elementen (witte draad in schema) rechtstreeks naar de output (switch op passief) of via de switch (actief) geel draadje naar het voorversterkertje en dan naar de output?

Als W-man, is het E-werk wat moeilijker te vatten, maar blijft interessant om mijn bas te fixen. Alsnog bedankt voor reactie.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wiring Diagrams

Bericht door Rieno »

Dat is het hele idee idd, met de volume pots er nog tussen natuurlijk. Veel actieve bassen zijn zo opgebouwd, met soms nog een treble pot die ook in de passieve stand werkt..dat mis je in de passieve stand nu dus wel: elke vorm van toonregeling.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Wiring Diagrams

Bericht door JohnBoy »

Sanders schreef: 08 aug 2012, 16:09 Voor alle soldeerhelden en kabeltechneuten, een handige link met 300+ pagina's aan bedradingsschemas. Gaande van Fender tot Burns tot Gibson tot Rickenbacker tot...

https://161589.homepagemodules.de/t29f2 ... aesse.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(naar beneden scrollen, en dan op "Bassschaltungen358.pdf" klikken.
Ligt het aan mij of is deze link overleden?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Wiring Diagrams

Bericht door Rieno »

Klopt helemaal, het document is nu hier te vinden blijkbaar:

http://161589.homepagemodules.de/t29f2- ... aesse.html

Heb de openingspost ook aangepast.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Wiring Diagrams

Bericht door JohnBoy »

Netjes!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Longshadow79
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:29

Re: Wiring Diagrams

Bericht door Longshadow79 »

Hallo leden, ik heb een oude Hoyer Taurus bas gekocht, alleen doen sommige schakelaren niet wat ze moeten doen. Heb hem al bij een muziek winkel alleen weet die ook niet precies hoe alles loopt. Wie kan mij helpen aan een schema van deze Hoyer Taurus bas? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Wiring Diagrams

Bericht door Ken »

Tijdens mijn zoektocht naar hoe ik mijn MM pickup het beste kan aansluiten liep ik tegen deze site aan:
https://www.fralinpickups.com/push-pull-pots-mods/
Hier staan allerlei interessante schema's heel eenvoudig uitgelegd.
Leek me een leuke tip om hier te delen!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Wiring Diagrams

Bericht door CaptainSlow »

Dank!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Plaats reactie