Kaalslag van 'Vintage Icon VJ96' (Jaco's "Bass Of Doom")

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Kaalslag van 'Vintage Icon VJ96' (Jaco's "Bass Of Doom")

Bericht door Luyt »

De afgelopen weken heb ik mijn 'Vintage Icon VJ96' onder handen genomen:

Afbeelding

Afbeelding

De VJ96 is een fretloze Fender-Jazz imitatie die bedoeld is om op Jaco Pastorius' "Bass Of Doom" te gelijken. Waarom iemand op het onzalige idee komt om een basgitaar in de fabriek al er uit te laten zien alsof-ie veel bespeeld is, is mij een raadsel. Misschien willen sommige wannabe bassisten indruk maken op het publiek, zonder moeite te hoeven doen? Een beetje zoals sommige modegevoelige jongeren ook hun spijkerbroek expres toetakelen? Of zoals een bibliofiel die zijn boekenkasten volzet met dure uitgaven en voor erudiet wil doorgaan, maar nooit een boek leest?

Afbeelding

Eraf dus met die onzin! Ik houd van naturel hout (zowel donker als licht), dus mijn plan was om alle verf en lak eraf te bijten en schuren, en uiteindelijk een kale bas over te houden, om die vervolgens in de olie te zetten.

Afbeelding

Aanvankelijk begon ik met 'Super afbijt' van Alabastine, wat volgens de verpakking wel 10 lagen verf afbijt in één keer, en maar 20 minuten hoeft in te trekken. Mooi niet. Na 20 minuten kwam er nauwelijks verf vanaf.

Afbeelding

Wat beter werkte, was om na het insmeren de werkstukken in een plastic vuilniszak in te pakken en die een dag erin laten zitten. Maar dan nog kwam ik met afbijt nauwelijks door de onderliggende laklagen heen (en al helemaal niet door de sealer). Daarvoor zou er toch geschuurd moeten worden.

Afbeelding

Op dit moment besloot ik om maar verder te werken in de garage van mijn ouders, want de afbijt-dampen (en stof van het schuren) zijn zo heftig dat dat eigenlijk niet kan in mijn flatje.

Na drie afbijt- en verfkrabber sessies zat ik dan eindelijk op de sealer-laag. Die lelijke decal op de headstock was ik ook kwijt.

Afbeelding

Tijdens het afbijten morste ik verfafbijt op de fretlijntjes. Die bleken gemaakt van een-of-ander weke kunstof, ze kwamen in elk geval als krulletjes uit de fretsleuven zetten. Een bijkomstig voordeel, want ik was van plan ze te vervangen door donkerkleurige filler (zodat je geen fretlijntjes meer ziet).

Afbeelding

Na al dit afbijtwerk had ik even geen zin meer om gelijk te beginnen met schuren. Ik heb eerst maar weer eens even de bas inelkaar gezet zodat ik er in elk geval akoestisch op kon spelen. De klank leek wel iets helderder, zonder al die verftroep. De bas ziet er in elk geval al appetijtelijker uit.

Afbeelding

Op sommige plekken had ik wat al te enthousiast gekrabt met de verfkrabber, op die plekken ging ik door de sealer heen en hier en daar nam ik zelfs krulletjes hout weg.

Afbeelding

De sealer, met hier en daar nog lak restanten, is op deze foto's nog goed te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ongeduldige gekrab leidde hier en daar tot ruwe plekken. Nouja, dat komt later met schuren wel weer goed.

Afbeelding

De volgende dagen heb ik geschuurd. Eerst met 80, dan 120, voor de body vond ik dat wel even welletjes. De hals en de toets heb ik met 100 en 200 gedaan. Daarna heb ik hals en body royaal ingesmeerd met drie lagen meubel-teakolie, en de toets met Dunlop citroenolie.

Je kunt hier-en daar nog wel zien dat ik flink kracht heb uitgeoefend met de orbitale schuurmachine. Deukjes en stroken, hier merk je echter bij het bespelen niets van.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik alle fretlijntjes uitgebeten met verfafbijt. Ze zijn wel aardig geworden, ze vallen een stuk minder op. Ik gebuikte laminaat-reparatie-filler in Wengé-kleur.

Afbeelding

Afbeelding

Hij zit nu weer helemaal inelkaar, bedraad en al. Nu de bas er niet zo belachelijk meer uitziet mag-ie in de huiskamer staan, ook al is zijn body niet meer dan een stel opelkaar geplakte waaiboomplanken, die bovendien nog scheef zijn uitgezaagd ;-)

Afbeelding

TODO: Rondingen beter schuren, solidere brug monteren, soundsamples maken.
♪ ♫
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

Leuk!

Heb het zelf ook gedaan...kijk hier maar

Qua geluid, absoluut een vooruitgang. En het was al zo'n goed exemplaar.

Ben benieuwd hoe het voor jou uitpakt.
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Bericht door Luyt »

Hehehe, ik ben blijkbaar niet de enige die nep-relic maar niks vind ;-)

Jouwes lijkt iets bleker uitgevallen te zijn, ik denk dat dat komt omdat je transparante lak hebt gebruikt. De teakolie die ik erop smeerde heeft een gelige kleur. Verder heb jij je fretlijntjes ongemoeid gelaten, toch? De mijnes wou ik wat donkerder...

Afbeelding
♪ ♫
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

Klopt! :jaaaaa:
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Mij stoort het eigenlijk niet.. voor een bas die me rond de 200-250 euro tweedehands had gekost zou ik zelf toch al die moeite niet doen.
Ik speel er niet zo vaak op maar ben er toch nog steeds tevreden mee wanneer ik nog eens een Jacootje wil proberen...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1Xd2394nEYs[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Bericht door Dommel'd »

Had toevallig deze week mijn oude ibanez sr ontfret, en wilde ook met albastine's super afbijt de body gaan doen.

gelukkig ben ik niet de enige waarbij het niet werkt :facepalm: (Wel ''prettig'' licht in het hoofd , na dat ik een uur in de damp had gestaan :mrgreen: )
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bericht door anderson »

Het blijft ook altijd schrikken...onlangs bekeek ik een live-video waarbij ik fretless speelde en op het moment zelf dacht ik dat ik echt goed bezig was qua intonatie. Bij het herbeluisteren toch een paar keer in elkaar gekrompen van (maar toch blijft het het liefste dat ik doe op basgebied).
Zo te horen zit die intonatie er bij jou beter in als bij mij, je bent wel erg streng voor jezelf. Bij de weg, ik zie de TC op de achtergrond, gerepareerd of is het een ouder filmpje?

Ik had overigens de kop wat meer in het Fender model gerestyled als ik toch aan het schuren ging. Maar wel een mooi resultaat.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Het is met zijn momenten dat het wat beter gaat...fretless is ook soms wat "geluk" hebben.
Ik heb een adres gekregen in Nederland om de TC op te sturen en heb 'm gisteren verpakt om 'm asap te verzenden, hopelijk komt het in orde want ik vind het zo'n handig ding.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
pauloord
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2013, 13:00

Bericht door pauloord »

Luyt schreef:Hehehe, ik ben blijkbaar niet de enige die nep-relic maar niks vind ;-)
Relic is natuurlijk vreselijk, maar die laat ik maar zitten ("oud is het nieuwe nieuw"). Maar mooi dat je die fretlines er zo uitgekregen hebt.

Ik heb het toch anders gedaan:
- neem een klein soldeerboutje met een vlakke punt als van een schroevendraaiertje
- laat hem goed heet worden...
- duw zachtjes over de fretline zodat die een beetje smelt
- laat de bout zelf z'n weg zoeken naar de overkant van de hals, dus niet hard in het hout drukken
- een paar keer heen en terug en je hebt een gleufje van nog geen mm diep en breed
- schoonmaken en later opvullen met donkere (laminaat)vuller
Werkt perfect.
Zelfs de witte stippen op de hals hun je er met een hete bout goed uitkrijgen.

Paul
Plaats reactie