Jim's Projects - up next: multiscale

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Jim's Projects - up next: multiscale

Bericht door Jimb »

==== Index ====

Project 1: Fretless 4 snaar, neck-through, scroll, resultaat plaatjes klik hier

Project 2: fEARful 12/6 speaker cabinet, begin op pagina 3

Project 3 en 4 : 4 snaar "whale" MK2 fretless EN een gefrette MK1, klaar en bijna klaar, Page 10

Project 5 en 6 : Multiscale T-Bird en Multiscale P.



==========
Project 1:

Na jaren geleden een Rikkers bas te hebben gekocht, een prachtige hand gebouwde bas uit Groningen ging bij mij het hardnekkige idee op om zelf ook een keer een bas te gaan bouwen. Dus na eerst wat rondneuzen op internet en de twee bekende gitaarbouw boekjes besteld te hebben, ook maar wat hout gekocht. Dat was waarschijnlijk in 2006. Toen wel al begonnen met het verlijmen van de hals.
Ondertussen heeft het project vaak en lang stil gelegen (ondertussen een eigen huis en 2 kinderen), maar in de zomer heb ik de knoop doorgehakt en een lintzaag en wat andere tooltjes gekocht . Eindelijk zit er schot in!

ik had destijds genoeg hout gekocht om parallel twee bassen te bouwen (onder het motto "de eerste gaat altijd mis")
build 1:
hals: doorlopend met Benge en Wenge, ebben toets
body: benge en zebrano top
Deze wordt fretless, 4 snaren

build 2 wordt:
hals: doorlopend met Benge en Wenge, ebben toets
body: kersen top en back, purplewood binnen stuk
nog geen vast idee hoeveel snaren danwel frets.

Momenteel ben ik me aan het concentreren op nummer 1. Het is een eigen ontwerp geinspireerd op Carl Thompson, Rikkers en wat andere invloeden.

De body delen hebben hun ruwe vorm, de hoeken zijn al afgerond, maar dit was meer om te kijken hoe het eruit ziet; er wordt nog meer gecontourd en afgerond. Vooral de horn en scroll zijn nog lang niet goed.

De body delen zijn nog niet verlijmd met de hals, ik heb de trussrod geplaatst en ben nu bezig met de hals.
Sommige design zaken worden on the go bedacht, zo heb ik afgelopen weekend besloten dat ik het mooier vind om nog een stukje ebben bij de voor en achterkant van de doorlopende hals te hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Trussrod geïnstalleerd
Afbeelding
Achterkant was wat te dik, afgelopen weekend met de zaagtafel wat dunnergemaakt, de brandplekken moeten nog weggewerkt worden:
Afbeelding

Met de toets blank erop voor het idee:
Afbeelding

Afbeelding

Het idee is om uiteindelijk ook eigen pickups erin te zetten, maar eerst maar eens kijken hoever ik kom met bouwen :D
Laatst gewijzigd door Jimb op 24 okt 2021, 01:41, 5 keer totaal gewijzigd.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bericht door anderson »

Ziet er goed uit zover, Jim. Hout gekocht bij de AAF in Arnhem? Jammer van die body-extenties in purple heart, maar is een kwestie van smaak.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Inderdaad in Arnhem gehaald, mijn oom had toendertijd een grote vlakte bank en bij het recht maken was er toch wat meer afgegaan dan ik op gerekend had. Opgelost met de purpleheart, Ik vind het wel leuk staan, CT doet het ook af en toe met z'n cateye. Het gaat er mooier uitzien als hij straks klaar is (hoewel ook een kwestie van smaak natuurlijk ;))
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ziet er goed uit.
Ik vind wel de dat de horn en scroll er nog wat lomp uit zien, maar dat veranderd hopelijk nog als je ze verder gaat vormen (is geen kritiek ik houd persoonllijk van slankere horns).
Ga je de wings van de headstock ook verbreden met Purpleheart? Lijkt mij wel mooi voor een soort van doorlopende lijn met de body.

Mooi Zebrano, ik ben ook bezig met dit hout!
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

De body is inderdaad nog niet klaar, maar ze gaan niet zo slank worden als jouw horns, blablas.

Afgelopen weekend de "cirkelzaag brandplakken" weg geschuurd, de hals aan de achterkant recht gefreesd, headstock design gemaakt (redelijk standaard peddle) en de wings gelijmd.

Ik had nog wat zitten twijfelen over de purplewood bij de headstock, maar uiteindelijk voor de volgende oplossing gekozen: De twee stukjes wing het dichtst bij de hals zijn in purplewood, de bovenste twee zijn Benge. Ook nog wat fineer stukjes zebrano gezaagd die op de voorkant van de headstock moeten komen.

alleen even uitzoeken of het gemakkelijk is om de fineer te buigen zodat hij mooi meloopt naar de toets toe. Ik had ook nog een stukje fineer gezaagd van ebben, maar die is waarschijnlijk to bros om te laten buigen.

Van de week volgen weer foto's.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Gaaf! Succes met het bouwen.
Fender
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Eindelijk de foto's online gezet, en nog meer gedaan in de tussentijd:

Nog wel een paar #@&! momentjes gehad:

TIP1:
Zorg ervoor dat je de bovenfrees ten alle tijden goed vast hebt, bij het frezen van de zijkanten van de hals schoot hij opeens weg, waarbij een stukje van de headstock geraakt werd.

TIP2:
Als je een bij het afwerken van de kop het hout met een bandschuurnachine gaat schuren, kijk dan ook nog een keer aan de andere kant van de machine, zodat je niet ook een stuk van de net recht gemaakt toets aan het schuren bent. :facepalm:

Beide gevallen waren gelukkig niet te ernstig en zijn ondertussen zo goed als weggewerkt
(het moet zelfs nog steeds lukken om er 4 snaren op te zetten :mrgreen: ).

Headstock ruw:
Afbeelding

Het fineren was wel even stressen, eerst zonder lijm wat geprobeerd met een stoom strijkijzer en dat zag er wel goed uit. Het zebrano fineer is meer dan een mm dik dus het duurt wel even voordat hij kan gaan buigen.
Op een gegeven moment de lijm aangebracht en toen werd het spannend: het ging schuiven en bij het klemmen kreeg ik de bocht niet strak geklemd. uiteindelijk is het toch nog redelijk goed gekomen, alleen loppt de midden lijn niet helemaal recht en zitten de twee lagen net niet helemaal tegen elkaar aan.

desondanks niet ontevreden voor de eerste keer fineren (nou snap ik meteen waarom je niet vaak fineer ziet op een hals met buiging), misschien ga ik nog wat bedenken om de naad wat beter weg te werken.

Het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Al een beetje rond gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding

totaalplaatje met de body stukken er tegen:
Afbeelding

Next up:
Tuner gaten boren
keuze maken voor evt inlay
Keuze maken voor positie markers, streepjes vs dots

daarna:
Hals rondmaken

Nog een tip voor de beginnende bouwer:
Maak het jezelf niet te moeilijk en hou het simpel... (hoewel ik er op deze manier wel veel van leer)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
stijnkenens
Berichten: 304
Lid geworden op: 17 jun 2010, 19:25

Bericht door stijnkenens »

naais, jammer van het fineer !!!

Er zijn wel meer gitaren waarbij de achterkant gefineerd wordt, over de voluut, dus het komt wel meer voor !

Tip voor de volgende keer: nageltjes, of spijkers.

Uitmeten waar de stemsleutels komen, fineer positioneren en +/- 2 gaatjes boren.
Daarna een contra mal maken (negatieve ronding) van multiplex, op een warm-houd-plaat opwarmen. zorg dat er gaten in de mal zitten die overeenstemmen met de nageltjes.

Daarna lijm op de kop (niet op het fineer, want dan gaat dat direct kromtrekken), fineer op de kop, warme mal erop en klemmen maar !!!



s.
If we can't fix-it, you better bin-it !!!
stijnkenens.eu
facebook
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ben toch maar eerst aan de gang gegaan met het hals profiel.

Ik zag er wat tegenop omdat ik verwachte dat het best moeilijk zou zijn om het mooi recht te krijgen, maar dat viel echt reuze mee! volgens het boekje eerst de uiteinden in het juiste vorm geraspt, daarna met een surform de tussenliggende delen vlak gemaakt en het ziet er super uit :dance: .

Nu eerst de overgang naar de body wat ruw klaarmaken en dan weer eens een foto plaatsen.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Erg verslavend dat houtwerk.. wil je even een half uur wat doen, ben je zo 1,5 uur bezig..

Halsprofiel is mooi gelukt:
Afbeelding

overgang naar de body wings wat netter gemaakt:
Afbeelding

Ik kon het niet laten om de body wings al met de rasp te lijf te gaan om ze wat dichter bij de uiteindelijke vorm te krijgen, het resultaat van de achterkant van de onderste:
Afbeelding
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

De hals ziet er mooi uit!
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Dat ziet er prachtig uit!!
Jimb schreef:Erg verslavend dat houtwerk.. wil je even een half uur wat doen, ben je zo 1,5 uur bezig..
Dat herken ik.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Van het weekend weer flink aan het raspen geweest, het begint al dichter bij het uiteindelijk idee te komen.

voor de foto de stukjes weer tegen elkaar gelegd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Peter

Bericht door Peter »

Die hals is werkelijk prachtig!
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

tijd voor een:
== MEGA UPDATE ==
(ook wel tijd, aardig wat gedaan zonder de voortgang te posten :oops: )

na het ontvangen van de fret zaag een dubbele rij lijntjes aan beide zijde gemaakt, achteraf gezien zou het netter zijn geweest om dit te doen terwijl de toets nog niet verlijmd is en dan haaks op het bord te zagen.
Afbeelding
Dit is het resultaat, niet perfect evenlang, maar past wel bij de bas:
Afbeelding

Verder de scroll wat verder afgewerkt:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Verder nog wat position markers op de zijkant van de hals gemaakt:
Afbeelding

Gaten voor de tuners gemaakt en ze even gepast:
Afbeelding

Control cavity gemaakt, lekker groot om er ook wat gewicht uit te halen, ook en kleiner vakje voor de batterijen.

*** tip, meet tot hoe diep je moet gaan, ik ben tot 3mm top dikte gegaan terwijl 6 eigenlijk al genoeg was.. DOE GEEN AANNAMES, MAAR MEET *** :facepalm:
AfbeeldingAfbeelding

Met een kanaalje aan de zijkant om de kabels gemakkelijk te kunnen leggen:
Afbeelding

Palletjes gemaakt om ervoor te zorgen dat de body wings netjes op hun plaats blijven tijdens het verlijmen:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna de overgang tussen de bodywings en de hals ruw afgewerkt:
Afbeelding
Afbeelding

Doordat de bovenste hoorn in de eerdere mockups te ver voorbij de 12e fret zou gaan toch maar besloten om de meer voor de P-body dan J-body te gaan.. Ik ben nu alleen nog aan het twijfelen wat ik met de overgang onder op de body ga doen.
De opties zijn recht, puntje (zoals Rikkers doet, waar het design lichtelijk door geïnspireerd is) of een hap er uit.
Afbeelding

Ben ook nog aan het twijfelen of ik element kapjes zelf wil maken..
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Plaats reactie