Jim's Projects - up next: multiscale

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Mooi man! Ben ook wel benieuwd naar dat schema, en ook hoe je de winder wil maken.
Zelf heb ik heel lang een oude Pfaff (260?) naaimachine bewaard, met het idee daar een coil winder van te maken. Voor de vakantie toch maar eens in de ton gemieterd, gaat er niet van komen. Heb nog wel de motor en spankop van een accuschroefmachine bewaard, wellicht gaat het er toch eens van komen, en dan neemt dat minder ruimte in dan een naaimachine :D
Wat heb je gebruikt als teller? Ik had op DX.com een cheape telunit gekocht, electronisch ding, 220v erop en een schakelingang, kostte een tientje of zo (incl verzending vanuit Tsjaainah).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

ik heb de VOLTCRAFT DCM 340 telunit.

Moet het schema nog wat netter uitwerken, ben nog niet zo'n hele goede vrienden met kicad.

Vandaag wel nar de houtzager geweest:

Hals strips en bookmatched topjes verzaagd.
Afbeelding Afbeelding

Toch maar niet allemaal geschaafd, de plankjes waren wat te dun en er sloegen stukken af. bij een was er een flink stuk af, maar gelukkig nog wel bruikbaar
Afbeelding Afbeelding

en de hals gelijmd (worden er 2)
Afbeelding
Afbeelding
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Mooie plankjes!
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

En toen waren er 2 hals delen en toetsjes:
Afbeelding Afbeelding
Lacertus schreef:Mooie plankjes!
Yup, het zaagverlies was alleen toch wat groter dan gehoopt, de grote lintzaag bij de zagerij had toch vrij grove tanden. Toch nog mooi genoeg voor een top en back voor de twee basjes en extra topje van de red maple over voor een toekomstig projectje.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ook weer een beetje tijd gehad dit weekend:

Truss rod gefreesd en geboord
Afbeelding Afbeelding

Wou alvast de mahonie laag frezen om er wat kanaaltjes in te frezen die daarna niet weg gewerkt worden door de andere lagen. Template vast gemaakt op de mahonie plank. Bij het begin van het frezen bleek helaas het rollagertje van de kopieer frees afgevallen te zijn waardoor het mis ging. Gelukkig is de plank groot genoeg was om het te verhelpen door de template wat te verschuiven.
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

kanalen voor de pickup -> knoppen vakje ook vast gemaakt, maar geen foto van gemaakt

deze week weer helpen bij de bouw van ons nieuwe repetitie hok, hopelijk heb nog een keer tussendoor tijd om te gaan lijmen.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Heeft Toon je flink aan het werk gezet ja!? :D

Het ziet er weer goed uit! :worship:
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Vanavond toch niet klussen bij het repetitie hok; de geluidsdichte deuren komen een paar dagen later dus we kunnen even niet verder.

Du dan maar thuis wat zaagsel maken. Eindresultaat: De eerste toets in lijmklemmen
Afbeelding

Nu nog even bedenken hoe ik mijn topjes beter op dikte krijg, zelf een soort vlakbank maken met behulp van de boven frees, of investeren in een vandiktebank... Er zijn al best mooie machines voor thuis gebruik. Iemand ervaring?
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Misschien ken je een bedrijf bij je in de buurt met een sanding-master? Das een bandschuurmachine die erg vlak kan afnemen, en niet hapt of slaat. (Ik ken zelf niemand die er 1 heeft sorry)
Desalnietteplus, wat ben je mooi werk aant leveren. Petje af.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

De Wagner Safe T Planer wordt kennelijk niet meer gemaakt, maar er is iets wat er (erg) op lijkt: Ding
Misschien hebben ze hem bij Baptist?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

rensbass schreef:Misschien ken je een bedrijf bij je in de buurt met een sanding-master? Das een bandschuurmachine die erg vlak kan afnemen, en niet hapt of slaat. (Ik ken zelf niemand die er 1 heeft sorry)
Desalnietteplus, wat ben je mooi werk aant leveren. Petje af.
Kan het zo niet vinden via google of zo'n ding ergens in de buurt staat..

Voor thuisgebruik heb je ook al kleinere cilinderschuurmachines

Afbeelding

Eigenlijk beter voor dunne topjes dan een vandiktebank. Ben benieuwd of het dan nog volstaat om de Dyson er aan te hangen :mrgreen:
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Afbeelding

Als je niet meer dan 10 topjes per jaar op dikte moet maken,
zou ik voor mezelf de kostprijs van zo'n apparaat moeilijk kunnen rechtvaardigen.
Wat handwerk en eventueel een vriendelijke hout-pro in de buurt zoeken met een mooie van dikte bank oid?
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

je kan hem natuurlijk voor meer dan alleen voor topjes gebruiken he ;)

probleem van de profesionele houtpro is dat die vandiktebank mijn panelen van ~5 mm gedeeltelijk versnipperde en een soortgelijke schuurmachine hadden ze daar niet staan. Dat is het nadeel van hout dat mooi gevlammed/gewaterd/burl is, dat is wat minder stabiel.

Met de hand schaven/schuren is natuurlijk wel een mooie tijdrovende ambacht :mrgreen:
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Jimb schreef:
rensbass schreef:Misschien ken je een bedrijf bij je in de buurt met een sanding-master? Das een bandschuurmachine die erg vlak kan afnemen, en niet hapt of slaat. (Ik ken zelf niemand die er 1 heeft sorry)
Desalnietteplus, wat ben je mooi werk aant leveren. Petje af.
Kan het zo niet vinden via google of zo'n ding ergens in de buurt staat..

Voor thuisgebruik heb je ook al kleinere cilinderschuurmachines
Let dan wel op de doorvoer breedte.
Bij deze kun je geen gelijmde top of body doorvoeren, is te smal.
Dan heb je het grotere en veel duurdere broertje nodig:

Klik voor het grotere broertje
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Bij de goedkope versie kun je blijkbaar ook dat zij steuntje weghalen zodat er wel bredere planken door kunnen, maar dan moet je het per helft erdoor heen laten lopen.
Stond op het woodworking.nl forum tenminste.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7630
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de stabiliteit van die machine (ie. Kleine beetjes tegelijk eraf halen).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie