Ric bezel(f), een megaproject.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Ric bezel(f), een megaproject.

Bericht door RUIS »

(excuses voor de foto's van baggerkwaliteit. Ik moest flitsen, want de zon deed het niet)

Een paar dagen geleden heb ik de kap over het brugelement van m'n Rickenbacker 4003 FG verwijderd, gewoon om 's te proberen. Ik vond die gaten niet echt fijn, dus daar moest wat aan gebeuren. En dan kan je wel zo'n bezel bestellen, maar zo'n simpel ding is ook zelf te maken. Ik gebruikte wat stukjes styreen van 3mm dik. Triplex of MDF is ook bruikbaar. Meten is nergens voor nodig. Je hebt de metalen rand waar hij in moet vallen bij de hand. Gewoon materiaal weghalen tot het precies past. Hiervoor gebruikte ik een Dremel. Aan de uiteinden moet hij wat dikker zijn, daar werden dus twee laagjes gebruikt.

Afbeelding

Ik wist zeker dat ik nog ergens een spuitbus zwarte verf had, dus na heel lang zoeken heb ik besloten het terugvinden van die spuitbus uit te stellen tot een later tijdstip. Toen werd toch de airbrush maar weer eens van stal gehaald. Zwarte verf in een potje had ik nog wel.

Afbeelding

Toen moest er voor de stevigheid nog maar een laagje blanke lak overheen. Nou wist ik zeker dat ik nog ergens een spuitbus blanke lak moest hebben, dus... ook maar met de airbrush. Blanke lak in een potje had ik nog wel.

En als de boel droog is zet je je bezel(f) op je Ric en zie je er op de foto bijna niks van:

Afbeelding
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

kijk dat scheelt een hele hoop knopen!
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Peter

Bericht door Peter »

Netjes gedaan! Jij bent eigenlijk een handige jongeman?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Zo handig hoef je hier niet voor te zijn toch? Het is nogal een simpel ding. En ik ben niet zo heel veel jonger dan jij.
Peter

Bericht door Peter »

Nu je wat geoefend hebt met luchtborstelverven, kun je misschien een leuk kleurtje bedenken voor op de vuurgloed. Dat had sowieso al wel gekund, maar toch....
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Blauw zeker? Nee, de vuurgloed blijft vuurgloed. Staat 'm goed, vuurgloed.
Haico

Bericht door Haico »

Behoorlijk mega, dat project. :D

Netjes!
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Je stelt me zeker niet teleur, Sven! Toch zou ik - ondanks dit fraaie stukje huisvlijt- de kap er weer overheen doen... :wink:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ik kan nu ook deze zo houden en twee kappen op de BlueBoy zetten.
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

Of ook de kappen van de blueboy schroeven en ze ergens in de kast gooien.
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

als handvatten op die kast zetten
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

:clap: voor de bezelligste knutselsmurf van BGF.
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26346
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik vind het versmurft slim gesmurft! :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14301
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik heb (nog) niet het juiste materiaal gevonden voor mijn nog zelf te fabriceren bezel. Ik wil 'm uit 1 stuk maken met duimsteun, dus ik heb een stukkie dikker dinkie nodig dan Ruis.
Nu kreeg ik plots het idee om hem van zink te maken/knippen/vouwen. Beetje de scherpe randjes wegvijlen, dan is ie ook veilig in mijn motorisch beperkte vingers. Maar is het mogelijk om zoiets als zink te gebruiken in een basgitaar, zo dichtbij/tegen het element, ivm storen oid?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Hang het ding aan aarde en je hebt extra afscherming!
Zorg er wel voor dat hij verder geen kortsluiting kan maken met de bestaande bedrading.
Plaats reactie