Vakantie.. lekker sleutelen aan je bas!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

niet helemaal JB :wink:

In mijn BassCulture bassen is de trussrod niet in een kleine boog gelegd maar gewoon recht en volgens mij doen ze dat tegenwoordig bij de meeste bassen.

Daarnaast zijn er ook zgn. dual-action trussrods die dus beide kanten op kracht kunnen zetten. Nadeel is alleen dat daarvoor erg veel hout moet worden weggefreesd.

Enige juiste conclusie uit alle trussrod posts is dan ook : vraag het de bouwer, lees de handleiding (als je die erbij hebt gekregen), mail of bel de fabrikant of ga naar een ervaren basbouwer. Ga er niet zomaar van uit dat wat je hier in het forum leest klopt voor jouw bas!

Ben je niet al te bang aangelegd kun je het zelf proberen : gewoon de schroef een kwart tot max. een halve slag draaien en de bas rustig een halve dag laten staan (ook niet op spelen!). Daarna kijken wat het resultaat was.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

De traditionele Trussrod (Fenders):
gebogen in de hals
Afbeelding

en dubbel action truss rod (meeste moderne bassen, ik dacht oorspronkelijk gibson idee):
recht in hals
Afbeelding

met U-profiel (Martin style):
recht in de hals
Afbeelding

Mits goed geinstalleerd werken ze allmaal hetzelfde wat betreft het afstellen.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Wat ik van een basbouwer heb begrepen is het volgende:

Wil je de hals "rechter" (oftewel vlakker) zetten dan kun je het beste NIET met heel veel kracht alleen maar aan je trussrod gaan draaien.

Beter kun je de hals een beetje helpen door je hals op de positie van de 12e fret aan de achterzijde af te steunen (met je knie bijv.) en dan zachtjes (!) de top iets naar je toe trekken; zo verlaag je tijdelijk de spanning op de trussrod en dan kun je die veel gemakkelijker een 1/4 slag strakker draaien. En inderdaad, hooguit een 1/4 slag per keer! Het vereist wel wat handigheid omdat je deze acties tegelijk moet uitvoeren.

Ga je daarentegen als een onbenul alleen maar draaien aan je trussrod dan bestaat het gevaar dat je het interne afsteunpunt steeds verder in het hout van de neck trekt... m.a.w. je vernielt de boel. En eenmaal vernield heb je dat zo 1 2 3 niet weer in orde...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie