Vakantie.. lekker sleutelen aan je bas!

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Genoeg klusjes thuis... haha.. de details worden nu wat ingevuld na een jaar geleden verhuizing. Toch vanmiddag nog een Fasttrack gekocht en het steekkarretje van Onz... erg ok ding! Binnenkort dus opnames van mijn plankje. :cool:

Afstellen van dat ding is niet nodig voor zover ik het ff snel bekijk, speelt al lekker met een goede actie... no need to complain.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

andy schreef:okee ik heb een sleuteltje bij mun pa's zaak gevonden.
naar links is tog losser en rechts strakker ?
dus als je nek zo recht staat als een uuh tsjah ik weet even niks :P
moet je dan naar links draaien ? dat er dan een kromming in komt
en er was tog ook iets dat je je bas moest laten staan ofzo ? :|
en is dat van bovenaf gezien of gewoon als je um op schoot hebt ofzo (dat draaien)
iemand ?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

De colafles voor de richting...! ;)

Aanschroeven is holler zetten, loshalen is boller. De pen in je hals staat standaard hol als het ware. Als je het doet... doe niet al teveel slagen... een klein stukje maakt al veel verschil. Probeer het per halve slag maximaal uit (persoonlijk) en schroef eerst de neck ietsjes los, zodat de pocket wat ruimte heeft voor de verandering. Na de hals aan te schroeven, wederom vastdraaien.

En niet 20 keer hen en weer en vastdraaien anders blijf je bezig. Niet zo goed voor de bas ook, al die veranderingen in korte tijd. Laat het hout ff uitwerken... probeer het wat uit.. en dan is't een week later alweer heel wat beter.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

andy schreef:
andy schreef:okee ik heb een sleuteltje bij mun pa's zaak gevonden.
naar links is tog losser en rechts strakker ?
dus als je nek zo recht staat als een uuh tsjah ik weet even niks :P
moet je dan naar links draaien ? dat er dan een kromming in komt
en er was tog ook iets dat je je bas moest laten staan ofzo ? :|
en is dat van bovenaf gezien of gewoon als je um op schoot hebt ofzo (dat draaien)
iemand ?
Als het uiteinde van de verstelbare pen bij de hals zit, draai je 'm strakker door de bout rechtsom te draaien (gezien vanuit bas op schoot in speelhouding). Losser zet je 'm door de bout linksom te draaien. Als de hals echt TE recht staat, moet-ie een kleine kromming naar binnen krijgen, waarvoor je de stelpen dus strakker moet draaien. Maar wees voorzichtig en doe het met bijvoorbeeld een kwartslagje per keer. Zit de stelpen aan de bovenkant, dan geldt (ook weer in speelhouding gezien) het omgekeerde. Het werkt dus net zo als het aandraaien van een gewone schroef.
Probeer eerst voorzichtig of je de pen voelt "pakken" en forceer niks; een hals is zo gemold. Je zult wel na het verstellen van de hals ook de intonatie bij de brug moeten afstellen. Het is allemaal niet moeilijk, maar je moet even weten wat je doet. Bij twijfel altijd naar een GOEDE gitarenboer.
EDIT: ik was nog aan het typen, maar Teng was me net voor :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

thx voor de replies :D
ik heb het 2x de verkeerde verkeerde kant opgedraaid dus (gister en net :P )
noujah morgen dan maar weer de andere kant op :P
(alleen maar gekletter heb ik nu :P )
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Tweemaal bijna dezelfde info, dan moet het wel waar zijn!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

M'n 3500 + cabs eindelijk omgebouwd op Speakons... wat een verademing, eindelijk af van die gammele jacks. Was wel even een gepruts en gesoldeer maar nu is het dan ook perfekt!
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Hans58 schreef:
andy schreef: iemand ?
Als het uiteinde van de verstelbare pen bij de hals zit, draai je 'm strakker door de bout rechtsom te draaien (gezien vanuit bas op schoot in speelhouding). Losser zet je 'm door de bout linksom te draaien. Als de hals echt TE recht staat, moet-ie een kleine kromming naar binnen krijgen, waarvoor je de stelpen dus strakker moet draaien. Maar wees voorzichtig en doe het met bijvoorbeeld een kwartslagje per keer. Zit de stelpen aan de bovenkant, dan geldt (ook weer in speelhouding gezien) het omgekeerde. Het werkt dus net zo als het aandraaien van een gewone schroef.
Probeer eerst voorzichtig of je de pen voelt "pakken" en forceer niks; een hals is zo gemold. Je zult wel na het verstellen van de hals ook de intonatie bij de brug moeten afstellen. Het is allemaal niet moeilijk, maar je moet even weten wat je doet. Bij twijfel altijd naar een GOEDE gitarenboer.
EDIT: ik was nog aan het typen, maar Teng was me net voor :wink:
Maar: als je je hals rechter wilt krijgen, moet je je halspen toch strakker draaien? Losser betekent toch dat je hals holler wordt doordat de snaren eraan trekken? Want dan schrijf je het verkeerd als je zegt dat als je hals te recht is je je halspen strakker moet draaien :roll:
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

De halspen is standaard een beetje hol. Draai je hem strakker, dan draai je de uiteinden "naar elkaar toe" waardoor het nog holler wordt, draai je hem losser dan zit er minder spanning op en wordt hij dus rechter. Vergelijk het met een boog (van pijl en boog), in normale toestand is die bijna recht, trek je aan de snaar om een pijl af te kunnen schieten, dan trek je hem krom (holler dus). Extreme vergelijking die niet helemaal opgaat maar you get the idea.

Of kraam ik nou onzin uit :roll:
And never even ask the reason why
She said so
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

psychonaut schreef:De halspen is standaard een beetje hol. Draai je hem strakker, dan draai je de uiteinden "naar elkaar toe" waardoor het nog holler wordt, draai je hem losser dan zit er minder spanning op en wordt hij dus rechter. Vergelijk het met een boog (van pijl en boog), in normale toestand is die bijna recht, trek je aan de snaar om een pijl af te kunnen schieten, dan trek je hem krom (holler dus). Extreme vergelijking die niet helemaal opgaat maar you get the idea.

Of kraam ik nou onzin uit :roll:
Ik begrijp precies wat je bedoelt, en ik kan me het dus voorstellen, maar de vraag is nu: is het ook zo? Ik kan me namelijk ook voorstellen dat bij vastdraaien de afstand tussen headstock en body kleiner wordt (dus de kaspen minder gebogen) en de hals dus rechter. iemand?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Zoals Psychonaut zegt klopt 't.. (en ik.. en Hans.. ;))

Hij staat standaard hol... aanschroeven maakt hem nog holler. Los wordt ie dus boller.. in het begin wat vreemd voor te stellen, omdat je gevoel het omgekeerde zegt, maar zo zit een bashals toch echt in elkaar.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Volgens mij is dat onzin wat je nu vertelt, of de termen holler en boller worden vrij door elkaar gebruikt.
De Fenderstijl truss rod staat inderdaad standaard hol, met de uiteinden richting fredbord (bolling van fretbord af dus). Je hebt dan ook nog trusrods met 2 rods of in een U-profiel, deze liggen standaard recht.

de spanning op de snaren zorgt ervoor dat de hals krom komt te staan, de truss rod compenseerd dit.

wanneer je hem aanspant (met de clock mee) komt er meer spanning op de stang te staan, maar dat de lengte niet veranderd wordt tussen de uiteinden wil hij door de spanning de bolling eruit trekken waardoor de hals rechter komt te staan. (de bolling duwt als het ware tegen het fredbord aan en wordt zo rechter/meer compensatie tegen snaarpull)

wanneer je hem losser draait wordt de spannig op de rod verminderd en trekt de spanning van de snaren weer wat holler (snaren verder van fretbord)

linkje voor afstelling (bas)gitaar
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

nog een linkje met quote:
Tightening a truss rod forces the neck back and should reduce forward bow.
Loosening a truss rod decreases resistance and compression to the back side of the neck allowing the strings tension to pull more relief (forward bow) into the neck.
https://www.fretnotguitarrepair.com/trussrods.htm
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

De truss rod wordt in een kleine boog in de hals gelegd.

Hoe vaster je de moer draait, hoe rechter de de truss rod wordt en logischerwijs ook de hals gaat staan.
Je kunt hem zelfs over het punt heen schroeven....maar da's een slechte zaak.
Draai j'm losser, dan buigt de truss rod weer naar zijn beginstand en de hals komt, onder invloed van de snaarspanning, krom te staan, je snaren zullen dus verder van de hals af komen te liggen.

Zo is het echt...en niet anders!!!!! :wink:
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

dat zeg ik
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Plaats reactie